UPPDATERAT
Det säger han på den senaste reklamen för Volvo när han reciterar hela nationalsången. "Jag vill leva jag vill dö i Sverige" avslutas filmen, som visar det vintriga och vilda Sverige från sin bästa sida. Hans familj är också med. Filmen fångar intuitivt in hur det är i Sverige, mörkt och kallt även i överförd bemärkelse och det som håller människor uppe är gemenskapen med familjen. Så kan den tolkas. Det är inte en feministisk film utan de gamla könsrollerna är intakta.
Här är filmen.
11:37
Alex Schulman i Aftonbladet beskriver hela filmen men fattar ingenting. Nä han har väl aldrig varit inne i den där världen. Den där Sverige ser ut så där och familjen är allt man har. Han hoppas att den kan reta någon sverigedemokrat, men annars inget att ha. Inte mycket han begriper om Sverige. Den kommer inte att reta sverigedemokraterna. Det här är deras bild också av Sverige. Liksom borgarnas. Men det blir väl obegripligt för en Schulman som är socialdemokrat. Då ser Sverige inte ut så här.
27.1.2014
I sportpanelen på måndagmorgonen i SVT diskuteras denna reklamfilm och visas också delvis. Men eftersom det är sportkommentatorer som pratar så avfärdas det hela som något som alla har en åsikt om, men som inte är något särskilt. Reklamfilm ska inte diskuteras på riktigt. Särskilt inte i vår "reklamfria" TV.
Det viktiga blir om nationalsången sjungs eller inte. Eftersom Zlatan aldrig sjunger på fotbollsplan. De enas om att det är prat han framför. Nedvärderande det också. Tommy Engstrand tror att Zlatan blir både kung och statsminister snart i Sverige. Sic! I Göteborg så åker människor dock (läs män) till bilaffärer för att se denna bil "live" sägs det. Känslomässigt så är filmen en fullträff. Naturligtvis. Men känslor är besvärligt att prata om fast sporter lever av dessa. Sportjournalister är inte så medvetna. Ska inte vara det i "dumburken". Susanna Andrén och Mathias Lühr deltog också i sportpanelen.
Zlatan lär ha fått mellan 10-12 miljoner (enligt Resumé 12 miljoner) för att spela in filmen och den har nu setts av fler än 1,1 miljoner på youtube.
Det säger han på den senaste reklamen för Volvo när han reciterar hela nationalsången. "Jag vill leva jag vill dö i Sverige" avslutas filmen, som visar det vintriga och vilda Sverige från sin bästa sida. Hans familj är också med. Filmen fångar intuitivt in hur det är i Sverige, mörkt och kallt även i överförd bemärkelse och det som håller människor uppe är gemenskapen med familjen. Så kan den tolkas. Det är inte en feministisk film utan de gamla könsrollerna är intakta.
Här är filmen.
11:37
Alex Schulman i Aftonbladet beskriver hela filmen men fattar ingenting. Nä han har väl aldrig varit inne i den där världen. Den där Sverige ser ut så där och familjen är allt man har. Han hoppas att den kan reta någon sverigedemokrat, men annars inget att ha. Inte mycket han begriper om Sverige. Den kommer inte att reta sverigedemokraterna. Det här är deras bild också av Sverige. Liksom borgarnas. Men det blir väl obegripligt för en Schulman som är socialdemokrat. Då ser Sverige inte ut så här.
27.1.2014
I sportpanelen på måndagmorgonen i SVT diskuteras denna reklamfilm och visas också delvis. Men eftersom det är sportkommentatorer som pratar så avfärdas det hela som något som alla har en åsikt om, men som inte är något särskilt. Reklamfilm ska inte diskuteras på riktigt. Särskilt inte i vår "reklamfria" TV.
Det viktiga blir om nationalsången sjungs eller inte. Eftersom Zlatan aldrig sjunger på fotbollsplan. De enas om att det är prat han framför. Nedvärderande det också. Tommy Engstrand tror att Zlatan blir både kung och statsminister snart i Sverige. Sic! I Göteborg så åker människor dock (läs män) till bilaffärer för att se denna bil "live" sägs det. Känslomässigt så är filmen en fullträff. Naturligtvis. Men känslor är besvärligt att prata om fast sporter lever av dessa. Sportjournalister är inte så medvetna. Ska inte vara det i "dumburken". Susanna Andrén och Mathias Lühr deltog också i sportpanelen.
Zlatan lär ha fått mellan 10-12 miljoner (enligt Resumé 12 miljoner) för att spela in filmen och den har nu setts av fler än 1,1 miljoner på youtube.
Vem bryr sig om denne tomte och vem läser Aftonslaskan ??
SvaraRaderaJag är Svensk och kommer alltid att vara det ändra oss för en volvo som är kinesiskt märke.Vem har sjunkit djup ner i minna ögon ZLATTAN.
SvaraRadera