torsdag 16 januari 2014

Hur bli lycklig?

UPPDATERAT
Ytligt sett kan det ju verka som om pengar skapar all lycka i världen, men naturligtvis är det inte så. Istället är det våra relationer och i vilket sammanhang vi lever på vår fritid som kan skapa mest lycka. Jobbet kommer efter detta. Men ändå har nu vår lycka värderats: ett rikt socialt liv är värt drygt 600 000 kronor per år. Ett lyckligt äktenskap eller samboförhållande är värt ungefär lika mycket per år. En god hälsa gör att man har 2,5 miljoner att glädja sig åt per år. Totalt kan man nå upp till mellan ungefär 36 miljoner och 54 miljoner kronor i lycka varje år. 

Men tyvärr sjunker lyckan med separationer, arbetslöshet och dödsfall i familjen. En separation drar av kring 1,5 miljoner från lyckokontot. Att vara arbetslös medför miljoner i minskat lyckokonto, vilket får mig att begripa att jag aldrig har känt mig arbetslös för jag har ju jobbat sedan jag gick ut skolan vid 18 års ålder och gör det fortfarande! Men om man frågar samhället har jag varit arbetslös. Allt handlar om inställning. Och vad man gör av sitt liv.

Träffar man inte vänner eller släktingar ofta så betyder detta kring 700 000 kronor också i minskad lycka per år. Ensam ska man således inte bo eller vara. Gifta och människor i fasta förhållanden mår bäst. Och änkor eller änklingar mår sämst. Då försvinner ett par miljoner i lycka per år. Allt enligt denna undersökning, som ni kan läsa här. Men till sist och syvene beror vår lycka av hur vi föreställer oss vår värld tror jag. Hur vi ser ut inuti oss själva. Och hur vi tänker och känner inför vad som händer oss. Något att hoppas på kan man alltid ha.
15:53
Men barn tycks inte vara vägen till lycka. Fast det tycker jag, som har tre. Och dessutom tre barnbarn. Min yngste son frågade mig varför jag vill leva tills jag är 94, för det har jag sagt. Jo för att det är roligt att leva så länge och se vad som händer med släkten och världen. Nyfikenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar