söndag 13 juni 2010

Varje dag brinner en eller två svenska skolor

Det är inte något nytt fenomen. Kulmen på skolbränderna nåddes år 2006 då 505 skolor brändes ned och 2008 då 512 skolbyggnader förstördes. Detta kostar kommunerna omkring 500 miljoner per år elller omkring 1 000 lärartjänster.

Förr i tiden var skolor i stan i sten eller tegel. Bara på landet byggdes små skolor i trä. Det är helt klart att skolor måste byggas i beständiga material. Inte bara för mordbrännarnas skull, utan också för att det är katastrof om barn blir innebrända. I skolan ska de känna sig trygga. Men det kan de inte göra som det ser ut i dag.

När som helst kan deras skolbyggnad brinna ned. Den senaste branden var i Rinkeby, där Akademien brann ned. Den ska byggas upp säger de ansvariga i dag.

Bygg skolan i sten eller beständiga material!

18 kommentarer:

  1. Ja, nog borde alla skolor byggas i obrännbart material. De flesta skolor är dock byggda innan vi fick våra 156 nya "utanförskapsområden" av sossar o folkpartister då risken för brand var minimal, så man "tänkte nog inte på det". Nu tar det dessvärre nog en tid innan alla är nedbrända och återuppbyggda med nytt brandsäkert material men med nuvarande fart kan det gå fortare än vi anar.
    Sen är det inte genom att skydda sig vi löser vår kriminalitet. Det får aldrig bli tillräckligt att bygga obrännbara skolor, låsa våra dörrar, lära oss självförsvar, klä oss osexigt som vi kommer tillrätta med de kriminella. Det behövs massor av åtgärder som de 7 riksdagspartierna hukar för o tycker är kränkande mot de grupper som inte vill spela på vår planhalva.
    //Pops

    SvaraRadera
  2. Heja Pops! Dina partivänner ser ut att komma in i riksdagen enligt den senaste partiundersökningen och ni får en vågmästaroll enligt SIFO.

    Blir det då åtta riksdagspartier eller kommer en eller flera att åka ur? Det är mycket möjligt tror jag, att en eller ett par åker ur. Den som lever får se.

    SvaraRadera
  3. Varför blev pops automatisk en sd anhängare, eller ni kanske känner varandra?

    SvaraRadera
  4. Anonym 10.42: Jag har ett antal sd-are som hänger här på min blogg... sd är "på" väldigt mycket som parti och dom tror väl dom når ut genom min blogg... jag har berättat ett antal ggr att jag inte sympatiserar med dem och inte heller med yttersta vänstern (dit jag räknar Ohly).

    Jag befinner mig politiskt i mittfältet av partierna. Har inte riktigt bestämt vad jag ska rösta på i höst men Alliansen blir det. Det är ingen som helst hemlighet eftersom PM Nilsson intervjuade mig inför förra valet i Expressen med anledning av min bok Ett Sekel av Tystnad, som kom ut på våren det valåret 2006.

    I större delen av mitt liv hade jag röstat med sossarna, men då gjorde jag som många andra, bytte sida. För då hade det gått för långt med godsägaren Göran Persson et consortes.

    Jag har lovat mig själv att aldrig mer rösta med sossarna och i det här valet är det mer befogat än vanligt. Vi som familj har fått det mycket bättre sedan det blev skifte vid makten. Lägre skatt både på hus och arbete och yngste sonen har jobb! Bara en sån sak. Han gick ut skolan för en vecka sedan och börjar jobba heltid på måndag.

    Om du är intresserad kan du läsa Ett Sekel av Tystnad som är en utgiven dagbok skriven åren 2003-2005. De jävligaste och eländigaste åren jag har upplevt i mitt liv. Tillsammans med min familj. Under en tid var tre av oss fyra arbetslösa och den fjärde var då fortfarande omyndig och sökte alltså inte jobb.

    Jag började skriva denna dagbok för jag kände att något svart och otäckt låg framför oss som familj. Själv så orkade jag inte längre i januari 2003 utan gick till min läkare och satt där och grät... så börjar denna bok, tack för att du gav mig tillfälle att förklara... :)

    Ett Sekel av Tystnad finns på biblioteket eller på internet; Ginza säljer den för 69 spänn...

    http://www.google.com/images?um=1&hl=sv&client=safari&rls=en&tbs=isch%3A1&sa=1&q=ett+sekel+av+tystnad+ann+helena+rudberg&btnG=Sök&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&start=0

    Och nej jag känner inte Pops, men han (?) kommenterar rätt ofta.

    SvaraRadera
  5. Hej !!

    Jag är egentligen fostrad i ett borgligt hem och har dessa grundvärderingar. Sedan jag i mitten på 90-talet då jag flyttade till Stockholm, så byttes min öppna attityd gentemot invandrare till en mer negativ syn. Speciellt i denna fråga som gäller skolbränder. Jag bor i västerort och där har massor av skolor satts ibrand. Det Gärningsmännen har gemensamt är deras invandrarbakgrund. Varför hymmla och mörka om detta ? vill man min röst till SDlösa problemet eller skall skolorna byggas helt i sten :-).... Denna fråga är bara en av många som jag brottas med varje dag då jag öppnar tidningen..... Våldtäkter, misshandel, rån, Bidragsutnyttjande o.s.v. När politiker gör allt för att dölja detta skänker jag

    SvaraRadera
  6. Anonym 11.30: Ja nu uppstår det där vanliga problemet att jag och andra inte vet om denna anonym är samma som förut eller om det är någon annan... upprörd verkar du vara iaf för du har inte skrivit klart din kommentar (?) gör det.... :)

    SvaraRadera
  7. Man borde plocka bort alla bilar i "utanförskapsområden".
    Det är så vi agerar i detta konflikträdda land.
    Ingen vågar ta i dom verkliga problemen.
    Det är ju ren ynkedom. Ett land fullt av kärringar.

    SvaraRadera
  8. Anonym 11.56: Ett land fullt av kärringar ;) Det tar jag som en komplimang :) Jag gillar att vara kärring eller tant. Jättekul! Fasen det är först när man har levt så här länge som jag som man har klarat av allt det där som ungdomen måste kämpa med. Fy fasen vad jobbigt det var att vara 20 år!

    Vad tycker ni andra som går in och läser, men inte ger något enda pip ifrån er? Plocka bort alla bilar är det en bra lösning? Och var då?

    SvaraRadera
  9. Nej – det kan rimligen inte vara bilarnas fel. "Tristess" var orsaken, sa en intervjuad deltagare i kravallerna. Visa att detta inte är rätt metod att slippa tristessen. Videofilma vilka som begår brotten - de som åker dit ges uppgiften att piffa upp området tills det att den ekonomiska skadan är återbetald. Kan ta några decennier, så där får vi visa tålamod. Här får byggfacket visa lite flexibilitet och släppa in dessa icke-medlemmar att utföra de tyngsta momenten i uppresandet av en brandsäkrare skola. Iklädd dem färgglada overaller med lämpligt tryck på ryggen så att man på långt håll kan se att här har vi en som har skaffat sig en långtidsanställning i samhällets tjänst. Så länge det drar tv-publik - visa gärna lite mellantider emellanåt hur "återbetalningen" fortskrider och hur skoj det upplevs. Om dessutom häpna turister är beredda att betala entré för att spana in upplägget kan skolbygget få in pengarna snabbare. Personlig integritet tycker jag kan vara något som man steglöst kan förlora – hur mycket beror då på vad individen själv är beredd att offra. För att något i denna stil ska vara genomförbart får politikerna ta sitt ansvar på lagstiftningsfronten, helst utan att vela för mycket…

    SvaraRadera
  10. Droger är lösningen. MDMA i morgongröten. Och skolbyggnader helt gjorda av asbets. Asbetsstolar, asbetsbord.
    Och om det inte verkar vettigt så får man väl börjar utvisa buset? Skicka dessa tre så förstår resten vinken.

    SvaraRadera
  11. Pekka: Enligt min egen erfarenhet från en "värstingförort" (uppvuxen i en) så behövs det inte så mycket för att få ungdomar på rätt spår.. förutom någon enstaka hundratusendel av dem, som verkar ha bestämt sig innan de föddes att vara jävliga. Eller som har haft skitföräldrar. Tyvärr.

    Alltså vi tror jämt att halva befolkningen sitter inlåst i fängelser för det enda som rapporteras om i medier är ju brott.

    Men det lär inte sitta mer än omkring 80 fångar per 100 000 invånare i fängelse i Sverige. Att jämföra med USA där det är kring 750.

    Och många i Sverige sitter pga alkoholbrott och bilkörning. Hade en morbror som satt för det. Han tyckte han körde bil bättre när han hade druckit ända tills han åkte dit. Sedan åkte dom taxi istället. Han är död nu och kör väl bil i himlen istället. Det var en ordentlig skam att sitta i fängelse.

    Alltså problemen är inte så stora som dom alltid utmålas. För vi diskuterar kriminella så mycket. Och det är ju en väg att bli kändis (nuförtiden blir man inte ökänd utan berömd se på Annika Östberg som får eget program i radions Sommar eller polismördarna, som fick spela teater med Norén).

    SvaraRadera
  12. Spelar ingen roll om skolan är byggd i sten eller trä. Finns ingen som helst anledning eller ursäkt varför någon överhuvudtaget skall bränna ned en skola. Att skylla på frustration - brist på göra eller annat trams är enbart naivt. Lider man en sådan brist på respekt för något så viktigt som skolan då skall man om man är invandrare utvisas ur landet eller sätts i fängelse.

    SvaraRadera
  13. Ja, men gärna att de jobbar av sin kostnad till samhället först.

    SvaraRadera
  14. Här finns goda råd:

    http://www.skolverket.se/sb/d/3249

    Och här finns statistik över skolbränder:

    http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Skolbrander_1996_-_2008.aspx

    SvaraRadera
  15. Jag tror inte att jag kallar mig sd-are bara för att jag tänker rösta på sd. Jag känner inte ens någon som jag vet röstar på dem. Genom att invandringspolitiken p g a massmedierna blivit så infekterad kan man ju inte ens diskutera den med sina närmaste anhöriga (om man inte tycker att det mångkulturella samhället är charmigt o berikande förstås).

    Har under 45 år röstat liberalt eller moderat, men tycker nu att invandringspolitiken blivit den viktigaste politiska frågan. Eftersom "de 7" absolut vill undvika att diskutera den eller framför allt inte vill höra vad folk tycker eller ta fram fakta finns ingen annan möjlighet än att rösta på sd för att tvinga fram en debatt. Det är väl knappast värre än alla de sossar som taktikröstat på kommunistpartiet el vänstern?

    Skulle sedan sd komma in i riksdagen får de tillgång till riksdagens utredningstjänst. Det ger oanade möjligheter att få fram många av de fakta som "de 7" gör allt för att förtiga.

    Så Ann Helena, innan du röstar, fundera på vilket av "de 7" som har bra lösningar på problemen. Kanske Sabuni som med kraft sagt ifrån att föräldrarna borde ta ansvar, eller mp som tycker att invandringen borde vara fri, eller de som tycker att illegala flyktingar borde ha samma förmåner som legala, eller de partier som i åratal ägnat en stor del av sin tid o sina resurser på den viktiga frågan om hur man ska tvångsfördela föräldraledigheten?
    //Pops

    SvaraRadera
  16. Hej igen Pops! Det är ganska lätt att känna igen sd-are på kommentarerna på min blogg, men ni är absolut mer väluppfostrade än de olika yttersta vänster-anhängare som också kommenterar. Detta kan väl bero av att ni inte under en massa år har fått något gehör och därför finslipat stilen.

    Medan extremfeminister och andra vänsteranhängare har kunnat framföra sin propaganda för bugande publik överallt under några årtionden - minst. Och därför tycker dom att dom kan dra till med lite lögner eller överdrifter. Eller uttrycka sig lite mer överlägset och nedtryckande.

    För mig framstår politik som så självklart som att det handlar inte om ideologi hit eller dit. Utan i första hand om lösningar på olika problem, av vilka vi inte har särskilt många i vårt land. Egentligen.

    Förr i tiden hade sossarna bättre lösningar på saker och ting. Men det har de inte längre. Du låter lite som min gamle styvfar (snart 89 år) som i hela sitt liv har röstat med moderaterna, men som nu sade nåt om att rösta med sd (bara för att jävlas ungefär). Vet dock inte om han menade allvar.

    Skulle inte förvåna mig ett dugg om sd kommer in i riksdagen. Det finns ju sådana partier i andra länder, så varför inte i Sverige. Demokrati handlar det om ju - och precis som inom v så är det lättare att få makt genom ett litet parti. Se på Piratpartiet som fick en medlem invald i Europaparlamentet - en jäkla massa makt och pengar på ett bräde. Men som sagt så fungerar vår representativa demokrati... går att ändra till nästa val.

    SvaraRadera
  17. Man vill gärna från etablissemangets sida sprida ut myten om att sd-are är unga o obildade människor utan livserfarenhet, som skriver o stavar illa samt inte förstår vad de säger o skyller alla samhällsproblem på invandrarna.

    Jag vill o andra sidan gärna tro att det finns en snabbt ökande del intellektuella som genomskådat mångkulturanhängarnas argument, som av en slump halkat in på några bloggar typ Politiskt Inkorrekt och därmed blivit intresserade att kontrollera den officiella sanningen om mångkulturen. Sen spelar det ingen roll om vi har invandrarvänner eller färgade barnbarn. Det ska naturligtvis inte blockera diskussionen. Jag tror många får skygglappar så att de inte kan vara kritiska till idéen om mångkultur bara för att de känner trevliga invandrare o inte vill att dessa ska känna sig kränkta.

    Hälsa din svärfar att det gör han rätt i! Vi är väl lika mycket sd-are han o jag. Riksdagen skulle må bra av att bli ett getingbo ett tag.
    //Pops

    SvaraRadera
  18. Okej Pops: Det var min styvfar, dvs han var gift med min mamma efter min biologiska pappa.

    Det som heller inte omtalats så mycket i sammanhanget är att Akademien var till för att knyta barnen närmare till samhället att ge dem en ingång, att det var ett privat initiativ och att det var detta som brändes ned. Inte den del som var en kommunal skola.

    Likaså försökte man bränna ned banken och polisen. Det ser ut som om de som gjorde detta hörde hemma på vänsterkanten och alltså tyckte att de manifesterade en protest mot det borgerliga och etablerade samhället.

    Det är där någonstans som -ismerna spårar ur. Tyvärr. Då när ändamålet helgar medlen. Spelar ingen roll om det går människoliv till spillo eller inte. Det handlar alltså inte om krig. Att skapa mer motsättningar i samhället, som de här elementen uppenbarligen tror är bra.

    Det blir revolutionsromantik på en urspårad nivå. Det leder aldrig någonstans annat än till mera elände.

    SvaraRadera