söndag 27 juni 2010

Skicka goda tankar till Tore

Detta är min gamla "andrapappa", som var gift med min mamma ett tag. Han ligger på korttidsboende i Nacka för ett brutet bäcken. Han ramlade på flata marken och bröt höften när han skulle sätta tillbaka den där lilla ploppen, som sitter på däcket på bilen. När han hade fyllt det med luft.

Han skadade sig svårt, men en sjuksköterska (som råkade vara i närheten!) begrep vad som hade hänt och kallade på hjälp och en granne fick hem bilen.

Jo han är snart 89 och tillhörde de som körde bil. Nu gör han nog inte det. Han borde ha varit hemma för länge sedan, men kanske har han tappat livslusten.

Han ville inte ha en TV på rummet för att kunna följa VM i fotboll, men jag hoppas han istället har gått upp och kunnat ta sig ned till sällskapsrummet, där de kan titta tillsammans. Han borde inte ha missat matchen Tyskland-England. Vilken fart, vilket liv. Roligt att Tyskland vann!

Han har inte velat ha något besök, bara av min bror, som har hjälpt honom att betala hyran. Han har klarat sig hela sitt liv på egen hand, men nu gör han det inte längre. Snart, den 8 juli, fyller han 89 år.

Jag vet att han är gammal, men jag vill inte gå på begravning. Så krya på dej Tore så ses vi på din födelsedag!

4 kommentarer:

  1. Min riktiga pappa dog 1972. Min styv hösten 2008. När dom är borta är dom borta. Livet är så sorgligt mitt i alltihopa. Men man måste leva och tuffa på ändå. Är Tore klar i knoppen får du fråga honom saker och ting. Medan tider är menar jag. Jag tycker man ska dö i november. Inte på våren och sommaren. Det är så vackert och skönt då. För skönt för att dö.

    P.S. Det är fortfarande stopp i röret. Skrev en kommentar om sossarna. D.S.

    SvaraRadera
  2. Helena: Jo han är helt klar i knoppen... men han vill inte vara svag. När han ramlade ned från en stege och slog sönder halva ansiktet inklusive tänderna i 60-årsåldern så hörde han inte av sig förrän han såg ut som vanligt igen... han är en gammal bergsingenjör, som har jobbat större delen av sitt liv hos Atlas Copco och jobbat över hela världen... en total mansroll där man ska klara sig själv, vara stor och stark och det har han varit större delen av sitt liv, men nu behöver han hjälp. Det gäller bara för honom att ta emot den...

    Stopp i röret hos Newsmill är jättetrist.. någon gång på natten går det tydligen att skriva kommentarer, som listas, men sedan är det stopp hela dagarna... urtråkigt... vem styr egentligen Newsmill?

    SvaraRadera
  3. Helena: Ja säkert! :) Eller Maja Lundgren som hämnas nåt som vi inte fattar... och slår tillbaka mot Bonnier... ;)

    SvaraRadera