onsdag 9 juni 2010

Bränn ned Rinkeby!

Det verkar vara slagordet för dagen i denna förort, där det bor en övervägande del invandrare. Tonårsgäng har två nätter i rad tänt eld på olika byggnader, bland annat ett annex till Rinkebyskolan. Det hela startade med att några bråkstakar hade blivit avvisade från niornas avslutningsbal.

I Rinkebyskolan talas mer än 30 språk och nationaliteterna är ännu fler. På fredag är det skolavslutning. Det är upp till hundra tonårshuliganer, som har startat bråken de senaste två nätterna med att samla gatustenar, så att de har ammunition mot bussar, polis och brandkår.

Omkring 14 000 personer bor i Rinkeby, men det sägs att bråkstakarna till en del inte bor där. Själv blir jag så lack på hela denna ungdomsvåg, som alltid finns. Det var exakt likadant i Björkhagen förort till Stockholm, där jag växte upp, fast jag bara såg en bilbrand där. Det var inte så populärt att bränna ned skolor. Och förresten var vår skola byggd i tegel så det gick inte så lätt.

Jag blir så trött på dessa småglin som inte kan fatta att de förstör mest för sig själva. De förstör och är självdestruktiva därför att de inte har blivit ordentligt vaggade som små. Det är så enkelt att fatta.

Egentligen borde vi besluta att riva ställen som Rinkeby, Hjällbo och Tynnered. Där är eländet inbyggt i själva områdena. Och det vore väl bättre att som samhälle riva ned och bygga nytt och bättre istället för att tonårshuliganer ska få förstöra områdena.

9 kommentarer:

  1. Mona Sahlin kan väl ta på sig slöjan och fara ut till Rinkeby och värva röster bland dessa kulturberikare som kastar sten på ambulanser.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Mona kommer inte att göra ett skit annat än att åka till Kurdistan och värva röster. Hon har aldrig begripit vad saker och ting handlar om. Hon är född in i rörelsen genom sin pappa och har alltid levt i skuggan av männen. Fast hon nu är ledare så har hon inte begripit att hon är det. Tyvärr.

    SvaraRadera
  3. vi som bor i rinkeby är JÄTTELEDSEN OCH ARG. vi vill inte ha dem ungdomar här i rinkeby. Jag gissar till 98% att hälften av dem bodde inte ens i rinkeby. de ungdomar har inget att göra. de är sysslolösa . ingen skola inget arbete lösdrivare de tycker att det är tufft. de vill ha uppmärksamhet, kanske de fick inget när de var små, men vi vill inte ha gäng. vandaler i rinkeby

    SvaraRadera
  4. Anonym: Ja det är för jävligt jag är så förbannad själv för jag bodde i ett liknande samhälle när jag var liten: Björkhagen (som jag skriver ovan) som också Svenska Bostäder byggde. Precis som Rinkeby. Jag har precis skrivit en artikel om detta och skickat till Newsmill. Jag hoppas att dom publicerar den snart.

    Vad gäller Mona Sahlin så har hon haft världens chans att göra något för hon tillhörde de som först av alla fick läsa manus till min nu utgivna bok Ett Sekel av Tystnad.

    Hon behöll manuset i månader och skickade sedan tillbaka det till mig och skrev: jag hoppas du får det publicerat.

    Hon är fisk till stjärntecken och de är snälla, men ständigt förvirrade. Och det gäller verkligen henne också. Hon har ingen aning.

    SvaraRadera
  5. SR har i sin rapportering lugnat oss med att det bara är "oroligheter". Det känns skönt!
    Då är det säkert inte så som en rasistisk polisman sade: "kravaller o mordbrand". Han lät nästan som om det skulle vara de vilseledda ungdomarnas fel!
    //Pops

    SvaraRadera
  6. Pops: I min artikel nu för Newsmill har jag kallat det mordbrand, fast de som greps (två stycken hitills) blev anhållna för våldsamt upplopp. Men redaktören var rädd att det skulle bli främlingsfientligt (tror jag) så jag har ändrat en smula... tagit bort att det stod att där finns 30 språk och ännu fler nationer i Rinkebyskolan. Artikeln kommer nog så småningom med bild på hukande polis och brand i bakgrunden.

    SvaraRadera
  7. Friggebo kan göra comeback och ställa sig och sjunga We shall over come. Hon kan ta med sig Carl Bildt. Nej, alla fiskar är inte förvirrade. Jag vet vad som gäller och vad jag vill.

    Jag har alltid undrat när det ska smälla i Stockholm. Och nu kom det.

    SvaraRadera
  8. Helena: Mmm du har nog inte samma bagage som den goda Mona... ;) och inte samma ascendent heller (vet inte vilken hon har men det borde väl vara nåt karriärtecken).

    Det kommer nog mer tror jag också...smällar alltså.

    SvaraRadera
  9. Man blir ju mörkrädd, skulle vilja se lite mera av sånt här i media, att dom följer upp bättre... och att dom som är skyldiga för det får stå till svars...

    SvaraRadera