lördag 3 augusti 2013

Jobbigt Pia Sundhage

Njurstensanfall är inte roligt. Det får man av för lite vätska och kanske av för mycket D- eller  C-vitamin så att det finns kalcium, som bildar kristaller i urinen, som i sin tur kan bli till sten. Att äta mycket kött lär heller inte vara bra.

Det blir djävulska smärtor. En del beskriver det som värre än att föda barn. Man ska dricka mycket för att bli av med stenarna för då går det att kissa ut dem. En röntgenundersökning avslöjar stenarnas storlek. Större stenar behandlas med stötvågsbehandling som krossar stenen med hjälp av tryckvågor. Sedan går det att få ut flisorna på vanlig väg.

Om stenen är för stor eller inte går att krossa måste den opereras bort med en titthålsoperation. Vanligaste ålder för denna åkomma är kring 40 år. Men man kan drabbas mest mellan 20-50 år. Pia Sundhage är drygt 50 år och hade detta också i vintras.
4.8.2013
Pia Sundhage fick åka hem igår från sjukhuset till sin syster, men är tillbaka nu igen. Hon fick två anfall på kvällen och är mycket trött. Förmodligen ska hon stanna till åtminstone i morgon.
22.8.2013
Nä det var inte njursten utan en cysta på äggstockarna. Nu är hon opererad, men operationen var ett helvete. Ja det är inte lätt att vara människa. Mycket en del måste gå igenom.


4 kommentarer:

  1. Dina tankar om varför man får njursten är inte riktig adekvata om man får säga så.
    Röntgen fungerar faktiskt inte alltid. Själv fick jag besöka BB och ultraljud för att man skulle se stenarna. Efter undersökningen frågade läkaren - var har du sängen. Sängen? sa jag. Jag har gått hit. Kl var då ca 03:30 och det var i princip tomt på mottagningarna.
    Läkaren tittade då på mig som om jag var ett konstigt djur av något slag. Kan förstå, för "normalt" springer inte njurstenspatienter omkring hur som helst.
    Titthålsoperation - nja på mig så gick man in den s.k. naturliga vägen. Enligt urologen så var stenen - en hal djävul.
    Stensprängning - läs om mitt äventyr på www.nyhetstidningen.com

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Alla patienter är olika. Stenarna också. Naturligtvis.

    SvaraRadera
  3. Hade gärna bytt Pia´s lindriga besvär mot min diabetes, som jag haft i 51 år. När någon kändis får en liten åkomma blir allt så upp förstorat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var glad och tacksam att sjukvården och alla skattebetalare har hållit dig vid liv så länge. MIn farfar hade en syster, som bara blev några år gammal. På den tiden kunde man inte göra något åt sjukdomen.

      Radera