söndag 18 augusti 2013

Bära slöja i morgon?

UPPDATERAT
Ska vi alla bära slöja i Sverige (både män och kvinnor) för att några kvinnor har blivit misshandlade som har haft detta attribut? Är det rätt att ta på sig en gammaldags klädsel för att visa solidaritet med dem?

Nej det tycker inte jag. Lika lite som att jag tar på mig bondmorans klut runt huvudet när jag jobbar i trädgården (fast det kanske skulle behövas). Aldrig i livet att jag heller klär mig som nunna fast nunnor har blivit misshandlade och mördade i en del sammanhang.

Aldrig att jag skulle klä mig i slöja för att stå på islamska kvinnors sida. Jag tycker att slöjan är ett förtryckarattribut, som inte har i ett modernt västerländskt land att göra. Kläder är till för att vara praktiska så därför har jag långbyxor, linne, tröja och olika lager med kläder beroende på väderlek och kyla. Sjal eller mössa på vintern, men slöja eller nikab? Nä för sjutton.

Det finns alltid idioter som tror att de kan ge sig på människor som de uppfattar som märkligt klädda eller som utlänningar. Jag skulle aldrig ta på mig romska kläder heller med vida kjolar eller blusar med spets. Det skulle kännas ytterst märkligt och opraktiskt.
19.8.2013
Här är ett annat (eller samma) problem som kommer sig av att så många har sökt sig till Sverige: Robert Hannah vill inte längre leva i en hederskultur. Han träder fram som den bög och folkpartist han är. Trots släkten. Men vem är det som har problem med honom?

Jo det är närmaste släkten som skäms alldeles fruktansvärt över detta. Och inte minst hans pappa som är död, som det nu dras vanära över. Ingen annan än släkten har detta problem. Jag har inte det minsta problem med att han är bög. Han får vara vad han vill för mig. Precis som killen i min klass när jag gick i småskolan. Alla vi barn visste att han var bög, men han fick vara det för oss.

Hederskulturen är inte svensk. Den kommer utifrån och hör hemma i länder, som ännu inte har lämnat bakom sig alla märkliga religioner. I femton års tid har Robert Hannah ljugit om vem han egentligen är, men från i dag vet alla.

"Mina föräldrar flydde till Sverige från Irak för att jag skulle kunna leva öppet som assyrier. Men hederskulturen har tvingat mig att välja mellan att vara assyrier eller bög. För både och kan jag inte vara. För min familjs skull."
Här används slöja. Mörkgrönt obligatoriskt med slöja. Ljusare grönt de flesta använder slöja bland kvinnorna.
12:25
Här är alla som vill vara solidariska och stötta de som går omkring i slöja. Genom att själva ikläda sig detta plagg. Höjden av dumhet om ni frågar mig! Bild finns på socialdemokraten Veronica Palm. Det är ett tvång för många små och stora flickor att gå runt på det viset. Inte frivilligt!
12:43
Och under tiden ligger denna lilla harpalt skadad och förmodligen döende på vår tomt. Jag hittade den i morse på vår grusgång (se bild). Jag har lagt den i vår skottkärra inlindad i en handduk. Så att den får vara i fred för andra djur. Förmodligen har den blivit påkörd, men lyckats ta sig in på vår tomt. Den blöder lite från ett öga, skallskada. Men den lever fortfarande. Jag såg många döda djur i förrgår då jag åkte omkring 25 mil i Sverige. Undvek att titta på dem, men nu har vi ett litet och skadat djur här. Så känner sig många människor också i vår värld av förtryck, men vi tycker ofta mer synd om djur.
14:42
Den lille harpalten har farit till himlen nu. Den andas inte längre. Jag skulle önska att människor slutar att plåga andra människor: att inte media hetsar muslimer mot svenskar och tvärtom, som pågår i dag. Det är bara dumt! Den lille palten kanske kan framföra detta till Storharen i himlen. Han som sitter och bestämmer över alla harar här på jorden.
16:54
Och som i sin tur har kontakt med Stormuftin i den parallella muslimhimmelen. Och de kanske kan komma överens om att ingen har rätt att tvinga någon annan att ha kläder på sig som liknar uniformer? Jag tror knappt ens att Storharen begriper frågeställningen. Kläder säger han: vad är det? Förresten hur många änglar var det nu som fick plats på ett knappnålshuvud? Är religionerna överens om detta?

22 kommentarer:

  1. Rätt! Att anpassa sig för andra förhållanden har jag dock gjort när vi bodde i Vietnam. Långärmat och enkelt utanför campen. Men att ta på sig klädesplagg som markerar undergivelse, traditioner eller mode för andra - det förfaller rent av dumt och lite kränkande.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Helt rätt tänkt!
    http://www.nyheterna.net/NYHETER/Oskarshamn/Kvinna-utsattes-foer-hatbrott

    SvaraRadera
  3. Varför skall kvinnor underkasta sig en ideologi som härstammar från medeltiden ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som såg filmen En man Fyra kvinnor, en skildring av livet på landsbyggden i Iran.Där säger mannen till en av sina fruar,kläd dig anständigt,ta på dig långärmad tröja.Patriarkatet i sin prydno som ger uttryck för Koranens syn på kvinnan som mannens egendom,slag ock sparkar sex på mannens villkor,det vill jag inte ha i Sverige!

      Radera
  4. Nu får dom ju ge sig vrf ska vi behöva bära på slöjor för

    SvaraRadera
  5. även om de pågår ilamisering..vem har sagt vi ska gå med slöja nu i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kan du se:
      http://www.aftonbladet.se/debatt/article17314519.ab

      Eller tryck på de blå bokstäverna där uppe>: "alla bära slöja i Sverige"

      Radera
  6. inte konstigt att man tog bort prostitutionen i sverige...det gjorde det enklare för extrem religonerna att etablera sej i sverige...slöja...ett tyg stycke...nu e det ju så att när kvinnor gifter sej i sverige finns traditionen att klippa av hennes hår.
    dessutom före 1950 så hade alla kvinnor på landet en sjalett på huvudet eller nåt liknande. på medeltiden så var man än sofisitikerad i att dölja håret. i katolska kyrkan så finns traditionen kvar...jag har för med o senaste lagt märke till att man visar upp en bild av sverige där mannen och kvinnan gifter sej inom kyrkan. det väljs ut mycket specifikt ut efter utseende.
    svenskt utseende. om man tittar på bildskärmen på lunds domskyrko forum...så ser man tydligt att det som stör finns inte med.
    jag var djupt religiös som barn..man lyckades ändra på mina förhållande ifrån att på barnhemmet blivit såld barnsexslav till att bli tyst som ett lamm. offerlamm. i kyrkan pingstkyrkan så sa jag inget om min bakrund på barnhemmet då ville man ha en synd på mej..och då anklagade man mej som var så sjuk att jag inte kunde lyfta händerna över huvud att jag stulit en tavla....sen ändrade dom sej att jag stulit några böcker...jag var oskyldig. sedan så sänktes en buss i ravien...nån slöja blir det inte altså jag har ingen sympati för en religon som mördar eller självmördar sej själva.. rakar bort kvinnors hår och sätter sedan slöja på dem == dom har inget hår muslimska kvinnorna...de som inte har slöja hasr fortfarande sitt hår kvar.

    SvaraRadera
  7. Du skriver så här:

    "Jag tycker att slöjan är ett förtryckarattribut, som inte har i ett modernt västerländskt land att göra. Kläder är till för att vara praktiska så därför har jag långbyxor, linne, tröja och olika lager med kläder beroende på väderlek och kyla. Sjal eller mössa på vintern, men slöja eller nikab? Nä för sjutton."

    Kläder är ju inte alls till för att vara praktiska? Har du helt missat modeindustrin? Och mode överlag? Hur praktiskt är det med stringtrosor, vissa typer av bikinis, platåskor, högklackade skor m.m.?

    Dessa attribut är alltså till för att kvinnor ska ha krav på sitt utseende i en patriarkal struktur där mäns status främst avgörs för sina handlingar och kvinnor främst för sitt utseende. Det här är också ett förtryck mot kvinnor, där flickor lär sig att de måste se ut på ett visst sätt för att klara av vardagen. Därför har vi stora problem i Sverige med flickors ätstörningar och annat, just pga de här snedvridna skönhetsidealen.

    Så kom inte och säg att kläder är till för att vara praktiska. Vi väljer våra kläder för att samhället och vår omgivning bestämmer vad som är snyggt och inte, och så måste vi leva efter det.

    Men det är inget som du kritiserar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära du! Det här är min blogg där jag uttrycker vad jag tycker, inte vad alla andra tycker. Det är därför jag har kommentarer så andra kan uttrycka sina åsikter. Det har du gjort. Jag tycker att alla får klä sig som de vill. Om de vill ha bikini, platåskor eller annat lägger jag mig inte i. Inte heller om kvinnor vill gå i heltäckande burka eller nikab. Det är upp till dem.

      Det som blir för mycket är när muslimer eller andra kräver att vi alla ska ta på oss sådana kläder. Av solidaritet. Det var det som Aftonbladets artikel (länkad till ovan) uttryckte. Och enligt andra medier så sprider sig nu "slöjupproret", dvs vi ska alla gå omkring i slöjor för att visa hur solidariska vi är med denna religion. Också Bahareh Andersson folkpartist, muslim (som är min vän på facebook) har uttryckt att hon tycker att hennes man eller andra män kan gå runt i slöja av solidaritet. Jag tycker hon har missuppfattat det hela.
      Inte heller skulle jag ta på mig andra märkliga kläder för att någon ville det: gå runt i tomtekläder eller som påskkärring året runt. Hur man klär sig i Sverige är fritt! Jag vet en kille som alltid gick klädd i shorts och naken överkropp plus sandaler året runt. Han fick gå omkring så. Valet är fritt i ett fritt och demokratiskt land så länge man inte ofredar någon annan.


      Radera
  8. Inga vittnen.
    Inget signalement.
    Ingen vet varför och av vem hon misshandlades.

    Slutsatser som passar de som alltid skriker diskriminering hjälps nu fram av media som vanligt utan bevis av någon sort.

    Bär nu er burka/slöja alla som vill visa "stöd" mot denna "attack".
    Blir ni mer än två så grattis.

    SvaraRadera
  9. Min Facebook-feed svämmar över av bilder på unga, icke-troende kvinnor i slöja idag. Det är säkerligen gjort i all välmening och i solidaritet. Naturligtvis ska ingen bli misshandlad, oavsett skäl. Det är självklart. Men att ta på sig en slöja för att visa andra kvinnor solidaritet och för att stödja dem - jag vet inte, men jag har svårt att se det som helt oproblematiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i morgon kan vi väl ta på oss tomteluvor vi som är för julen och tomten. Det vore något att slåss för den kärlek som genomsyrar oss alla vid juletid. Den som fick tyskar och fransmän att umgås vid julen när det var första världskriget.
      http://varldenshistoria.se/julkalender/22-december-var-det-julefrid-i-skyttegravarna

      Ursäkta att jag är lite raljerande. Gråter inombords samtidigt. Har nyss begravt den lille harpalten utanför vår tomt, på åkern. Den fick bli begravd i den blodiga handduken och med stenar ovanpå så inte räven eller något annat rovdjur gräver upp den.

      Radera
    2. Så tråkigt med den lilla haren. Min sorgligaste dag var när jag begravde en fågel och en kattunge (överkörd) samma dag.

      Radera
  10. Skulle vi kunna gå i Irak eller Afganistan utan slöja?
    Nej det kan vi ju inte. Alla ska lyssna vad islamister säger. I Europa borde man förbjuda att de ska ha deras hijab.
    De har kommit till Sverige så då ska de anpassa sig efter det.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att ni vanhelgar den i kristna traditionen.
    Där finns den viktiga högtiden påsken.
    Att missbruka och förlöjliga påsken genom att missbruka den fina tradition vi har då våra barn klär sig till påskkärringar och sprider glädje bland sina grannar är inte bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Traditionen med påskkärringar har utvecklats till något som barnen leker med, vilket är helt rätt. Från början var det blodigt allvar när kvinnor (och en del män) anklagades för att ha med djävulen att göra och brändes på bål. Det vore väl önskvärt att även muslimska flickor kunde leka med de olika religiösa maskeringar och gå runt och säga "bus eller godis" eller nåt sånt och skrämmas med burkor och eller nikaber på en särskild dag på året. Då skulle traditionen ha förlorat sitt förtryckande innehåll och istället blivit något roligt och kul.

      Radera
  12. Herregud nu går det väl för långt.
    jag är deff inte rasist och har tom utländskt ursprung men känner att bara för att det finns skitstövlar i Sverige som det finns i alla länder så kan vi ju inte börja ha på oss slöjor o dylikt som har med en religion som inte har rötter i i detta land.

    Inga människor skall trakasseras pga deras religion eller vad dom har för kläder på sig men att för den saken skull börja bära en annan religions kläder det är att gå för långt.
    Vill man vara muslim så fine då får man väl konvertera o börja bära deras kläder men om muslimer i Sverige blir trakasserade för sina kläder i Sverige ska inte alla svenskar gå i muslimska kläder för det.

    Tror inte att jag skulle få alla människor i tex Irak iran eller Afghanistan att börja gå i mina kläder bara för att jag kände mig hunsad om jag kom dit och gick omkring i shorts och t-shirt

    Tror däremot jag skulle få ett spöstraff och en känga i röven för att jag inte respekterade deras religiösa krav.
    Detta har vi dock inte infört i Sverige där vi tillåter alla att va som dom vill och det tycker jag vi skall fortsätta med punkt.








    SvaraRadera
  13. Tror inte att man tillåter folk att klä sig som man vill idag. Om någon skulle klä upp sig i SA eller SS uniform och sedan ställde sig utanför en synagoga skulle det (med rätta) inte vara acceptabelt, utan räknas som hets mot folkgrupp.

    Det är bara att inse, att klädsel kan vara ett medel för att stöta ut andra människor, och det är inte OK i mina ögon.

    Man införde efter andra världskriget ett uniformsförbud i Sverige på grund av SA männens sätt att utöva grupptryck med hjälp av sin klädsel. Den togs bort på sjuttiotalet, tror jag.

    En sådan lag kan hantera problemet. Det finns ingen naturlig "rätt" att utrycka politisk eller religiös åsikt med hjälp av klädsel. Alla skulle då ha rätt att bära slöja, men det skulle snart bli uppenbart om det görs för att visa sin religion, och på så sätt utöva grupptryck.

    Vi skulle också bli av med Hells Angels skinnvästar...

    Ett exempel på liknande svensk lagstiftning är alkohollagstiftningen, där majoritetens frihet begränsas för att skydda de med alkoholproblem och deras nära släkt.

    Finns det någon som normalt bär slöja, som skulle ställa upp på en slöjfri dag, för att stödja de kvinnor som tvingas bära slöja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade in twitter på slöjupproret och där har araber tagit över och skriver massor på sitt eget språk när det gäller detta. Medierna har inbillat världen att Sverige har rest sig som en man (kvinna) och försvarat rätten att vara klädd i slöja. Inte riktigt sant utan det är extrema feminister eller islamister som har gjort det.

      Som sagt att ha rätt till religionsfrihet betyder inte att ha rätt att tvinga på andra att bära vissa klädesplagg. Det finns hundratals miljoner kvinnor som är tvungna att bära denna slöja. I Iran finns artikel 139 i den islamiska strafflagen där kvinnor döms till mellan tio dagar och två månaders fängelse om de inte bär slöja. I Saudiarabien är slöja obligatorisk.



      Radera
  14. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5621851

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag länkade till denna äntligen lite kritiska artikel i mitt nya inlägg, som finns högst upp på min blogg (skrevs samtidigt som du skrev din kommentar):
      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2013/08/jag-holl-pa-att-ramla-av-stolen.html

      Radera