måndag 27 maj 2013

Bröstcancer en farsot

Det är den cancerform vi har hört talas om mest och min svägerska dog i denna sjukdom bara 49 år gammal. Mycket sorgligt.

Att Angelina Jolie nu kommer att bli företrädare för kampen mot denna sjukdom ger sig självt. Något uppdrag behövs för kända filmstjärnor här i världen. Hon riskerar dessutom att få äggstockscancer mer än andra för hennes mamma avled i denna sjukdom. Hon ska spela sin mamma i en ny dokumentärproduktion i Brad Pitts bolag.

Sjukdomar är ett elände, men de följer oss i vår vardag. Under helgen har vi haft kalas. Både för 60-åringar och för mig som ju är mamma tre gånger om. En cancerpatient och en som har haft sin senaste hjärtinfarkt i påskas fanns närvarande.

Vi låtsas för det mesta inte om sjukdomarna fast vi nogsamt frågar om alla detaljer. Jag själv fick nog av sjukdom när jag var liten eftersom min mamma hade astma och ofta var sjuk. Jag håller sådant mentalt ifrån mig. Det är bättre att fokusera på det friska istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar