söndag 26 augusti 2012

Neil Armstrong död

Jag vet var jag befann mig när Neil Armstrong gjorde sitt berömda steg ned på månen: i Tyskland. Då var jag en ung kvinna med ett barn.

Sommaren 1969 när det enbart fanns svartvit tv så promenerade jag omkring i Braunschweig, och framför alla skyltfönster flockades människor framför de tv-apparater som fanns i dem. För att se detta märkliga, att någon kunde åka ända till månen.

Och nu är den mest kände astronauten död, 82 år gammal. Han som inte fick göra något farligt efter detta för att inte dö i förtid som Sovjets Jurij Gagarin gjorde. Han var den första människan i yttre rymden - ett varv runt jorden 1961 - och som dog redan 1968 i en flygolycka, 34 år gammal.

Men någon gång dör även den man som var först med att gå på månen. The Eagle has landed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar