fredag 10 augusti 2012

Ånej inte Elvis

Stackars pojke han får heta Elvis i tilltalsnamn. Elvis Diego Anders Rådin. Det är det nya tillskottet i bebisvärlden, som Anja Pärson och hennes sambo Filippa står för.

De har flyttat till Umeå och bor i sitt gulliga trivsamma lilla hus. Naturligtvis kommer lyckan att vara för evigt. Läs inte Maria Gripes böcker för pojken. De är inte alltid så kul.

Elvis Karlsson i böckerna om denne pojk har fått sitt namn efter mammas idol. Hennes krav är inte så lätta att leva upp till. Eller kanske den nye Elvis behöver höra dem som terapi?

De andra namnen är efter mödrarnas pappor. Så klart.

7 kommentarer:

  1. "De andra namnen är efter mödrarnas pappor."
    Ja, för gossen riktiga pappa är väl expendabel, som det kanske kan heta på modern svenska.

    Leif

    SvaraRadera
  2. Barn som trendiga tillbehör och då skall naturligtvis också namnet passa in i föräldrarnas självbild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars kan han ju ändra namn som vuxen efter långt lidande då. Anja skriver på Twitter:
      "Ja vår son heter Elvis. Historien bakom tar vi en annan gång."

      Radera
  3. Inget atörre fel på Elvis, tycker jag, dock kanske lite ovanligt.
    Men Diego skulle inte jag döpa min son till

    SvaraRadera
  4. ...Because I'm evil, my middle name is misery..., en slinga ur Elvis "Trouble" från 1958.

    Ja, Ann Helena Rudberg namnet kan vara ett problem, men bara om andra hjälper till. Hur pass nöjd är du med ditt namn?

    Hur som haver journalisttakterna sitter kvar, rubriken är som ett löp. Du fångade mig som gammal Elvisdiggare, men återgav inte riktigt i texten om det är Elvis, hans namn eller den litteräre Karlsson som du har sneat in på. Kanske allihop? Jag skrev en artikel för ett tag sedan som tangerar problematiken över en av världens största artister.

    //..."Till slut för er alla som först kommenterade fenomenet då han hade mänskligheten att bli fet. Till er vill jag klargöra en egen och allestädes närvarande önskan om att hans osannolika framgångshistoria aldrig skulle blivit av och inte heller komma att efterföljas.

    Många av oss tyckte att det hade det räckt med rösten. Då hade vi också sluppit mången illa vald kommentar angående fenomenet, dels från avundsjuka artister samt från dem som ansåg att ingenting annat än Jascha Heifetz dög".//

    Som mindre känd hade han förmodligen fått mera utmärkelser, men hans namn hade då inte blivit relegerat från namnlistan över världens mest kända personer. Forbes tog bort Presley på 70-talet då han placerade sig före Jesus och gubben Lincoln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå Leif jag är alldeles totalt nöjd med mitt namn. Det enda felet var att det fanns en journalist till med namnet Ann Rudberg, så jag tog ett av mina andra namn och lade till det. Det valde jag själv. Elvis var min idol när jag var tonåring. Jag hade hela väggen ovanför min säng full med bilder av honom, men det skulle aldrig ha fallit mig in att ha gett någon av mina söner det namnet. Det är en sån oerhörd tyngd i det. Det räcker med att The King hade det tycker jag. I första hand tycker jag att mödrarna skulle ha tänkt på pojken och inte på sig själva när de namngav den stackars bebisen. Ha en trevlig kväll!

      Radera