onsdag 30 december 2009

Världens största penisförlängare

Om knappt en vecka - den 4 januari - invigs världens högsta hus: 818 meter över marken i Dubai. Vad skulle Freud säga om ett sådant bygge?

Burj Dubai har använt fem års byggnation plus ett antal lågavlönade arbetare från Pakistan, Kina och Filippinerna för att resa sig över ökensanden.

Betongen till skrapan kunde bara blandas om natten (30 graders värme) men också då riskerade blandningen att spricka om den torkade för snabbt. Alltså blandade man i is för att få en lagom hållfast betong.

Alla siffror är förstås världsbäst och störst och vackrast. Som att det har gått åt 83 600 kvadratmeter glas till alla rutor i huset, att dessa är specialbeställda för att hålla värmen ute. Att fönsterputsarna kommer att få ett evighetsjobb - nästan.

Att det finns ett specialdäck utomhus för allmänheten på 124:e våningen 442 meter upp i luften.

Turning Torso i Malmö kan slänga sig i väggen: bara 190 meter högt.

Och redan planeras ett torn, som ska bli 1 000 meter högt i Jeddah i Saudiarabien.

8 kommentarer:

  1. Världen är galen! Det är synd om människorna. Vi har alla någonstans en spricka i fasaden - men det här är väl världsbästa skrytbygget - hittills.
    Gott Nytt År Ann!
    Kan berätta att jag fått mejl från en barnpsykiater på Astrid Lindgrensjukhuset som säger att det finns forskning som stöder mina teorier om autism - andra orsaker än biologiska.

    SvaraRadera
  2. Nej nu blev det fel igen. Madeleine har varit inne på min dator och spökat.
    Det är jag Gitta och ingen annan som skrev ovanstående kommentar.
    Gott Nytt År som sagt!

    SvaraRadera
  3. Tack Madeleine! Gott Nytt År du också. Du har en vän av detta i min gamla journalistkompis Gitta Magnell, som har skrivit en bok om sin son: "Teo och jag" och som också menar att det kan vara miljöpåverkan. Tror hon skulle vara intresserad att veta mer.

    SvaraRadera
  4. Okej Gitta fattar noll, men Gott Nytt År du också!

    SvaraRadera
  5. Själv undrar jag vad Freud skulle sagt om alla som ser en penis så fort ett hus blir lite högt... ;)

    SvaraRadera
  6. Lite högt... där var dagens underdrift ;) men personligen tror jag det har med detsamma som Freud var drabbad av (enligt hans kompis C G Jung) sexualneuros. Och att detta har drabbat arabvärlden i så hög grad kan man nog skylla Mohammed för. Och alla imamer. Religion är aldrig bra i dessa sammanhang... Gott Nytt du också Gardebring!

    SvaraRadera
  7. Madeleine c´est moi! Hon går in på sitt eget googlekonto när hon lånar min skrivare ibland.
    så nu ska jag se om det är ändrat tillbaka!

    SvaraRadera
  8. Ja nu blev det rätt... hallå Gitta och Gott Nytt År!

    SvaraRadera