onsdag 9 december 2009

Olika falla ödets lotter

För övrigt tänker jag att Barbro Holmberg nog hade råd att kollapsa hemma hos sin dotter i Tiger Woods hus.

Vad det än kostade att lägga in henne för observation på ett amerikanskt sjukhus, så finns det nog pengar till det. Hon lär må bra och alla ser fram emot att se henne på jobbet som landshövding på måndag morgon.

Ifall socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson skulle bli sjuk i januari kan hon inkassera 86 000 i sjukpenning. Det är tio gånger mer än vad jag har utbetalt i sjukpension. Jo jag har nästan exakt 8 600 kronor. Men nu är det ju inte pengarna som gör livet. Det är en missuppfattning.

Och man ska aldrig jämföra sig med andra. Särskilt inte när det gäller pengar. Det är fult har jag lärt mig av Magdalena Ribbing på DN.

Det gör jag heller aldrig. Jag har börjat räkna i livskvalité istället. Att mina barn alla är friska och tjänar pengar (ja nästan). Och att min katt som är femton år har hälsan fortfarande. Och att jag bor bredvid havet, fast det inte är så kul här just nu. Dimma och regn hela dagen. Men på sommaren är det oslagbart.

Och att dom har börjat röja upp på Nisses tomt. Han som troligen drack sig till döds och som aldrig tog hand om sin sommarstuga. Nu har några rika grannar köpt upp både hans och två till näraliggande tomter. Men det är helt okej. Då slipper vi se träden växa upp kring hans hus och allt förfalla.

Ja olika falla ödets lotter, som de sade förr i tiden. Ta hand om er alla där ute. Vi vet aldrig hur länge vi får finnas på denna jorden. Eller hur länge den är kvar i rymden. Ni har väl sett 2012? Be afraid, be very afraid.

För de lyckas säkert inte komma överens om någonting i Köpenhamn heller och alldeles strax i morgon kommer president Barack Obama, för att ta emot Nobels fredspris i gammal god tradition. Han har nyss trappat upp kriget i Afghanistan.

De kunde ju ha avstått från att dela ut det. Det har de gjort under sammanlagt sexton år sedan det instiftades. För då var det krig eller som i Gandhis fall. Han hann bli mördad. Dock fick Dag Hammarskjöld fredspriset postumt.

Som sagt ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar