söndag 27 december 2009

Barnens rätt till båda sina föräldrar

Nu har Newsmill publicerat min artikel om Barnkonventionen och vad kungen och drottningen vill göra för barnen. Här kan ni läsa den.

Där skriver jag både om Joakim Ramstedt (men för ansvarig utgivare fick jag inte nämna hans namn) och om min släkting, som båda har berövats sina barn.

I Sverige genomgår 50 000 barn per år skilsmässa. Omkring en halv miljon barn är skilsmässobarn och bara en procent av dem tas om hand av enbart pappan. Omkring 40 000 barn får aldrig träffa sin pappa.

Sverige följer inte Barnkonventionens artiklar fast vi som land ratificerade denna konvention redan 1990.

Denna konvention fyllde i november 20 år. Somalia var länge ett land som inte hade ratificerat den, men har nu gjort det. Barnkonventionen är lag i Norge.

5 kommentarer:

  1. Kommenterade och länkade till en bra artikel/intervju i tidskriften Focus som en drabbad pappa tog upp just detta. Samt de bra källor han har haft. :
    http://www.fokus.se/2008/01/darfor-far-mammorna-vardnaden/

    Leroy

    SvaraRadera
  2. Jag såg det Leroy och själv citerade jag statistik (under artikeln) från Storbritannien som förskräcker.

    SvaraRadera
  3. Bra artikel och initiativ!

    Den 20 november i år publicerades artikeln "Barns rättigheter måste prioriteras" på Newsmill.
    Ilmar Reepalu, Fredrik Lundh Sammeli Lena Micko hade knåpat ihop denna artikel.

    De glömde dock det viktigaste kravet; Att Barnkonventionen ska bli Lag i Sverige.
    Skrämmande att så pass erfarna personer i offentligheten glömmer det viktigaste.

    Man kan ju fundera på VARFÖR detta viktiga krav inte var med, vågade de ej skriva det rent ut ???

    Punkterna de tyckte var viktiga - är viktiga, men det är som sagt skrämmande och beklämmande att de utelämnade den viktigaste punkten.

    SvaraRadera
  4. Maukonen: Tack. Ilmar Reepalu är ju sosse i Malmö, Lundh Sammeli likaså från Norrbotten sitter i riksdagen, Micko är väl sosse i Linköping och de vet väl var gränserna går... det är kanske inte en fråga som är riktigt comme-il-faut i det partiet.

    Tydligen är det vänstern som driver att få Barnkonventionen som lag. Jag tycker aldrig annars som v, men i det här fallet tycker jag de har rätt. Fast ifrån deras utgångspunkt så handlar det väl som vanligt om mammorna och deras barn kan jag tänka. Inte om barnens rätt till sina pappor.

    Några professorer har krävt att få Barnkonventionen upphöjd till lag http://www.aftonbladet.se/debatt/article148453.ab

    och Unicef och Rädda barnen gör det, S-kvinnor tydligen och Thomas Bodström. Men alla dessa tänker mest på flyktingbarn, inte på vanliga svenska barn.

    Och detsamma tror jag fortfarande är fallet med de flesta svenskar. De tror inte att svenska barn behöver detta skydd.

    SvaraRadera
  5. Jag hittade en till som vill att konventionen ska bli lag Liza Marklund, vilket naturligtvis går in i hennes jobb som Unicefambassadör. Hennes krönika illustreras förstås av svarta barn. De behöver barnkonventionen, inte svenska barn. Och Gudrun Schyman är för detta av samma anledning, att flyktingar i Sverige eller barn utomlands behöver detta.

    Men svenska barn behöver det likaväl.

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.1796657/liza-marklund-vuxna-ar-mer-varda-an-barn

    SvaraRadera