Betyg är något som varje regering med självaktning måste hålla på och peta i, vare sig de kallas för A eller ett eller icke godkänt. Och nu ska de ges till fjärdeklassare tycker regeringen. Jo det spelar faktiskt ingen roll. Barn fattar ändå inte vad betyg är.
Själv fick jag betyg från tredje klass (om jag minns rätt) och det var roligt för jag hade alltid bra betyg. Jag var ingen plugghäst, men hade det lätt för mig i skolan. Och tyckte det var kul vare sig jag fick betyg eller inte. Men de hörde ihop med att en termin var slut och det var i sig roligt med avslutning.
Redan 2017 ska de första fjärdeklassarna kunna få sina betyg. Ja, det lär nästa regering riva upp. De vill inte ha betyg. Undrar varför egentligen? Var och är alla vänstervridna så dåliga i skolan så de blev allergiska mot betyg? Eller är det en mänsklig rättighet att slippa betyg och bedömningar?
Betyg är inte främst till för eleverna utan för att föräldrarna ska kunna hålla koll på lärare och skolan och det verkar behövas i dessa märkliga tider när man inte alls vet vad som försiggår längre i de slutna rummen. Och särskilt för alla nya svenskar vore det väl bra med betyg? Hur ska de annars veta om barnen någonsin kommer att bli bra svenskar.
Själv fick jag betyg från tredje klass (om jag minns rätt) och det var roligt för jag hade alltid bra betyg. Jag var ingen plugghäst, men hade det lätt för mig i skolan. Och tyckte det var kul vare sig jag fick betyg eller inte. Men de hörde ihop med att en termin var slut och det var i sig roligt med avslutning.
Redan 2017 ska de första fjärdeklassarna kunna få sina betyg. Ja, det lär nästa regering riva upp. De vill inte ha betyg. Undrar varför egentligen? Var och är alla vänstervridna så dåliga i skolan så de blev allergiska mot betyg? Eller är det en mänsklig rättighet att slippa betyg och bedömningar?
Betyg är inte främst till för eleverna utan för att föräldrarna ska kunna hålla koll på lärare och skolan och det verkar behövas i dessa märkliga tider när man inte alls vet vad som försiggår längre i de slutna rummen. Och särskilt för alla nya svenskar vore det väl bra med betyg? Hur ska de annars veta om barnen någonsin kommer att bli bra svenskar.
Det blir ett IG på detta inlägg, obildat och kortsynt. Ett betyg visar väldigt lite om en människas problem eller kunskap, jag vet att lärare lätt kan se vilka barn som behöver extra hjälp utan att sätta ett betyg och föräldrar ska ge fan i skolan för de kan fan inte ett skit om utbildning i 90% av fallen.
SvaraRaderaJa där dök en sån där obildad anonym idiot upp. Någon som hatar betyg. Vänsterextremist? Ha en bra dag ändå stackars dej. Föräldrar brukar känna sina barn bättre än lärare och vet vad de behöver. Mina barn har alla lyckats bra i livet tack vare sina föräldrar. Trots alla lärare. Kommentera inte mer tack! :)
RaderaBetyg från 4 klass, katederundervisning, betyg i ordning och uppförande med skarpa konsekvenser för den som inte hörsammar lärarens tillsägelser, specialklasser för dem som har inlärningsproblem, stödlärare i klassen för dom som har lättare problem mm, mm. Helst ska barn med problematik uppmärksammas redan i förskolan och få det åtgärdat så snart som möjligt.
SvaraRadera/Lisa
Wow betyg i ordning och uppförande! Det blir tillbaka till 50-talet. Och barns problem börjar inte riktigt förrän de blir tonåringar. Men nog har skolan tappat greppet och det beror mer och mer på föräldrarna hur barnen klarar sig. Nacka kommun har överlag bättre betyg på sjätteklassarna än i övriga landet. Det är typiskt. En kommun som länge har varit borgerligt styrd.
Raderahttp://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Bra-betyg-for-sjatteklasser/
Jag ger dig enligt ett tidigare system stora A för ditt inlägg Ann Helena, eller om du så vill betyget 5.
SvaraRaderaLoffe
Tack Loffe! :)
RaderaJavisst, betyget är det underprivilegierade barnets bästa vän. Och värsta skräcken för vissa andra.
SvaraRaderaBetyg är ju inte bra men det finns inget annat som är bättre.
SvaraRaderaOrdning, ro, koncentration och fokusering i skolan är förutsättningar för en effektiv skoltid. Alla störande moment drabbar de som har störst behov av själva klassrummen för sitt lärande. (Över"begåvade" elever eller "över"motiverade föräldrar kan alltid hitta andra lösningar även om det blir ett slöseri med tid och resurser).
Borgarnas framstöt om betyg från års 4 kan förstås vara ett försök att driva debatten bort från mer-pengar-bara diskussionen och mer fokusera på andra faktorer. Vilket jag tror kan vara bra. Sydkorea och finland lär knappast ha stökigare och rörigare skolor än vad sverige har. Jag tror snarast motsatsen.
Har man en lugn miljö så blir det lättare att arbeta för läraren. Som får utbilda mer än uppfostra. Och -brännhett- en lärare klarar då av fler elever än ett smärre slagfält erbjuder förstås. Resurserna kan då fördelas mot fler punktinsatser istället, där de verkligen behövs. Fortfarande inte för uppfostran utan för utbildning.
Tyvärr sätter jag inte tio öre i förtroende för lärarnas riksförbund eller lärarfacken. De är helt enkelt usla. Och genomsyrade av flummighet, samhällsdebatt och allmän förflackning. Förslaget med lärarlicenser var också det idiotiskt och ett lättköpt symboliskt initiativ för att låtsas-öka statusen för lärarna. Som gjorde allt sämre.
Att bara kräva högre löner och mer resurser utan att göra några andra åtgärder blir garanterat ett helt eller halvt slag i luften. Ännu mer av samma.
Med vissheten om att betyg är väldigt trubbiga instrument för att rangordna elever delvis felaktigt och tillfälligt är de ändå bara en av flera metoder. Men en tämligen effektiv metod. Att hjälpa alla inblandade. Sedan är det förstås en helt annan sak hur man använder betygen vidare i samhället. Är man duktigare för att man har bättre betyg? Duktig på vad? Anpassning? Empatisk intelligens? Analytisk förmåga eller motivation? Det är inte betygen som i sig själva är problemen utan hur de ofta används av de som förhåller sig till dem.
Och som extra krydda: Skall vi ha ett samhälle som får ge skolbarnen stryk?
Eller: Skall vi ha ett samhälle som får ge medborgarna stryk?
Svaret på de två sista raderna är ju att polisen har våldsmonopol och alltså får ge medborgarna stryk. Om nöden kräver och där bråkmakaren bestämmer nivån på våldet. Det resonemanget skulle man med försiktighet också kunna tillämpa på skoleleverna. Om man tror sig ha bra lärare med gott omdöme. Blotta vetskapen om att en hurring kan flyga genom luften gör att den oftast blir helt onödig.
1814
Man måste även inse att betygssystemet som råder idag inte passar för alla elevers inlärningssätt. Vissa har lätt att memorera och andra inte. Det blir alltid svårt när man ska gradera alla efter samma skala. Men att skolan behöver förbättras är det inget snack om, men man kanske borde fokusera mer på lärarna än på eleverna.... Tycker du att man borde införa betyg från årskurs 4? Jag har gjort en omröstning: http://www.plusett.nu/omrostning-4214/tycker-du-att-man-ska-infora-betyg-fran-arskurs-4
SvaraRaderaSkolområdet är så otroligt svåridentiferbart vad gäller problem och lösningar eftersom det är så enormt diversifierat. Individbaserat och sakligt beroende av kunskap och duglighet.
SvaraRaderaAlltså ett område som egentligen inte lämpar sig alls för politikerna att råda över. Politikerna är amatörer. I princip på alla områden. De gör karriär på att tycka och låta sig manipuleras. Det blir en oas av tyckande, åsikter, ambitioner och känslor.
Det är ett område som sällsynt illa lämpar sig för stora generella lösningar med hög medie exponering. Fler eller färre elever i klassrummen? Det är inte där problemet ligger. Varje gång. Fler eller färre specialklasser och special lärare? Det är inte där problemet finns varje gång. Betyg eller inte betyg? Det är inte där problemet löses varje gång. Enbart. Sprida ut alla dåliga lärare och elever på fler skolor så att de syns mindre? Det är inte där problemet löses. Enbart eller någonsin.
Och så där kan man räkna upp allt som har med skolan att göra plus olika socio ekonomiska omständigheter i allmänhet och i vissa områden i synnerhet. Låter man skolfrågan vara valets mest brinnande fråga så lär man bara göra skolan skada. Politikerna är destruktiva för skolan, pedagogerna är ibland destruktiva för skolan, expert tyckare och forskare är ofta väldigt skadliga för skolan.