fredag 7 mars 2014

Det härliga fina Sverige

Så fantastiskt att bo i ett land som är rättssäkert. Bara Danmark och Norge är säkrare sedan kommer Sverige på tredje plats. På fjärde plats ligger Finland. Av alla länder på denna jord. Nederländerna kommer femma, Nya Zeeland sexa, Österrike sjua och Australien kommer som nummer åtta.

Detta av 99 länder som är mätta genom 100 000 hushåll som fått svara på frågor. Och ändå så finns det så mycket som är fel i vårt land när det gäller det rättssäkra, men detta är upplevelsen av att landet fungerar hos befolkningen. I vardagen. Hur detta upplevs. Inte någon absolut mätsticka. Plus då ett antal experter som fått uttala sig.

Frankrike ligger på 18:e plats och USA på 19:e. Rumänien kommer på 33:e plats. Ukraina återfinns på plats 68. Ryssland ligger på 80:e plats. Sämst är Pakistan, Zimbabwe, Afghanistan och Venezuela. Rapporten behandlar områden som korruption i länderna, hur regeringarna fungerar, fundamentala rättigheter, säkerhet och ordning i länderna, civil rättvisa och rättvisa för kriminella.

Här kan ni själva kolla rapporten.

6 kommentarer:

  1. Eller så är allmänheten inte medveten om hur det förhåller sig. Jag vet inte om så är fallet, men mitt förtroende för medias rapportering är lågt och allmänhetens förtroende för staten tämligen blint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä den här rapporten är vederhäftig vad gäller befolkning och experter. Men det är en jämförelse på olika nivåer, både politiska och juridiska. Hur människor uppfattar att de behandlas av politiker och domstolar. Plus då också konsumenträtt. De flesta är ju inte kriminella. Rapporten handlar inte om medierna. Det är en tredje statsmakt. Det här handlar om de två första: den styrande och den dömande statsmakten.

      Radera
    2. Jag ska erkänna att jag inte läst rapporten så jag kanske skjuter helt vid sidan om målet. Kommentaren om media var som förklaring till att allmänheten kanske inte vet så mycket om hur det förhåller sig egentligen och därför är trygga i en tämligen blind tro på att staten tar väl hand om dem i alla situationer som kan uppstå.

      Radera
    3. Den här rapporten uppmuntrade människor att tänka på hur de har det i vardagen. Vad de råkar ut för och om de känner sig trygga med hur deras land fungerar. Och då blev resultatet som visas i rapporten, plus att några tusen experter fick bedöma länderna.

      Radera
  2. Tyvärr måste jag konstatera att det är fel på min bloggs papperskorg när det gäller länkar till mina inlägg. De går inte att ta bort med mindre än att jag sabbar alla mina inställningar. Jag står inte bakom de som länkar till mina inlägg.

    SvaraRadera