tisdag 7 januari 2014

Mat gör kvinnor sjuka

Det är ju mest kvinnor som blir deprimerade och nu har forskare hittat orsaken: de äter fel. Naturligtvis. Det är maten det handlar om. Alltid i alla sammanhang. De stackars kvinnorna vet inte hur de ska äta utan stoppar i sig söta drycker, rött kött, margarin och annat otjänligt.

Förfärligt hur dumma människor är! När det sedan länge är bevisat att kroppen blir inflammerad och förstörd av så knasig kost. Visst! Det är aldrig omständigheter som gör varken kvinnor eller män deprimerade. Var glad och byt kost så ordnar det sig! Den röda faran är kossorna och det är väl därför någon håller på och slänger bort kor i Skåne. De har hittats döda i havet. 

Jag har skrivit en hel bok Ett sekel av tystnad om när jag själv blev deprimerad efter att ha slitit och jobbat åt samhället i många år. Jag satt hos min läkare då i januari 2003 och tyckte att det var lika bra att jag dog för då skulle min familj säkert få det bättre. Tacken blev att samhället tog ifrån mig och min familj ungefär tiotusen i månaden före skatt. Den 1 juli 2003. Och sedan ännu mer när jag tvångspensionerades före valet 2006. Socialdemokraterna sparade in på oss. 

Min depression berodde inte på maten för jag äter och har ätit ungefär likadant hela mitt liv. Ända sedan jag som 18-åring vande mig vid Medelhavskosten när jag bodde i Frankrike. Lagom med vin blev det då också. Precis som att jag alltid har tagit min dagliga dos av kaffe och äter mest kyckling och fisk. Men samhällets utveckling kan göra vem som helst deppad. Det insåg den läkare, som gjorde en dagslång personlig intervju med mig då och frågade ut mig om allt. Han insåg att det inte var något "fel" på mig. Dock överlevde jag även denna tid då i början av 2000-talet med hjälp av johannesört, som min läkare skrev ut åt mig och barnen växte upp och klarade sig bra. Tack vare att vi föräldrar tog hand om dem.

Alla kroppar är olika, men könen dras över samma kam. Är du kvinna gör si. Om du är man gör så. Stress gör att människor runt oss får cancer och dör i förtid. Sorgligt faktum. Vi är olika känsliga för detta och alla är olika även i liknande miljöer. Den äldste i min släkt är 93 år och har levt på husmanskost hela livet. Oh farligt! Nej inte alls. Att hon fortfarande lever beror av att hon har ett fungerande nätverk omkring sig och att hon har fått leva i samma slags samhälle. Inga stora krig eller samhällsomstörtningar. Så enkla saker. Hennes man blev 96 år. 

4 kommentarer:

  1. Ett alternativ är väl att de som tycker livet är lite trist då tröstar sig med att äta kortsiktiga belöningar. Som tröst ungefär. Lite cyniskt tänkesätt, men ändå. Hur lyckas man plocka bort den orsaken i en sådan här undersökning?

    Och kroppens fysik lyder ju rätt hårt under mentala omständigheter. (Tänker på den erkända och stora placebo effekten i allmänhet.)

    SvaraRadera
  2. Särskilt inom sjukvården verkar det finnas gott om överviktiga, rökande? kvinnor med stora hälsoproblem. Deltagarna i TV-Doktorn ärter knappast medelhavskost. Man undrar oroligt om de ska kunna bota mej när de inte kan sköta sin egen hälsa?

    Värsta myten som gång på gång dyker upp i media är att kvinnorna inom sjukvården har det så enormt stressigt att de vare sig har tid att äta eller gå på toaletten under arbetstid (Hur klarar man det?). Dessutom sliter de ut sig genom det tunga arbetet med alla lyft de hela tiden tvingas göra. Man undrar oroligt om de går omkring o bär på patienterna dagarna i ända. Har vi inte kommit längre med tekniska hjälpmedel inom vården? Nä, med rejäla livsstilsändringar (kost, motion o rökning) skulle nog sjukvårdspersonalen må bättre.
    //Pops (inte Toralf Alfsson, men läs honom gärna!)

    SvaraRadera
  3. http://www.kostdoktorn.se/nytt/


    Wiggo

    SvaraRadera
  4. Kostdoktorn skriver så här:

    "Det finns två saker att säga om nyheten. Först och främst är det osäker och preliminär vetenskap som inte bevisar något. Det handlar bara om statistiska samband ur en enkätundersökning. Den i sammanhanget lilla riskökningen kan bero på nästan vad som helst. Detsamma gäller förstås även en eventuell koppling till (processat?) kött."

    SvaraRadera