onsdag 22 januari 2014

Flyktingbarn gillar Sverige

Nu är det återigen bestämt att det är andra länders barn som ska ha det bra i Sverige.  I Värmdö kommun ska flyktingbarnen öka. Kommunen hade avtal om sju stycken år 2013, men tog emot 19 och ska nu istället ta emot 32. Och Värmdö kommer då att få bonus och bättre betalt av staten plus betalt för de ensamkommande flyktingbarn som blir boende i kommunen under en längre tid.

Eftersom det inte finns platser i kommunen så placeras de till att börja med i Nacka och slussas sedan vidare till Hemmesta i Värmdö när de har fått uppehållstillstånd. Där bor de sju-åtta månader innan de flyttar till utslussningsboende eller till andra typer av bostäder. Allt handlar om pengar och Värmdö kommun kommer få del i de nya miljoner som staten delar ut.

Den egna bostadskön i Värmdö slås nu ihop med Stockholms och en halv miljon nya ska stå i samma kö. Bara för något decennium sedan var kön till för de som bodde i Värmdö och det gick ganska lätt att få bostad. Nu är det inte så. Barnen blir tvungna att flytta.

Ett flyktingbarn kostar ungefär 700 000 kronor per år och Migrationsverket betalar. Kostnaden för barnen är ungefär dubbelt så hög som kostnaden för en äldre person med vårdbehov på ett äldreboende. Sverige tar emot flest ensamkommande barn av länderna i EU.  Det blev 3 852 barn förra året som sökte asyl, mest från Afghanistan, Somalia och Syrien. Men visst har vi råd! Det är inga pengar alls i den stora svenska budgeten.

9 kommentarer:

  1. Mitt förtroende för vår regering är noll. Tyvärr är mitt förtroende för oppositionen också noll. Vad gör man då?

    SvaraRadera
  2. Det blir det åttonde partiet i valet 2014..

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att ni känner så ni som diskuterar detta, men själv känner jag mera för att bli soffliggare. Dock kommer jag i så fall att få släkten på mig har jag förstått, för nu ska alla till valurnorna. Har hört talas om en del spektakulära projekt som ska få iväg alla för nu får inte borgarna sitta kvar längre. Alla ska piskas till att lägga sin röst. Jag funderar på att sälja min till högstbjudande.

    SvaraRadera
  4. det åttonde partiet är inte farliga, ungefär som en mix av sossar och moderater på 70/80/90-talet, det mesta man läser är skitsnack, läser man partiprogrammet tycker iaf jag det verkar bra, och jag har läst det.

    SvaraRadera
  5. ja, men dom hade inte kommit så långt med skiten då,
    iaf jag kunde respektera dom då, det har jag svårt för idag.

    SvaraRadera
  6. Jag funderar också bli soffliggare - same shit som du säger - men dottern kommer väl med piskan... ska fly till skogen med gubben. Snart är det ju en plats vi får fly till när pensionen inte räcker både till hyra och mat. OK, jag älskar att tälta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst allt går an när det är nödvändigt! ;)

      Radera