måndag 13 januari 2014

Artikel till SVT Debatt

UPPDATERAT
Jag har skickat en debattartikel till SVT Debatt, men eftersom det enbart är ansiktslösa bedömande människor där, som man inte får någon kontakt med (de kontaktar dig om de vill) så har jag ingen aning om de kommer att publicera den. Denna Debattsajt bekostas av oss andra, men yttrandefriheten är inte fri. Innehållet i det jag har skrivit är dock välkänt för alla som följer min blogg. Den handlar om fattigpensionärer och att de inte har råd att ha kvar sina tänder. Här har jag tidigare skrivit om fattigpensionärer. Jag och 450 000 kvinnor i Sverige är med i denna fashionabla grupp. 

Omkring en miljon pensionärer (kvinnor och män) har låga pensioner. Men hälften av de kvinnliga pensionärerna är fattigpensionärer. Rubriken jag skrev på min artikel handlar om att jag måste betala tandläkaren mer än jag har i pension för akuta åtgärder. Detta efter att jag i fredags betalade 13 848 kronor för två akuta rotfyllningar i tänder där käken var infekterad. Tack och lov kostar inte penicillin så mycket! För det ingår i sjukvården.

Men tänder gör det inte. Så därför kommer jag nu att få betala mellan 15-20 000 kronor för att åtgärda dessa båda tänder. Om jag hade bott i Frankrike så hade detta kostat kring ett par tusen kronor om jag har begripit deras tandläkarsystem rätt (annars får ni rätta mig). Då hade jag haft råd med att betala detta själv. Nu har jag 200 kronor kvar på mitt bankkonto denna månad, men tack och lov så lånar barnen mig en summa så jag kan köpa mat tills jag får in en ny pension på kontot. 

I Frankrike hade jag fått betala kring tio procent i skatt på min pension och därför kunnat spara ihop till denna behandling själv. Som jag skriver i min debattartikel så har jag jobbat i 40 år i Sverige och alltid skött mig själv, varit ordentlig, jobbat så mycket det har gått, aldrig suttit i fängelse eller behövt gå till socialen, betalar också TV-licensen. Men belöningen för detta ordentliga liv (och tre väluppfostrade barn) i det svenska samhället togs ifrån mig år 2003 av dåvarande socialdemokratiska regeringen, som tog cirka 10 000 kronor i månaden från min sjukpenning. Detta infördes den 1 juli det året.

Jag och andra sjuka fick inte längre sjukpenning då enligt senaste lön, utan vi skulle gå efter a-kassans betydligt lägre ersättning. Detta togs ifrån min familj med minderåriga barn. Eftersom jag hade en familj att försörja blev jag tvungen att ta ut det jag hade sparat själv till min ålderspension när den socialdemokratiska regeringen tvångspensionerade mig före valet 2006. Då togs ännu mer ifrån mig och min familj. Detta är ett livslångt ekonomiskt straff som både jag och min familj har råkat ut för. 

Jag skrev år 2003 till hela socialförsäkringsutskottet för att åtminstone upplysa dem om vad de hade gjort, men Thomas Eneroth (s) som då var ordförande (nu vice ordförande) begrep inte vad de hade ändrat (eller ville inte tillstå det). Han trodde jag hade fått sjukpension. Nu har jag återigen upplyst honom om vad som har hänt i Sverige. Och berättat samma sak för statsminister Fredrik Reinfeldt och Carin Jämtin, partisekreterare hos partiledare Stefan Löfven.

Någon gång borde det väl gå in i de trögaste hjärnor vad dessa överbetalda politiker (alla partier) har utsatt oss för. Vi som är deras väljare. Pensionärerna är kring två miljoner människor i Sverige. Tyvärr så sköter sig inte tredje statsmakten heller för journalister berättar aldrig hur förfördelade vi är jämfört med andra länders sociala system. Vi får se om jag får min debattartikel publicerad. 
15.1.2014
Jag har fått nej från DN Debatt, Svd Debatt och Expressen Debatt. Återstår då SVT Debatt och Aftonbladet Debatt. Vi får se hur det går.
16.1.2014
Fick mitt orangea kuvert. Jag får 9 364 kronor utbetalt att leva av per månad i pension efter skatt i år. På DN Debatt ska välfärden säkras genom försäkringslösningar. Vilken välfärd? Den allmänna pensionen ligger på kring 12 000 kronor i månaden plus några tusen till i tjänstepension i Sverige.
17.1.2014
Jag har skickat ett mejl till Curt Persson i PRO om min situation. Har vidarebefordrat detta mejl till Ekot, Sveriges Radio och Aktuellt på Sveriges Television, till Fredric Karén chefredaktör på SvD, Peter Wolodarski chefredaktör på DN, Thomas Mattsson chefredaktör på Expressen och Jan Helin chefredaktör på Aftonbladet.
18.1.2014
Har också engagerat SVT:s Uppdrag Granskning och uppmanat dem att titta på de 450 000 kvinnor, som har fattigpension i Sverige. En miljon pensionärer har låg pension. Men fortfarande har vi ett välfärdssystem, som ska räcka till för alla i hela världen. Omkring 100 000 invandrare kommer hit varje år. Och att vi själva har fattigpensioner förtigs. Det spelar ingen roll vilken politisk syn vi har på detta. Ekonomiskt sett har vi inte råd att låta alla i hela världen få del av våra sociala system. Det har tagit oss 40-talister och tidigare generationer hela liv av arbete att få ihop dessa.
19.1.2014
Jag har skrivit om artikeln till SVT Debatt. Det har inte lönat sig för Sverige som land att ta ifrån pensionärerna deras sparade kapital. Vi får ändå lägst pensioner i Europa om några decennier. Alla får det. Vi betalar nu genom EU för länderna i södra Europa som slösade bort sina tillgångar. Högst i pension beräknas om några decennier fortfarande Grekland att ligga med omkring 100 procent i pension av tidigare lön medan vi beräknas ligga lägst i Europa med under 50 procent för alla i pension enligt tidigare lön. I Sverige räknas inte pensionärer in i samhället som människor och tillgångar utan bara som en tärande del. Detta är ohållbart även ur skattesynvinkel eftersom det inte finns någon anledning att inte emigrera. Samhället sänker sig självt.
9.4.2014
Skrev också här till Göran Hägglund. Fick svar.
Varför ska jag inte ha råd att behålla mina tänder? 






13 kommentarer:

  1. Också pensionär, med 40 år inom media, dock icke fattigpensionär, så länge tjänstepensionen räcker går det jämnt upp här ute på landet där fastighetsvärdena är låga.
    Helena, Du ska inteckna ditt hus så här på ålderns höst, Du sitter på ett stort fastighetskapital, omsätt en del av detta, ett politikerförslag för några år sedan mins jag.
    Ta en kredit och avbetala en mindre summa under ett antal år.(inkl ränta)
    Så gör jag för tandläkarräkningar och reparationer av bilen, här i glesdbyggd.
    Jag läser i media att vi svenskar är förmögna, sitter på miljarders miljarder i aktier fonder och fastighetsvärden, dock överbelånade.


    Lyssnar just på P1, Studio 1, Löfven uttalar sig om vårt försvar, vi ska försvara oss säger han, tydligen ska stridsvagnarna på Gotland nu få bränsle så att dom kan köras också.

    Obs ironi för hela slanten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kära nån, skrev nyss en debattartikeln också till DN, får se om de tar in den. Jag avslutade med att jag och andra behöver egentligen sälja allt vi äger och emigrera till exempelvis Frankrike (om inte våra barn ska försörja oss) där skatten är kring tio procent på pensioner. Men varför ska vi behöva emigrera vi som har bott här hela våra liv och som har rötter och släkten här? :(

      Radera
  2. Hej Ann Helena!
    Läs gärna Johan Westerholms beröm av Tomas Eneroth i bloggen mitt-i-steget!
    Eneroth har förresten ett gästinlägg där.
    Jag tycker att Du och svenska folket har för stora förväntningar på den allmänna
    pensionen. Arbetsgivaren avsätter 18,5 % av lönen till denna.
    Om detta görs i 40 år motsvarar det 7,5 års lön. När detta kapital sedan tas ut
    som pension i minst 15 år blir pensionen högst hälften av den tidigare lönen.
    Sedan kan man plocka in förväntningar på avkastning, men hur mycket blir det
    när räntorna nästan är nere på noll och vi inte har någon real tillväxt?

    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha du har nog inte begripit att alla har rätt till fattigpension. Jag skrev om det här tidigare. http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2012/10/invandrare-forblir-fattiga.html Detta beroende på politiska beslut som gör att varenda en får pension som har åldern inne för detta och bor i Sverige. Du talar om tjänstepensionen. Och det har jag naturligtvis också fått. Det är inräknat i summan 10 515 kronor i månaden som jag fick ut efter skatt 2012 (mindre förra året och ännu mindre i år). Fattigpension räknas lägre än 10 800 kronor.

      Jag fick således en tredjedel i allmän pension sett till vad jag tidigare hade tjänat, detta får alla vad de än har gjort. Jag borde ha fått ut 5-6 000 mer i pension per månad om inte systemet hade ändrats. Jag fick ingenting alls för alla år jag hade jobbat. Detta togs ifrån mig av den socialdemokratiska regeringen, men jag förstår att det är svårt att fatta. Jag tror knappt själv att det är sant fast jag lever med det och det är mycket svårt att få andra människor att begripa detta. Och när inte ens Tomas Eneroth har begripit vad han har gjort så fattade de väl fel beslut då 2003. Eller?

      Ändå har jag trott att jag och gubben skulle klara oss, för han har också haft mycket hög lön, men nu är han långtidssjuk och får ut ungefär hälften av vad han tidigare fick ut efter skatt i lön. Detta i sjukpenning. Och blir han sjukpensionerad så hamnar han i samma sits som jag. Han får låg pension (han är något decennium yngre än jag). Så står det till i Sverige, men det vet människor inte för vi upplyses inte om detta. Detta är ju privata uppgifter som inte människor vill prata om. Inte heller vet vi om att det är mycket billigare att leva i andra länder. För alla. Varför ska vi ha det så eländigt just i Sverige?

      Radera
  3. Det är skillnad på folk och folk. Var det inte så som det mesta av världens elände började? Den konsensus mellan folk och regering vi en gång hade är borta, men vi får skryta över att vi är världens mest givmilda och snälla folk.
    Jag har arbetat sedan 12 års ålder men någon pension man kan leva av blev det inte. Vi som hamnade mellan två system blev bara lurade. Den dagen min sambo - han har arbetat utan paus sedan grundskolan och utbildat sig med sparade pengar - dör (eller jag) kan den andra inte både bo och äta om inte våra barn tar hand om oss. Ifall de nu inte har blivit ihjälskattade till dess.
    Tandläkare? Vad pratar du om för lyxkonsumtion?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Elina! Du har så rätt. Vi är lurade. Så kapitalt så man tror inte att det är sant. Vi lever på myten om att alla i Sveriges land är så rika. Och särskilt de som är 40-talister. Detta är inte sant. Undrar om jag kan få in en symbolisk murbräcka i huvudet på de som bestämmer? Egentligen arbetar jag ju nu hela tiden också (varje dag) men får inte något betalt för detta. Och vi i vår familj hade inte klarat oss alls om inte våra föräldrar hade lyckats få pensioner och varit generösa nog att lämna något i arv till oss. Vi har precis klarat oss i det nya årtusendet för att jag har haft två pappor (en biologisk och en andrapappa) som båda lämnade arv till oss. Det senaste arvet gick till den tvingande kommunala avgiften för kommunalt vatten och avlopp här ute. Det kostade 210 000 hade kommunen bestämt att få detta fram till tomtgränsen. Och sedan fick rörmokaren resten av mitt arv för att dra in detta i huset då. Så allt som tidigare generationer lyckades samla ihop smälte ihop till ingenting. Så ser det ut. Jo tandläkare är väl i sammanhanget lyxkonsumtion. :(

      Radera
  4. Hej igen Ann Helena!
    Ja alla har rätt till fattigpension i Sverige, dvs försörjningsstöd. Ja med den nu förda
    politiken verkar det som om alla i hela världen har rätt till det!
    För att reda ut det här. Jag talade om den allmänna pensionen (det oranga kuvertet).
    Det fungerar som jag beskrev det. Avgifter (premier) betalas in när man arbetar och
    behållningen (pensionsrätter) betalas ut när man är pensionär. Precis som i en tjänstepension eller i en privat pensionsförsäkring. Pengarna kommer från det som
    finns inbetalt och eventuell avkastning.Detta är ett premiesystem.
    ATP-systemet var ett förmånssystem. Det räckte att arbeta 30 år och pensionen
    räknades på de 15 bästa åren. Sedan kunde man få en bra pension
    Det togs inte hänsyn till behållningen i systemet. Detta var ohållbart och därför
    gjordes det om. Du kan alltså inte längre jämföra med vad Du skulle ha fått i ATP-
    systemet. Nu är det Dina inbetalade premier som gäller. Om man är född före 1954
    görs en viss anpassning till det gamla systemet.
    Idag är det bara politiker och vissa topptjänstemän som har förmånssystem. Övriga
    får anpassa sig till de ekonomiska ramarna, Erk du, Maja du.Så ska vi ha´t, men var ska vi ta´t?
    Det intressanta i pensionssystemet är att när man blir pensionär har det ingen be-
    tydelse om man har arbetat med en normalinkomst eller aldrig har arbetat.
    Om man tar hänsyn till hyran inkl bostadsbidrag blir det som är kvar att leva på
    nästan lika mycket. Det skiljer bara 1 000 kr/mån mellan garantipension eller en pension på 16 000 kr/mån! Om man som invandrare har ÄFS, äldreförsörjnings- stöd har man det minst lika bra. Dessutom kostar det bara 50 kr att gå till
    läkaren eller tandläkaren!
    Detta är en politisk bomb! Var är arbetslinjen (m)? Varför skall man gå upp kl 6(s)?
    Varför ska man jobb ihop till sin pension vitt? Hur kan vi tro att folk som idag
    invandrar från klanstyrda områden utan offentliga sociala system ska ta till sig
    vårt (tidigare?) sätt att tänka "solidariskt", dvs det sociala kontraktet?
    VÄLFÄRDSSTATEN ÄR I GUNGNING!
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre Bosse! Jag är född 1945 och tillhör de absolut lurade. Det är som jag har skrivit där uppe i inlägget. Alla ändrades av sossarna och de begrep inte själva vad de gjorde. Och detta gjordes under 90- och 2000-talet. Inte i hedenhös så att jag och andra hade kunnat gardera oss mot detta. Vi fick betala och betala som jag har beskrivit det. Men detta begrips inte av de som har den politiska makten. Vi blev beskrivna som "köttberg" istället av den fantastiske finansministern Pär Nuder. Vem som helst kan råka illa ut utan egen förskyllan. Ännu i denna dag. Jag räknar inte efter atp-systemet utan jag räknar enligt vad människor i min generation runt mig har i pension. De som har jobbat lika länge. Du har inte begripit fortfarande vad som har hänt. Alla människor har inte enbart den lägsta pensionen. Jag behöver tydligen en symbolisk murbräcka för att nå in till dina hjärna också. Ha en trevlig dag annars i vinterkylan!

      Radera
  5. Kära Ann Helena!
    Detta är inte ett pensionsproblem!
    Det är ett löneförsäkringsproblem, Hur mycket ska man få i ersättning när man inte
    kan jobba?
    Du blev sjuk och fick sänkt ersättning. Jag är född 1948, började jobba 1971, blev
    arbetslös 2005. A-kassa i åtta år. Sedan pensionär. Detta påverkade pensionen.
    I Ditt fall råkade Du ut för Göran Persson som ändrade i sjukförsäkringssystemet.
    I mitt fall råkade jag ut för Fredrik Reinfeldt som ändrade i A-kassesystemet.
    Hur man än vänder och vrider på det hela så måste staten gå ihop, Just nu går
    staten 100 miljarder kr back varje år och majoriteten av politikerna tror att vi kan
    ta hand om hela världen. Tycker man något annat är man rasist!
    Var ska pengarna tas? Vänstern kommer att höja fastighetsskatten, Bra skattebas!
    Men ingen kommer att säga något före valet!
    Med vänlig hälsning
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej jag förstår dig lite bättre när du berättar detta. Men det är klurigt ändå för inte har a-kassesystemet ändrats, inte av Reinfeldt. Staten måste inte alls gå ihop. Där har du fel. Politik är att vilja som Olof Palme sa. Det gäller att se om Sverige och dess befolkning. I USA lånar staten istället för hushållen. Skatten ligger på samma nivå som på 60-talet i Sverige. Allt är möjligt att ändra, men då måste också politikerna leva i verkligheten. Och inte bakom sina färgade glasögon. Jag och andra fick inte bara sänkt ersättning som sjuka utan hela systemet ändrades, men bara för oss som var mest utsatta. Andra sjuka fick det inte så. De fick behålla sin ersättning. Inte rättvist. Och sedan gick pensionerna efter detta ändrade system. Ännu mindre rättvist. Men eftersom detta inte berättas så vet inte människor hur det fungerar. Tyvärr! Se inte dig själv som underställd staten. Du behöver inte vara lojal med ett system som är orättvist och bankrutt.

      Radera
  6. Visst har A-kassesystemet ändrats! Du är expert på sjukförsäkringen där Du ram-
    lat mellan stolarna, men det är faktiskt jag som är expert på A-kassan efter åtta år!
    Det är en medveten och ideologisk förändring av moderaterna under Reinfeldts ledning. Maximal ersättning är 680 kr/dag = 14 700 kr/mån har gällt sedan 2002!! Dessutom är skatten t o m högre än för en pensionär! Anders Borg har sex kolumner i skattetabellen. Göran Persson hade en, Moderaternas arbetslinje!

    Som svensk medborgare respekterar jag de regler som beslutas i demokratisk
    ordning. Jag förutsätter också att jag får ha åsikter om dem innan de beslutas
    och dessutom uttrycka dessa.
    Men när fri invandring i praktiken genomförs och med fri försörjning stick i stäv
    med vår utlänningslag och socialtjänstlag börjar t o m min lojalitet att svikta!
    Samhällskontraktet är i fara!
    Den gamla arbetarrörelsens motto var: GÖR DIN PLIKT! KRÄV DIN RÄTT!
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändrats rent siffermässigt ja naturligtvis, men inte hela systemet. Det borde de ha gjort, som de lovade: ta bort arbetsförmedlingen och göra om systemet, men de vågade inte. A-kassesystemet funkade på den tiden när nästan ingen behövde besöka arbetsförmedlingen. Jag gick inte dit förrän jag var närmare 50 det behövdes inte. Men när sossarna gör om sjukpenning till a-kassa är det en fullständig rockad, som ingen kunde ha väntat sig och som människor inte känner till. Inte heller vet de att tandläkare kostar skjortan förrän de behöver tjänsten. Och tex min 24-årige son tycker inte att tandläkaren är dyr. Han har aldrig haft ett hål. Men ändå får han bidrag för att gå dit. Helt galet. Har aldrig hört det där mottot som du framför, men vi tillhör väl olika samhällsområden. Det går självklart inte att gå emot det riksdagen har bestämt. Vi har de politiker vi förtjänar uppenbarligen och får de bidrag vi förtjänar också. Men så särskilt demokratisk är inte ordningen längre om du frågar mig. Det krävs kunskap för att kunna besluta demokratiskt.

      Radera
  7. Jag får efter många års yrkesverksamhet inom sjukvården en pension på 8416 kr i månaden plus tjänstepensionen 1128 kr mån och på det betalar jag 1760 i skatt kvar har jag 7984 kr att leva på. Egentligen skulle jag väl ha möjlighet att få bostadstillägg då jag har en rätt låg pension men då jag är sambo med en man som arbetar så är det väl inte troligt att jag kan få det heller. Det är för mig helt ofattbart att vi kan betala ut Äldreförsörjningsstöd till personer som invandrat eller kommit hit som flyktingar och att de tillsammans med detta bidrag ÄFS sin eh ör beskattningsbart har rätt till gratis hemtjänst, enbart betalar 50 kr för all sjukvård samt samma summa för tandvård och har dessutom gratis mediciner detta är orättvist mot oss svenska pensionärer. Jag tycker att om dessa förmåner skall få finns kvar för de invandrare som är 65 år så skall dessa förmånder även gälla för svenskfödda pensionärer.

    SvaraRadera