torsdag 20 januari 2011

Peter Englund ångrar sig

Det kan man utläsa av ett av hans nyare inlägg på Svenska Akademiens blogg. Han tänker inte längre skriva i vredesmod. Det är klokt.

Det borde ingen göra. Att räkna åtminstone till tio eller att sova på saken är gamla beprövade knep, som jag råder Svenska Akademiens sekreterare att använda.

Annars kan ni båda författare komma överens om att skapa enorm uppmärksamhet genom iscensatta slagsmål verbalt på internet och i massmedierna. Då får ju både författaren Björn Ranelid och Svenska Akademien genom sekreteraren en nödvändig uppgradering.

Och intresset höjs för bråk och litteratur i allmänhet. Kanske. Slagsmål på parnassen. Visst låter det särdeles infamt och spännande.

Nä, det tycker jag verkligen inte. När två "kulturpersonligheter" inte har något verkligt att avhandla utom att hacka eller inte hacka på varandra, då är litteraturen nästan död.

Och min kommentar nummer sju inväntar inte längre granskning, utan är struken. Jaja, fint ska det vara.

Tänk att bli censurerad av självaste sekreteraren i Svenska Akademien. Vilken ära parbleu. Men här kan ni läsa denna kommentar trots allt eller malgré tout, som fransmännen skulle uttrycka det.

Och under det senaste inlägget med utfästelser så är kommentarerna nu inaktiverade. Det är väl säkrast så. Inte kan väl folket få komma till tals. Nä någon måtta får det vara på demokratin hos Svenska Akademien.

2 kommentarer:

  1. Rimmade där på slutet. Visst! Alla kändisas kan när som helst skapa lite gruff och så går media i spinn. Folk blir nyfikna och det blir mer klirr i kassan. Man kan i alla fall trackbacka till Englunds blogg Att vara ständig. Min nästa blogg ska heta Att vara nödig!

    SvaraRadera
  2. Helena: Visst fick jag till det! Är riktigt stolt! ;) Fast nu får jag lägga av för i dag. Inga fler inlägg. Kan gå inflation i sånt också.

    SvaraRadera