onsdag 19 januari 2011

Hot mot Lars Vilks ger åtal

En 40-årig kvinna, som har dödshotat konstnären Lars Vilks blir åtalad. Hon anser inte att hon har gjort något fel. Inte enligt sharialagarna.

Också "Jihad Jane" Colleen LaRose har förklarat sig oskyldig i Amerika. Hon är anklagad för terrorism och för att ha planerat mord på Lars Vilks.

Den 40-åriga kvinnan från Göteborg åtalas för tre hotmejl, som polisen har spårat med hjälp av ip-nummer.

Den 19-årige man som rusade fram på Lars Vilks föreläsning i Uppsala förra våren frias av tingsrätten. Det anses inte fastslaget att han försökte skada Lars Vilks.

6 kommentarer:

  1. Spårad med hjälp av ip-nummer. Det är nog bara polisen som kan och får göra det. Det skulle vara kul att kunna spåra lite tycker jag med tanke på alla som är anonyma. Jag är nyfiken och skulle vilja snoka. Måste skaffa mig en nörd.

    SvaraRadera
  2. Helena: Jo det går att snoka åtminstone på den dator man sitter vid. Här tex: http://dittip.se/

    Det går också att dölja varifrån man skriver.

    SvaraRadera
  3. Har du gjort det någon gång? Dolt alltså? Dum fråga men i alla fall. Ska kolla länken.

    SvaraRadera
  4. Helena: Nä inte vad jag vet... ha en bra kväll :)

    SvaraRadera
  5. Sjukt att fria 19-åringen. Det finns ju något som kallas indicier. Hans religion, blotta närvaro vid en föreläsning som han rimligen borde vetat om inte skulle tilltala honom och därtill uppförandet. Men vi vet inte vad hans avsikt var, kanske att löpträna lite?

    SvaraRadera
  6. Paradigmo: Vi har de lagar vi har och han hindrades ju från att nå fram till Lars Vilks. Han slog ned diverse saker på podiet har jag för mig, men det var han väl inte åtalad för?

    SvaraRadera