fredag 6 juni 2014

Intervju med fransk TV

UPPDATERAT
Nästa vecka vill fransk TV intervjua mig om hur det ser ut i Sverige när det gäller jämställdheten mellan könen. Är Sverige en modell? Går det för långt? Jag skrev genast tillbaka och sade att det är klart dom får intervjua mig. Antar att de kanske har sett att jag var med i ett inslag som gick för något år sedan inför kvinnodagen då, som gjordes av Euronews och som ni kan se här. Då drev de lite med att vänsterpartiet ville att män skulle sitta ned på toaletten precis som kvinnor. Och jag fick säga att det var en maktkamp mellan män och kvinnor och att det inte var bra för barn eller andra. Innan de gick över till att beskriva ett dagis med "hen".

Nu är det France 24 som vill intervjua mig, en kanal som franska regeringen äger och som är till för att "bevara franska värderingar i världen". De sänder på franska, engelska och arabiska dygnet runt och kanalen startades när Jacques Chirac var president. Jag vill inte att de gör ett enminutersinslag denna gång. Men det har man som intervjuoffer ingen kontroll över. De får göra som de vill, men jag skickade ett mejl till reportern och berättade lite mer om vem jag är.

Jag berättade att en av mina söner är föräldraledig just nu och att mamman arbetar, att hon var ledig tidigare. Och att en annan av mina söner har två tonåringar att försörja. Medan den tredje ännu inte har barn. Hon fick också veta att jag har det lite fattigt på gamla dagar, inte så stor pension och att vi inte skulle kunna ha det ekonomiskt ordnat om inte våra söner hjälpte till och att det var min andrapappas arv, som också gjorde att vi har det tillräckligt bra. Som jag ser det, skrev jag, så är män och kvinnor jämlika i Sverige, men vi har olika villkor i våra liv beroende på våra inkomster och våra relationer till våra familjer och släktingar. 

Jag fortsatte så här: "Fi och Gudrun Schyman försöker nu komma in i den svenska riksdagen i september. Jag tycker att det var bra att Soraya Post (fi) fick en plats i EU-parlamentet. Hon har rötter i judiska familjer på sin fars sida och hos romer på sin mors sida. Jag hoppas att hon kan göra något bra för dem i EU-parlamentet.

Fi har tidigare försökt att komma in i svenska riksdagen, men de fick inte mer än omkring en procent av rösterna. Nu siktar de in sig på de utländska kvinnorna, som är många i Sverige eftersom vi tar emot så många flyktingar och andra utlänningar i Sverige. Mer än 100 000 per år. Fi vill ha deras röster för de kan inte få rösterna från de svenska kvinnor, som har varit det länge. Vi är jämställda med våra män och vi sköter landet väl tillsammans med dem. Det är bara frågan om vem som ska göra vad i familjen och samhället. Men män och kvinnor har olika förmågor och kan komplettera varandra. 

En av mina söner fixar tak på hus, den andre lagar bilar och den tredje är expert på datorer. De hjälper oss föräldrar när vi behöver det. Samhället skulle inte kunna tvinga dem att bli bättre söner. Och vi tycker att de alla tre lever tillsammans med fina och underbara flickor.

Jag har bott en kort period i samma hus som Gudrun Schyman. Hon var arg på mig och min familj när vi ville flytta från vår lägenhet. Det var att förråda henne personligen. Allt handlar om makt för henne. Och om pengar. Hon har pension från riksdagen sedan förra året. Den är inte så hög. Hon skulle kunna tjäna tre gånger mer om hon blir vald nu. Hon behöver det för att behålla sitt hus i södra Sverige och sin lägenhet i Malmö. Det handlar bara om pengar för henne och makt. 
Här bodde vi under något år på 80-talet

Alla partier i Sverige förklarade att de var feministiska år 2006. Så om något är fel mellan kvinnor och män beror det på personers mogenhetsstatus, både hos kvinnor och män. Man kan inte säga att till exempel Elliot Rodger i Kalifornien, som dödade sex människor (både män och kvinnor) och sig själv, är en man i vår kultur. Han hade ett mentalt funktionsfel, aspergers syndrom, men en kolumnist i Sverige Natalia Kazmierska, Aftonbladet, beskyllde honom för att vara precis som alla andra män i vår kultur. Jag skrev till henne att han inte var en man i vår kultur. Han bodde i Kalifornien och hans mor var född i Malaysia, hans styvmor i Marocko och hans far i England. Natalia Kazmierska föddes själv i Polen och jag frågade henne varför kvinnor i hennes kultur hatade sig själva så mycket. Jag fick inte något svar. Hon är gift med en journalist som arbetar på Aftonbladet. Är han också född till att våldta och vara våldsam?

För mig är det uppenbart att vi är alla människor och vi är på en resa tillsammans på denna planet. Det hjälper inte att beskylla halva världen för att vara djävlar och säga att den andra halvan är som änglar. Det är helt enkelt inte sant. Vi är alla inbäddade i vår kultur, som vi får från våra föräldrar när vi är små. Och varje familj har sin egen."

Så skrev jag. Vi får se vad det blir av det hela. Hoppas de tänker prata med Gudrun Schyman också. Hon skulle ha blivit intervjuad redan förra året då av Euronews, men hon ställde inte upp. Hon var redan då för upptagen med att försöka återkomma i politiken.
15.6.2014
Det verkar inte bli någon intervju. Jag frågade Julie Dungelhoeff, som skickade mejlet till mig om det hade hänt något, men fick inte något svar på det heller. Kanske fick hon kalla fötter för hennes upplägg var ju exakt som Euronews hade varit redan förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar