tisdag 17 juni 2014

En film mot jantelagen

Jag tycker det är mycket bra att det blir en fortsättning på "Så som i himmelen".  Kay Pollak håller på att spela in den filmen nu. En kyrka har byggts upp i Boden i en gymnastiksal och kampen fortsätter mot skuld, skam och dålig körsång. 

Det var den oändliga uppskattningen av hans film "Så som i himmelen" som till slut fick honom att fundera på fortsättningen. Den heter "Så ock på jorden" och titeln kom människor på långt före honom själv. Kay Pollak är en fortsättning på Ingmar Bergman kan man säga. Demonregissören kämpade med skuld, skam och Gud, och det görs också i dessa filmer som Kay Pollak regisserar. Dock på ett annat sätt. I den här nya filmen föds ett barn. Ett hopp om framtiden. Det är ungefär där vi befinner oss kollektivt sett.

Jag träffade regissören Kay Pollak senast dagen efter att Olof Palme hade blivit mördad. Då hade regissören av filmen "Älska mig" inte något flyt. Den filmen försvann i chocken för folket när vår statsminister blev mördad. Jag intervjuade regissören den gången fast han inte trodde att vi skulle komma, att mordet överskuggade allt. 

Kay Pollak tillhör de människor som har begripit vad livet handlar om. Han har begripit att vi behöver tänka också med hjärtat. Frida Hallgren spelar naturligtvis huvudrollen igen i den nya filmen. Jantelagen möter jag varje dag när människor hoppar på mig för att jag uttrycker det jag är. Det är därför det är svårare nu att kommentera på min blogg. Det är ingen idé att ta in allt till slut. Rundgång bara. Någon gång får det vara nog.

Över 1,4 miljoner människor såg den förra filmen. Den nya väntas få premiär hösten 2015. Härligt! Då har det gått elva år sedan "Så som i himmelen" hade premiär. Det tar tid att ordna till succéer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar