torsdag 3 april 2014

Ställ krav på Stockholm

Stockholm är den mest eftersatta staden jag känner till i Europa med sin långsamma och otympliga byråkratiska process kring hur staden ska utvecklas. I åratal försenades de rimliga trafiklösningarna av bakåtsträvande politiker. Inget skulle ändras eller rivas, allt var kulturhistoriskt viktigt. Kringleder som så självklart byggdes i resten av Europa efter kriget och särskilt i Tyskland skulle inte Stockholm förunnas. Vi hade ju sluppit kriget, men rev centrum ändå och sedan dess trånar människor efter det som försvann. Så inga fler förändringar är möjliga. 

Den politik som hitintills har förts har gjort att trafiken är ett propparnas elände. Inte bara i infarterna till Stockholm utan långt ut på landet. När människor nu tar bilen, för det är för besvärligt med kommunala transporter, så börjar köerna tre mil bort från Stockholms centrum på morgonen. Det har inte gått att bo i Stockholms city sedan 70-talet för trafiken har alltid har gått rakt i genom stan. En vedervärdig miljö helt enkelt, som jag själv lämnade då.

Nu pågår märkliga ting, som politiker på 50-talet inte alls behövde bry sig om. Bakåtsträvare ska göra minimalt med Slussen. Det ses som ett kulturhistoriskt monument och ett kulturarv över det geniala 30-talet, som skapade detta klöverformade betongmonster mellan stadsdelarna. ABBA:s Björn Ulvaeus har ryckt ut till Slussens försvar. Han bor i Djursholm, Danderyd och behöver aldrig åka buss in till Slussen. I kläm kommer alla som åker med bussar, som stannar under detta odjur. Människor från Nacka och Värmdö. Mark- och miljödomstolen i Nacka har dömt ut bussgaraget så nu står bussarna utan plats. 

Det finns olika planer för att lösa  trafiksituationen. En av dem innefattar Österleden, som ska bli kringled österut och knyta ihop Djurgården med Nacka. Personligen skulle jag gärna slippa åka buss in till Slussen. Det är en mycket tråkig del av staden och har alltid varit det. Det vore mycket bättre med bussar till Nacka och att därifrån kunna ta T-bana vidare. Men med kännedom om hur långsamt alla beslut verkar så kommer detta förmodligen inte ske - om det alls blir av - förrän vi alla som bor här nu är döda. För många kockar kan sätta p för alla planer.

Den 8 april är det stormöte om detta i Nacka konferenscenter intill stadshuset i Nacka. Alla är välkomna!
Österleden som regeringen ser den.

2 kommentarer:

  1. Men nog borde det gå att renovera och snygga upp slussen?
    Sedan är det ju mycket märkligt att Stockholm inte har någon förbifart? Om man vill passera Stockholm söderifrån och åka norrut så finns ju bara Essingeleden som byggdes 1965. Eller alternativt småvägar över Enköping.
    Linköping, Norrköping, Örebro med flera har ju sedan ett antal år motorväg förbi städerna så att om man inte har något ärende in i dessa städer så behöver man aldrig köra in i dem.
    Rune

    SvaraRadera
  2. Obs det är inte jag som länkar till denna blogg och det vore skönt om den som gör det slutar!

    SvaraRadera