söndag 20 april 2014

Att förlita sig på tekniken

Det går inte i alla lägen, men det gjorde Anders Waldvik, 71 år, då han skulle köra en man och en kvinna genom dimman ut till Gräskö i norra skärgården. Plötslig slog det till i båten mitt på babordssidan och båten blev småflis och sjönk på sekunder. De hade kolliderat med Finlandsfärjan Viking Grace.

Kaptenen Anders Waldvik hade änglavakt för han fastnade i ratten på båten och drogs ned. Först trodde han det var kört, men han lyckades slita sig loss efter några meter och kom upp till ytan. Hela hytten var borta, så det var lätt att komma upp. När han väl var vid ytan såg han bara mannen, inte kvinnan han hade haft som passagerare. Några förskräckta sekunder gick förbi igen, men så kom kvinnan upp till ytan och de var där alla tre.

Taxibåt i full fart
Anders Waldvik har kört båt här i Stockholms skärgård i 50 år och aldrig råkat ut för något liknande. Han hörde inte färjan blåsa varnande i mistluren. Inte heller såg han färjan på sin radar som var påslagen. Färjan hade tydligen blivit ett spökskepp i dimman just när kaptenens lilla båt skulle förbi.

Själv vaknade jag av att det lät ute från sjön i går morse. Det var mistlurarna som var i gång, men jag bor längre söderut, så det går inte att säga något om vad som hände i norra skärgården. Eftersom smällen var kraftig fick de dock hjälp inom minuter att komma ur vattnet av öbor, som hade hört kollisionen. Anders Waldvik har en lårkaka och lite svårt att andas i dag, för han fick bröstkorgen intryckt, men ändå kunde det ha gått mycket värre.

Vattnet är inte så varmt den här årstiden, då det fortfarande kan vara is. Dock inte i år när våren har varit på gång länge. Ingen av de andra bröt några ben, men mannen kom i kläm. Kvinnan är chockad, men oskadd och taxibåten ligger på kring 30 meters djup. Förutom lite spillror, som har plockats upp ur vattnet. 

Taxibåten var alldeles ny, men sådant går att ersätta. Med människoliv är det värre. Och Anders Waldvik lär inte glömma att tekniken inte går att lita till i alla lägen. Han hade precis förklarat för passagerarna hur radarn och gps:en fungerade när det small.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar