tisdag 15 juni 2010

För mycket av Björn Ranelid

Han satt i "bröllopsstudion" i TV i morse. Hans röst var så störande och påträngande för mig där jag satt och jobbade vid datorn att jag blev tvungen att stänga av. Och nu ska han bli programledare i P4 också. Nä, det tänker inte jag lyssna på.

Han använder sig själv för mycket eller är det hans bokförlag, som tvingar honom?

Jag uppskattade honom i vinterns "Stjärnorna på slottet". Det var intressant att höra hur mycket han hade lidit och slitit för att få sin position som författare.

Men nu är jag rätt less på honom. Han har slitit ut sin solbränna och sin image. Den behöver vila en smula.

I söndags kommenterade han fotboll och så har han förstås en hemsida där han ser ut som om han har gått fel med sina ljusa ögon och hamnat i Sahara och alldeles stekt upp sig själv.

Ja jäklar nu har jag bidragit till den allmänt förekommande PR-kampanjen för Ranelid. Vad mer? Jo han hann åka till Malung också och dela ut pris till skolelever med författardrömmar. Så gulligt! När hinner karln skriva kan man undra?

Han har skrivit tjugofyra böcker och den senaste Kniven i hjärtat kom i år. Det är en lysande roman tyckte Magnus Eriksson i Svenskan.

4 kommentarer:

  1. Ingen kan skriva aforismer som Ranelid.

    Jag gillar hans syn på muntlig tradition kring den mänskliga tanken.

    De metaforer han vågar utala.

    : http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1208843

    Den bredd och insikt han vågar ta upp är viktig att tänka på och diskutera.

    Hoppas verkligen inte att det är förlaget som styr.

    Hoppas förlaget inte behandlar honom lika illa som Sofi Oksanens förlag gjorde.
    : http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/6/15/w48330.php

    Leroy

    SvaraRadera
  2. Ranelid är en av Sveriges största författare genom tiderna större än alla sammanlagt con dar sig inte för att fugurera i media som andra obbar. Solbrännan sexig . och det är skam att ingen fattat att hatet frn kbinnorna är feministmens avarter, som nu Rudbderg ger porrv på av oanad anledning: bara fär att någon syns ofta. Jante firar triymfer men det är Feminism-Jante. Ge upprättelse åt mannen författaren och geniet Ranelid nu, och be om ursäkt fpr skitgpratet. Jag skickade bre till honom, fast han är för ung för mig eller gammal, och det tog han så inte ska någon prata om solbrännan,

    SvaraRadera
  3. Leroy: Tack för länken om Oksanen. Jo så där fungerar förlag. Man kan inte bita den hand som föder en, fast man kunde ju tro att det är författarna som föder förlagen. Ranelid är nog klokare än så uppenbarligen. Han ställer upp på allt, som Bonnier skickar honom till. Men osämja går före succé uppenbarligen åtminstone i Finland. Men det är ett hårdare klimat där, har alltid varit. Jag hade länge en bästa vän från Finland och genom henne förstod jag Finland lite bättre...

    SvaraRadera
  4. Anonym: jag skrattade lite när jag läste din kommentar för nu har du nog missuppfattat det mesta. Jag är inte någon anhängare av feminism. Du ger bara prov på allmänna fördomar. Inte något som träffar mig.

    Jag har massor med ggr uttryckt vad jag tycker om feminismen och särskilt den extrema variant som finns på universiteten. Jag är en människa som uttrycker en åsikt vilket jag har rätt till. Om du går i taket över detta så är det ditt problem.

    Nu förstår jag inte? Tog han brevet?

    SvaraRadera