fredag 25 juni 2010

En särskilt glad midsommar till två pojkar

Dessa fattas i vår släkt. Ni har nu fyllt 13 och 17 år och kan själva ta kontakt med er pappa. Glad midsommar på er!

Ni berövades er pappa för flera år sedan och sedan dess har ni inte fått ha någon kontakt med honom, fast ni alla bor i Sverige.

Han förtjänade verkligen inte att falskanklagas för sexuella övergrepp och utsättas för allt som han blev utsatt för.

Han drog sig tillbaka för att inte skada er mer. Er mamma har gjort så att ni har blivit fråntagna en hel släkt. Tyvärr. Er mamma har hindrat all kontakt med er.

Men ni kan återupptäcka den delen av släkten nu! Det skulle glädja oss alla att återigen få träffa er!

10 kommentarer:

  1. Hej Ann Helena.

    Vilken tragedi! Fruktansvärt övergrepp på oskyldiga barn. Jag kommer aldrig att förstå varför en del föräldrar envisas med att tro att de äger sina barn!

    SvaraRadera
  2. Nej visst är det konstigt... jag har inte begripit denna historia heller... tyvärr för det är så obegripligt.

    SvaraRadera
  3. Ville bara visa att Sverige gör sitt bästa för att ersätta de nedbrunna skolorna med brandsäkra o övervakade d:o. Vi undrade ju tidigare om de nya gjordes brandsäkra.
    http://politisktinkorrekt.info/2010/06/27/fotoreportage-mangkulturell-dagisbrand-fyra-ar-senare/

    Det här är priset vi får betala för...
    Vilka harmoniska barn det kommer att växa upp?!?
    //Pops

    SvaraRadera
  4. Pops: Brandsäkra skolor eller övervakade dagis har ingenting alls med barnens harmoni att göra. Jag har själv gått i en sådan brandsäker skola i Björkhagen. Den byggdes i gult tegel (numera brunare antagligen). Det som inte var bra var att mina föräldrar skildes och att skolan var fullpackad med barn och att det nästan bara bodde nyinflyttade familjer i den förorten. Så självklara saker.

    Mina barn har också gått i skolor, som har varit brandsäkra. De står där än i dag. Den mest harmoniska skolan var Ösbyskolan, för den är byggd med tillräckligt utrymme och barnen hade tillräckligt med inflytande tillsammans med lärare och föräldrar. Det är sådant det handlar om.

    Och där polisanmäldes allt som hände utanför det vardagliga plus att om något barn mådde illa så anmäldes familjen till socialen. Det var rutin där. Detta är alltså Värmdö.

    Du kan gå in och titta på Björkhagens skola på Karlskronavägen 10 Johanneshov om du vill på www.hitta.se, men tydligen blir man misstänkt om man gör det. Så även vuxna övervakas i detta Sverige. :)

    SvaraRadera
  5. Du har naturligtvis rätt i att brandsäkerhet inte i sig behöver ge oharmoniska barn. Jag tyckte bara att utformningen av miljön detta reportage mer påminde om en gammal Öststatsgräns eller ett välbevakat fängelse.
    Samtidigt blir man sorgsen över att vi ska behöva ta till detta för att vissa grupper inte ska kunna elda upp våra gemensamma skolor o dagis.
    //Pops

    SvaraRadera
  6. Pops: Som du vet så gillar jag inte sd så särskilt mycket... Vissa grupper (som du kallar dem) är tonåringar, företrädesvis då pojkar i åldern 15-17 eller yngre och de har alltid burit sig åt så här, vilket jag har försökt berätta om. Det är deras omogna sätt att protestera mot det de tycker är fel i samhället.

    Och ifall polisen inte ingriper utan de klarar sig, så tycker de att de kan fortsätta. Och för det mesta har de inga pappor som kan hålla ordning på dem. Jag har sett det själv i min egen släkt. När pappor överger eller inte får finnas kvar för att mammorna stöter bort dem så blir det så här... tyvärr.

    Det handlar om mans- och kvinnoroller i grunden och det blir naturligtvis inte lättare om alla kommer från olika håll och de vuxna inte har kvar sina rötter utan tycker de står utanför samhället. Så var det i Björkhagen, där jag växte upp och så fungerar det nu i Rinkeby och annorstädes.

    Det är ett samhällsproblem som är evigt. Men de flesta barn blir ändå ordentliga vuxna. Resten är polisens sak och de har uppenbarligen fått resurser nu, för regeringen brydde sig när det handlade om Stockholms förorter.

    SvaraRadera
  7. Hej Ann Helena!
    Jag har kollat runt lite om skolbränder på nätet. I Finland förekom ungefär 100 skolbränder varav 10 var anlagda enligt finska inrikesministeriet. Resten var självantändning av gammal elutrustning mm. http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=189085ning mm.
    I Sverige har antalet anlagda bränder ökat med 100% under de senaste 10 åren och är ca 1 per dag! http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolbrander-fordubblade-pa-tio-ar-1.594725
    Jag är rädd att du reagerade när du anade att "vissa grupper" kunde betyda invandrarungdomar.
    Men är det inte så? Finland har bara tagit emot en bråkdel av de invandrare som Sverige tagit emot och har anlagda skolbränder i proportion till det. Och det är väl ändå inte som du skriver att pojkar mellan 15 o 17 alltid burit sig åt så här"? Nog måste vi acceptera fakta o inse att detta inte är en gammal "svensk" företeelse?
    Själv bodde jag i Johanneshov på 50-talet med "barnrikehus" o allt. Jag känner igen "gängkrigen" o visst busades det men ingenting i närheten av detta.
    Sen är jag inte sverigedemokrat. Om jag röstar på dem är det för att tvinga fram en rumsren o saklig politisk debatt om dessa saker så att vi inte sticker huvudena i sanden 30 år till.

    Visst går det att förklara betéenden med dåliga eller frånvarande föräldrar men det löser ju inte problemen. Det verkar ju inte som alla våra socionomer, psykologer, terapeutero socialnämnder med i stort sett obegränsade skattepengar till sitt förfogande har några bra lösningar.

    Visst var det bättre förr, när Tumbatarzan, en av 50-talets grövsta förbrytare, kunde engagera alla våra media o alla svenskar genom att göra upprepade småbrott som sommarstugeinbrott mm -:)?
    //Pops

    SvaraRadera
  8. Pops: jo det går att tro att det var bättre förr, men det var det inte. Flickmorden var legio varje sommar och jag minns slaktaren, som hade styckat sitt offer... han bodde inte så långt ifrån där jag bodde. Jag minns Kerstin 5 år, som mördades. Jag minns min barndomskompis, som lurades in på Södermalms idrottsplats (av en pedofil) och ströps. Hans familj hade sommarstuga inte så långt ifrån vår på Ingarö och vi lekte med dem när deras hus hade byggts.

    Tyvärr ingår brott i människors tillvaro. En del blir knäppa och går över gränserna och tycker att de kan göra som de vill. Och naturligtvis blir det mer brott i områden, där det bor mycket folk och nyinflyttade. Det gällde då och det gäller nu.

    Och som jag själv har skrivit om ett antal ggr så blev jag överfallen två ggr på väg från skolan. En gång av en pedofil och den andra av ett pojkgäng. Båda gångerna skrek och grät jag mig fri, men jag berättade det aldrig som barn för någon. Sådant ingick inte i min värld. Jag ville bara bort från detta. Så mycket var fördolt på den tiden. Det var inte bättre förr. Det är en myt.

    SvaraRadera
  9. Hej igen!

    Först: Trevligt att du bemödar dig att svara! Det måste gå åt mycket tid att hålla bloggen flytande.

    Sen: Jag har förgäves försökt att hitta någon bra statistik från t ex -50-talet och framåt på mord o andra våldsbrott, men inte hittat något som jag är beredd att använda i denna diskussionen. Det är lätt att det blir fel eftersom vissa har intresse av att underskatta o andra överskatta siffrorna.
    Flickmorden som jag minns mycket väl bestod dock ofta av ett mord som tidningarna frossade i under sommarmånaderna. I dag har jag intrycket att det varje dag med små notiser redovisas åtskilliga mord, våldtäkter , misshandel o knivdåd.
    Jag skulle dock gärna se någon officiell statistik på våldsdåd o mord utan att Sarnecki uttalade sig med sitt vanliga "brotten minskar".
    //Pops

    SvaraRadera
  10. Här hittade jag BRÅ-statistik 1950-2009.
    http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=5&name=/statistik/10/10La_anm_fr1950.xls&url=/statistik/10/10La_anm_fr1950.xls

    Studera i lugn o ro!
    //Pops

    SvaraRadera