torsdag 27 juni 2013

Valkampen har börjat

UPPDATERAT
Det kan man väl säga när Kent Ekeroth (sd) och flyktingmottagning är på agendan. Ut med sd ur riksdagen. Det tycker jag och likadant tycker jag om vänsterpartiet. Jag begriper inte riktigt vad dessa båda partier har där att göra. Jag upplever dem inte som särskilt demokratiska.

Flyktingmottagning är inte något större problem för Sverige, men alla andra som tar sig hit blir det. Omkring 17 000 beviljades asyl i landet under 2012. Inte något större problem tycker jag. Över 100 000 invandrade dock till Sverige samma år. Samtidigt som ungefär hälften utvandrade igen.

Det problematiska är att invandringen har pågått under lång tid från länder, som inte är likadana som länderna i Västeuropa. Att hälften av de som kommer från Somalia är analfabeter eller fler. Det är ett häftigt steg från afrikanska länder till vårt Sverige. Att dessa människor, ofta kvinnor, inte ens är lärda att tolka bildsymboler. Själv skulle jag inte trivas något vidare i vårt kalla avlånga land om jag var född och uppvuxen i Somalia, men nöden har ofta ingen lag.

Likadant är det med Syrien, där över 100 000 människor har dött sedan inbördeskriget startade. Hit till Sverige kommer ett antal flyktingar, men inte alls särskilt många om man jämför med grannländerna till Syrien. Omkring 18 000 väntas hit i år till Sverige enligt Migrationsverket (fast den siffran kanske blir lägre) och en och en halv miljon beräknas ha flytt till Syriens grannländer. Krig är alltid ett elände. Naturligtvis. Och visst kan vi ta emot dessa flyktingar här.

Vad gäller Kent Ekeroth så får han ha vilka kontakter han vill med Avpixlat. Varför skulle han inte få ha detta? Att som Aftonbladet nu kräva att han ska sparkas ur partiet är lite löjligt tycker jag. Men som sagt det ingår i kommande valkamp för nästa år.
14:15
Och här kommer det mera. Mats Dagerlind jagas av kronofogden. Han nolltaxerar och är skyldig svenska staten 1,5 miljoner kronor. Han är Avpixlats starke man, som har uppträtt på debatt på Publicistklubben bland annat. Han brukar hävda att invandringen kostar 100 miljarder. Här skrev jag om debatten på Publicistklubben.

21 kommentarer:

  1. 25000 flyktingar fick stanna i Sverige under 2012. På tio år tar Sverige emot lika många flyktingar som det bor i Malmö! Regeringens utredare, professor Jan Ekberg, har kommit fram till att dagens invandring bidrar med en nettokostnad på 45-60 miljarder årligen för de offentliga finanserna. Anser du detta vara ett lite problem?

    Du anser att att det vore bra om Sd åkte ur Riksdagen. Anser du att det vore bra om England, Tyskland och Frankrike försvann från Eu också?

    Sd vill vill minska flyktinginvandringen till Sverige med ungefär 90 procent. Med andra ord ner till en nivå som tillämpas i England, Frankrike och Tyskland. Åkesson har i likhet med Merkel, Sarkozy, Cameron dödförklarade den omhuldade politiska filosofin multikulturalismen. Anser du att nämnda stora Eu-ledare också är rasister?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ni sd:are är så aggressiva. Det är det som stöter bort. Likadana är kommunisterna. Jag brukar tillämpa att leva och låta leva som jag sade till en kommunist som jag jobbade med en gång. And in case I don´t see you... good afteroon, good evening and good night!

      Radera
    2. Återigen så det bästa argumentet jag får höra att jag är så aggressiv, mer fel kunde du inte ha. Exakt vad i min text ovan är det som du upplever som aggressivt egentligen?

      Jag konstaterar att professor Jan Ekberg slutsats är att dagens invandring för med sig en nettokostnad på 45-60 miljarder årligen för statsfinanserna och ställer därefter frågan om du anser att det är en rimlig kostnad? Inget svar...

      Sedan frågar jag om din åsikt kring de stora länderna i Eu och dess ledare som tillämpar samma migrationspolitik som Sd vill implementera i Sverige samt har en samsyn med Sd kring att multikulturalismen är ett stort misslyckande. Inget svar på denna fråga heller.

      Tyvärr tror jag det beror på att det saknas svar men motbevisa mig gärna. Vad driver dig att smeta på mig fula epitet som är direkt felaktiga istället för att för en lugn och sansad diskussion.

      Radera
    3. Du har fel approach för att jag ska idas svara på riktigt. Gäsp! Det är klart att du är aggressiv. Vem som helst kan utläsa det av din text. Om du inte kan det så är du i behov av hjälp. Vet inte om du är sd-are eller möjligen kommunist. De är svåra att skilja åt för i den politiska cirkeln så möts ytterligheterna där bak i skumrasket. And in case I don´t see you... good afternoon, good evening and good night. :) Humor! Alltid kul!

      Radera
    4. Här är originalet:

      http://www.youtube.com/watch?v=MdwuW8n3JYA

      Radera
    5. Tusen tack för det svarslösa svaret. Nu känner jag mig verkligen jätte jätte arg:-)

      Heder åt dig att du iaf publicerar vad jag skriver här så kan ju din läsare avgöra om jag är i behov av hjälp eller inte... Att du konstaterar utifrån några rader som jag skrivit att jag är i behov av hjälp är både kränkande och djup roligt på en och samma gång.

      Radera
    6. Hej! Håller med David till 100%

      Alltid när man som SD:are tar upp argumenten, som jag tycker är riktigt vettiga så blir man kallad rasist direkt helt utan att argumentera emot. Likadant i riksdagen när det är debatt!

      Jag är för invandring men till rätt invandring! Arbetskraftsinvandring! Jag är sambo med en grek och en av mina bästa vänner är assyrier, syrianer och dom tycker samma sak. Migrationspolitiken måste ändras och rättas till.

      Tänk dig att du har ett fotbollslag med 30 personer som du vill träna upp och göra så att dom presterar bättre och kan ev vinna någon serie.

      Tänk om det kommer 50-100 personer och vill träna och spela. Finns inte en chans att du kan träna alla och få samma kvalitet. utan att folk får helt enkelt söka sig till någon annan klubb.

      Det jag vill säga är att VI måste sänka invandringen och satsa på kvalitet före kvantitet. VI måste ta hand om dom som redan är här och inte ta in fler för då kommer det bara bli kaos.


      Tack för mig!

      Radera
    7. David: Gäsp! Snark, snark, snark...

      Radera
    8. Martin: Vilken fin debatteknik. Vem har kallat någon rasist? Ni kallar er själva rasister och ger sken av att någon annan har gjort det. Ni är nog kommunister trots allt. Livet är inte en tävling, men det upptäcker en del aldrig. Tack ska du ha! In case I don´t see you... good afternoon, good evening and good night!

      Här är originalet en gång till i denna tankeväckande film:

      http://www.youtube.com/watch?v=MdwuW8n3JYA

      Radera
  2. Hej Ann! :)

    Jag är nog i grunden positiv till att människor kan komma till Sverige och jobba, vad undrar och varför ingen lyfter fram att multikulturismens misslyckande i världen, hur många konflikter beror inte på etnisk eller religiös förföljesle som ju i grunden är just olika kulturer som bor under en gemensam politisk stat. Historien visar att i 100 fall av 100 så misslyckas multikulturismen men av någon anledning så förespråkar några få att det kommer att lyckas här? Varför i så fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är detta riktigt sant? Är det inte lika sant att Nordkorea har stora problem. Där kan man inte säga att det är multikulturellt. USA är beviset för att det går att ha olika etniciteter i samma land. Problemet blir när sossarna och andra tyckte att vi skulle ha deras kultur och inte vår egen för vi hade ingen. Och deras var ju flera tusen år gammal. Vi skulle buga bocka och ta emot och ändra vår lagstiftning dessutom efter detta. Särskilt efter islam. Det är en lika stor missuppfattning. Allt som vi använder i vårt dagliga liv är vår kultur varifrån vi än kommer. Och det finns en majoritetsbefolkning i Sverige och i ett demokratiskt land bestämmer den. Men naturligtvis kan olika kulturer leva bredvid varandra. Bara vi inte tvingas på någon särskild kultur uppifrån av staten.

      Radera
  3. Vi Sd-are är så aggressiva? Vill du inte vara snäll att försöka besvara frågorna som ställdes utav David isf belägga meningsmotståndare med påstådda känsloattribut?

    /Hälsningar Jonatan, en Sd-are som inte anser sig vara aggressiv och är emot våld i alla dess former.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drar aldrig alla över en kam. Och du är säkert det du säger. Känsloattribut? Bra ord! Ha en trevlig kväll!

      Radera
    2. Du menar alltså att du inte har dragit alla över en kam. Hur förklarar du då ditt inlägg ovan där du skriver att "Ja ni sd:are är så aggressiva." Är det en mening som låter selektiv i din öron? Faktum är att du anklagar ungefär 700000 röstberättigade som hade lagt sin röst på Sverigedemokraterna om det varit val idag...

      Radera
    3. Jo de som jag har stött på här på min blogg har nästan utan undantag varit aggressiva. (Förutom Pops förstås som jag känner sedan länge). Trist! Resten av de 700 000 har jag ingen aning om. De får väl höra av sig. Ha en riktigt trevlig kväll! Nu stänger jag butiken!

      Radera
  4. Hej Ann!
    Jag har ett ödmjukt önskemål till dig, kan du vänligen svara på ett par frågor jag har?
    Vad är din åsikt om England, Frankrikes och Tysklands invandringspolitik?

    Kan du ge en kommentar om att regeringens utredare, professor Jan Ekberg, har kommit fram till att dagens invandring bidrar med en nettokostnad på 45-60 miljarder årligen för de offentliga finanserna?

    Svar mottages tacksamt.
    Med vänliga hälsningar, Anders

    P.S. Jag är inte sverigedemokrat. D.S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders! Jag är inte någon som har ansvar för att svara på alla frågor. Jag har inte någon kontroll över eller någon åsikt om England, Frankrikes eller Tysklands invandringspolitik. Det får väl de ländernas regering sköta om. Huruvida professor Jan Ekberg har kommit fram till detta eller inte är inte heller mitt bord. Det får väl han stå för. Jag har en blogg där jag kommenterar det jag har lust att kommentera. Och jag skriver det i så fall helst som ett inlägg på bloggen vilket jag har gjort i dag också. Egentligen vill jag att ni diskuterar: David, Martin, Jonatan och du Anders. Det blir mycket roligare. Då kan jag få veta något mer om er. Det vore skoj! Ha en trevlig kväll du också Anders! Det är sol på Värmdö. Så mysigt!

      Radera
    2. Problemet som jag ser det är att de andra partierna är ytterligare mer odemokratiska, om man kan uttrycka det så.
      Man kan tycka vad man vill om både V och SD, men de har fått röster i demokratiska val av det svenska folket, och har därmed en berättigad närvaro och samma rätt till påverkan som övriga partier.

      Min åsikt är att de övriga partierna de facto beter sig sämre än SD, då de till och med sviker sina egna väljare och sitt eget partiprogram hellre än att riskera att få SD med sig i enskilda frågor. Att överge sina egna principer för att motverka andra tycker jag är riktigt lågt.

      Säga vad man vill om SD och deras frågor, men de har åtminstonde stake nog att stå för dem, till skillnad från de andra partierna. Enda undantaget jag kan komma på i modern tid är f.d. ledaren för Kristdemokraterna, Alf Svensson.

      Han liksom Jimmie Åkesson är de enda rakryggade politiker jag sett de senaste 20 åren.

      Även om jag inte gillar/gillade deras politik är det ändå de enda som har en åsikt och en linje de står för, till skillnad mot de andra som bara försöker fiska röster åt både höger och vänster.

      Detta gör att de tappar trovärdigheten och därmed också tappar röster till det enda parti idag som folk verkligen vet att de kan lita på.
      Varför rösta på en massa partier som ändå inte lever upp till dina preferenser?
      När man inte kan veta vad man röstar för?
      Jag gillar inte SD, men de är det enda parti idag som agerar trovärdigt.

      De övriga partierna bör dra lärdom av dem istället, att skapa en egen trovärdig grund att stå på istället för att försöka smutskasta SD. Det klär dem definitivt inte, och får dem istället att själva framstå i dålig dager, och rent av mer oseriösa än SD.

      Ha en trevlig sommar!
      /Anders

      Radera
  5. http://tv.nrk.no/direkte/nrk1.no
    kl.19.30 har de "sommer åpent" det er en båtreise langs Norges kyst. Så får du kontakt så er det GRATIS tur til norland.
    God Sommer Wiggo

    SvaraRadera
  6. Äntligen kommer något som man kan hålla med om! Ut med både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna! Valet kommer att bli spännande!

    SvaraRadera