tisdag 11 juni 2013

Professor Alf Stefan Andersson mördad

UPPDATERAT
Han misstänks ha blivit mördad av sin flickvän Ana Truijllo 44 år, som verkar ha stuckit eller trampat honom till döds med en stilettklack. Han hade skador i bland annat huvudet.

Professor Alf Stefan Andersson som var 59 år var knuten till universitetet i Houston, Texas sedan 2009. Han arbetade som forskare med kvinnors hälsa vad gällde cellforskning kring reproduktion och barnafödande. Universitetet har skickat ut ett pressmeddelande där de beklagar hans död:

"The University of Houston community is saddened to learn of the tragic death of Professor Stefan Andersson. Our hearts go out to his colleagues, family and friends during this difficult time."

Han förklarades död på platsen när polisen kom till lägenheten på 18:e våningen i skyskrapan i Houston. Hans flickvän Ana Truijllo var den enda som fanns i lägenheten och hon togs med till polisstationen.

Hon bor inte i huset Parklane Building som ligger i närheten av universitetet och är populärt bland lärare och forskare på universitetet. Borgen är satt till 100 000 dollar för Ana Truijllo som ska inför domstol under tisdagen. Hon är anhållen för mord men menar att de slogs och att hon gjorde allt i självförsvar. Professor Andersson hade mellan 15-20 skador på armar, nacke och huvud.

DN skriver om det här utan att nämna namn enligt svenska pressens regler. Och här skriver Svenska Dagbladet om samma sak. Expressen berättar att han är sörjd i Gävle.

PS. Det här verkar vara en ren karikatyr av det som C G Jung beskrev när det gäller anima och dess problem, som kan drabba mannen. Han tar en professor som exempel och hänvisar till professorn i filmen Blå ängeln från 1930 med Marlene Dietrich i huvudrollen, som handlar om en blåögd professors förbindelse med en kabaretsångerska, en klart negativ animagestalt. Hon driver med honom och gör honom till narr för han är så besatt. Så fungerar mannens inre bild om hans upplevelse av sin moder inte har varit positiv. Det betyder att mannens livsattityd har förblivit infantil och att han inte har odlat sina känsloförbindelser tillräckligt. Här gick det så långt att mannen i fråga dog. DS.
12.4.2014
Hon fick livstids fängelse av en domstol i Houston, Texas. Ana Truijllo hävdar fortfarande att det var självförsvar. 


25 kommentarer:

  1. Jag har fått en kommentar från en som kände professorn. Han/hon tycker att det är förfärligt detta som professorn har råkat ut för naturligtvis och säger att professorn var en enkel kille. Jo det som händer oss i livet är ofta obegripligt.

    SvaraRadera
  2. C G Jung som var psykiater gick vidare från det som Freud lärde ut om att vi har så mycket dåligt i det omedvetna. Att där finns mörkret som hotar oss. Det omedvetna är som allt annat på gott och ont och vi möter vår egen själ ute i vår tredimensionella verklighet hela tiden. Som Oprah Winfrey har sagt: först kanske man får en liten tillsägelse, sedan en tegelsten i huvudet och fattar man inte ens då vad som är på gång så rasar kanske en hel vägg över en.

    Hans bok Människan och hennes symboler är värd att läsa och ta del av. Den är ganska enkel med många bilder. Och Jung tyckte att den som ville göra den boken var utmärkt för han begrep själv inte vad Jung sade så han måste göra det enkelt också för sig själv. Fortfarande är C G Jung missförstådd och har blivit dragen tillbaka till Freuds läror genom att hans liv har kommit att handla om sex (för det är lättförståeligt för människor) och vad som hände mellan honom och kvinnor. Men Jungs psykologi handlar inte om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabeth! Men tycker du att jag ryter? Jag som pratar med så liten och mild stämma. ;)

      Radera
    2. På tal om Sigmund. Har du läst Vargmannen på tyska? Det jjorde jag en gång när jag satt och sov i en gungstol i ett biblotek på ett vandrarhem i Helvitzia eftersom alla bäddar var upptagna. Sedan together jag upp en tvål ut resväskan och tvättade mig och mitt trötta Huve i Luganosjön.

      Håller med dig om att Jung var yngre och skarpare i skallen, Men han kunde blir rätt fladdrande och pladdrande ibland när han skrev om religion. Jag orkade inte ens lyssna på hans skitprat som jag snodde ner som talböcker från Piratbukten.

      Jag är ju Teknisk Fysiker, heltalsmatematiker & datasnubbe
      och ligger mest är Buddismens håll när jag känner mig lös
      och ledig från allt slit och släp vi alla lever i, i denna jämmerdal, ty så kommer min andliga varelse från när jag där vandra i naturen.
      / Pelle Svanslös i Uppsala

      Radera
    3. Ja du befinner dig fortfarande på den sidan i livet där du tror att allt är lidande. Meningen för dig är troligen att upptäcka att allt är glädje, det glada budskapet som kristendomen talar om, men som inte många begriper vad det betyder. Den religionen och andra har maktmänniskor tagit över. Don Miguel Ruiz talar om detta på ett annat sätt i sin bok Bortom fruktan med underrubriken Din guide till frihet och glädje.

      Radera
  3. Tack för att du i alla fall tog upp min kommentar. Däremot känner jag mig hopplöst snöpt av din redigering. Om du skall ha en blogg som du tror att någon överhuvudtaget intresserar sig för vore det dock bättre att du publicerar inläggen ocensurerade. Jag är glad för att du inte är chefredaktör för någon av våra tidningar eller "Gud förbjude" politiker. Den världen skulle vara hemsk att leva i.Du vill uppenbarlgen bara få ut tillrättalagda synpunkter och därför är din blogg så död på kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den här blogggen finns det en regel att man inte får hoppa på blogginnehavaren. Jag känner igen mönstret så tydligt från andra dödsfall jag har skrivit om. För sorgen gör att människor ger sig på budbäraren. Det har hänt när jag skrev om Jon Spendrup död av kokain och om tex Emil Linell som inte fick någon ambulans och dog.

      Det är samma chock som dessa människor utstrålar som du också gjorde nu. Och jag förstår att det jag säger i mitt inlägg går högt över huvudet på dig. Det var därför jag ändå tog upp din kommentar.

      Jag är ingen maktmänniska och har aldrig önskat att vara chefredaktör eller politiker. Men här på min egen blogg så är det jag som bestämmer. Ungefär som att inte vem som helst får komma in på min tomt eller i mitt hus. Från början var jag naiv för jag trodde aldrig att jag skulle få så många läsare utan att det här skulle kunna vara en blogg där jag mer uttryckte mig själv och kunde skriva om det jag har i huvudet och om personliga saker. Men så fungerar inte världen.

      Det finns en stor avundsjuka särskilt hos andra kvinnor har jag märkt (tror dock att du är man) och sd-are och en del från vänster har velat trycka till mig för de är intresserade av den makten. Syftet med den här bloggen är inte att få så många kommentarer som möjligt.

      Nu har jag låtit alla kommentera igen från att ha tyckt att det tog för lång tid att sitta och ta bort kommentarer (mycket spam) och sålla i förolämpningarna. Tidigare var det inte tillåtet för anonyma att kommentera. Vi får se hur länge jag står ut. Obs det är inte yttrandefrihet att slänga ur sig vad som helst. Jag läser alla kommentarer och eftersom jag har koll på dem då blir jag skyldig ifall det står något i dem som är grovt förolämpande eller på annat sätt går emot lagen.

      Radera
  4. Tycker att du har mycket rätt i det du säger och visst håller jag med om att det fanns vissa övertoner i mitt första inlägg. Jag hamnade dock på din blogg av en ren slump då jag i ren chock surfade runt på internet efter beskedet om Stefans brutala död. Jag inser också att du närmar dig detta dödsfall utifrån en annan vinkel än vi som kände den döde. Men du måste också respektera att personer som egentligen inte vill hamna på din blogg gör det. Jag ville veta mer om Stefans död och istället får jag läsa en lite lätt raljerande insinuation om hans infantila livsstil. Huruvida detta stämmer eller inte kan vi lämna där hän. Du sårade mig verkligen och då är jag ändå inte närmast sörjande. Jag hoppas verkligen inte att Stefans systrar hamnar här. Eller så är det väl kanske på det viset att man kanske måste klara av att den egna sorgen sätts i fel kontext i sociala medier. Huvudsaken är dock att vi alla försöker ta vårt ansvar och det tycker jag nog ändå att du gjort genom att stå upp i denna diskussion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Personer som egentligen inte vill hamna på din blogg gör det" Vad du sökte var en psykoterapeutisk mamma som skulle ta hand om din sorg. Det finns alltid på närmaste vårdcentral. Jag gick själv dit senast när min pappa dog 2004 för jag behövde det. Det hjälper att prata med någon.

      Min blogg är inte till för de närmast sörjande fast jag också har skrivit om sorg. Den befinner sig på en annan nivå, mer på det kollektiva omedvetnas nivå. Att väcka människor genom att påvisa mörker. Och att ljuset är egentligen det enda som finns, mörker är enbart frånvaro av ljus.

      Min första utgivna bok är en dagbok Ett Sekel av Tystnad som handlar om vad man som familj kan råka ut för i livet. Jag har ännu inte tagit in hur många människor som dog då medan jag skrev den dagboken mellan åren 2003-2005. Bland andra dog kusin Anna samtidigt med att Anna Lindh blev mördad. Kusin Anna hade två små barn, men dog ifrån dem i sömnen av epilepsi.

      Du tolkar det som en raljerande insinuation om hans infantila livsstil. Detta är inte ett dugg raljerande utan detta handlar om hur vi ser ut inuti och vad C G Jung genom ett långt liv kom fram till. I ett blogginlägg kan man inte ta in allt detta. Dock är Människans symboler (varifrån detta om professorn är taget) en bok som är förenklad för att den ska förstås bättre. Själv har jag studerat detta med ett inre liv hos människor (andra och mig själv) i hela mitt snart 68-åriga liv. Vi läste Människan och hennes symboler på redaktionen på DN på 70-talet.

      Tack för att du tycker jag har tagit mitt ansvar! Fast jag undrar lite vad jag har ansvar över? Att alla i hela världen kan gå in på min blogg? Eller att den blir läst? Du är naturligtvis lik Stefan annars skulle du inte ha blivit så berörd eller sårad. Och det är verkligen så att man har olika sidor som människa och även om man är utbildad på universitet eller har mycket makt i sina händer så betyder det inte att man är utvecklad som människa på alla områden. Det finns det otaliga exempel på i världshistorien.

      Om du ska tolka detta positivt så är det en chans att utvecklas. För dig. Alla händelser är alltid på gott och ont. Själv så har jag den här bloggen i första hand för att lära mig själv något. Och det gör jag varje dag. På massor av olika nivåer. Dessa lärdomar tar aldrig slut och vi slutar aldrig att få chansen att utvecklas förrän vi drar vårt sista andetag.

      Här kan du läsa om hur det var när min andrapappa Tore Martini dog. Han var ingenjör och jobbade länge på Atlas Copco, hjälpte till i många länder:

      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2010/12/karleken-overvinner-allt.html




      Radera
  5. Och nedan kan du läsa och få mer input. Livet är så här. Så nu har jag psykoterapeutat dig tillräckligt! Gå till närmaste vårdcentral och prata lite! Om du behöver. Det hjälper!

    http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2011/01/always-gick-pa-tv.html

    SvaraRadera
  6. Jag har raderat det tillmäle av mig själv som jag inte vill ha i tryck, men annars är denna kommentar intakt. Och kommentatorn har uppenbarligen inte begripit allt om livet:

    "Intressant med din amatörpsykologiska tolkning av mig. Dock har jag gått igenom en del själv så jag behöver kanske inte din internet terapi. Själv har jag arbetat en hel del med psykosyntes på fritiden, som ju bygger på Assagiolis teorier. Jag tycker han är mer tilltalande än Freud och Jung. Har haft många adepter genom åren. Jag har dessutom utövat Tai-Chi, Quiqong och Kundaliniyoga sedan många år tillbaka. Jag satt vid min mor och fars dödsbädd. Mamma och jag tonade ut henne i universum med några fantastika mantran, har aldrig någonsin hört en sådan klang i rösten och detta från en människa som utsatt sig för självsvält i över en vecka och inte talat.Jag har en son som lider av en svår psykisk sjukdom som jag stöttar dagligen sedan fyra år. Jag vet att livet innebär både lycka och sorg. Jag gillar dig, men tycker att du skall se upp med att tala om vem jag är lik eller inte lik. Jodå, Stefan och jag har vissa likheter, men vi är i andra stycken oändligt olika. Som både på Professor Alf Stefan Andersson mördad
    Publicera | Radera | Skräppost
    Anonym"

    SvaraRadera
  7. I would like to express my condolences on the loss of Stefan. I met him while he lived in Dallas TX and found him to be an engaging person. We had many discussions about politics and life. He did not deserve to die like this.
    Sincerely,
    Paul Hinman
    Dallas Texas

    SvaraRadera
    Svar
    1. I remember when He moved till Dallas. Our long friendship got broken then and it was only sporadically är called each other about once each year from each side of the Arlantic see. Remember that i payed a lot of mony on the thelephone bill to inform him about the Moscow Olympics 1980.

      Per Andersson, Uppsala Sweden

      Radera
  8. Inte var det väl min kompis Vinkeln, kolestyrolforskaren från Gefle som dog? I corresponded with him with email around Christmas, Hej planned then till visit just here min Uppsala this sommer för the first time min about 5 years. We were good friends and lived together in the same Studenthome on Studentvägen 30 för several years. Sedan also worked close together är the Biomedical Center. He with spectroskopi and i with vRNA structures programming computters. Last time i meet him we drank a lot of pilsener under green trees during 2 days. Talking abaut everyting exept our work. As far as i know he did not dig any girl any harm, but vad a lot idag them. And he never got married due to his scientific research för the good of the whole humanity just like me. People like him and me long för building a family but are incapeble, beacuse sedan have som many other things för take care of. / Per Andersson from Sundsvall

    SvaraRadera
  9. Yes anonymous it was your friend Vinkeln who got killed. Per, jag kände Stefans mörka sidor mer än någon annan. Det som drev honom i fördärvet var hans läntan efter det extrema, både i forskningen och i livet. Han har varit på denna resa i många decenier och bevisar därmed den karmiska hypotesen att vi är våra öden. Jag är den person som skrivit mest om denna fråga på denna blogg och sörjer honom likt en bror. Vi ägde den expansiva forskningen på BMC under 80-talet och vi trodde att vi var Guds utvalda. Vi lovade varandra att en dag, som pensionärer, att sammanfatta våra liv och enas om vem som varit mest framgångsrik. Som småpojkar i en sandlåda. Detta kommer aldrig att ske:( Kanske vi även borde filosofera över den kvinna som valdes att döda honom.Hon är aldrig tidigare straffad och hade en dotter som hon antagligen aldrig mer kommer att få träffa. Kanske döms hon till dödsstraff. Jag följer caset i Houston. Ingen kommer någonsin att få veta hur den kvällen gestaltade sig. Du skall vara medveten om att de båda sågs dricka tequillas hela den kvällen på en bar som Stefan bevistade varje kväll i många år. Jag har noterat att fler och fler personer just nu köper kamphundar av anledningar som inte handlar om kärlek. Stefan hade i slutet av sitt liv samma syn på relationer.Låt oss använda denna tragiska händelse till att bättre förstå våra liv. Såg just en intervju med Zlatan på TV efetr 4-2 mot Norge. Han påminner om Vinkeln. / Hasse Boström från Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver är en människa som aldrig mognar. Vi har fria viljor och bägge dessa människor kunde ha valt annorlunda. Både mördaren och den mördade.

      http://www.khou.com/news/local/Judge-does-not-reduce-bond-for-woman-accused-of-killing-UH-professor-with-stiletto--219467691.html

      Radera
    2. Dr W. Pekade en gång på Biologiska Pattvägaraffischen som någon leäkarstuderande kletat upp på väggen vid vårt kökabord och sade: - Ser du som där två små frågetecknen som finns där. Mitt livsmål är att räta ut båda två. Vet inte hur långt han kommer med det. Minns att när jag jobbat så hårt så jag blev tvångsintagen på Ulleråkers Dårhus ett par veckor för a hvila upp mig gick jag hem till honom på Rackarbacken för att från mänsklig kontakt. Han hade papper på golvet i hela vardagsrummet fullt och satt i soffan och läste på. Var väldigt nervös för att en flicka från Dallas skulle komma på besök och kolla om han platsade på jättestora labbet där. Frågade mig om jag kände någon med vapenlicens ty han skulle lämna sina fem gevär kvar i Sverige. Nej sådana tokskallar undviker jag helst. - Och Du är nog inte klok du heller om du åker till Dallas obeväpnad. Men lille halte Kjell i huset bredvid som doktorerade på multifiberkablar på Teknikum samt även med av barnreumatism together hand om skjutvapnen.

      Inte är väl du Hasse den där rödhåriga personen som brukade hänga vid bardisken på Rackispuben? Kommer ihåg att det fanns en sån person som V snackade me, knackade mig i huve och sade till sinn jobbarkompis att den här söndersupna hjärnan skulle jag gärna vilha obducera, ty något liknande har nog varken du eller jag sett - Och sedan blev det kemisnack om mina hjärnhalvor så jag blev så ut i skallen så jag gick och satte mig vid ett bord med min bira.

      Radera
    3. Jag tror att jag fick tre månadslöner som labbass på BMC
      Två av Pilipsson och när jag sagt upp mig fick jag bygga en liten dator åt den obegripligt tjattrande professor Jotty Chattapadaya.

      Men hade P1-nyckeln kvar länge och lekte med datorerna och undervisade rvå begåvade grabbar som hoppat över gymnasiet och som jag resan lekt med på Tekniska högskolan. Johan och Per kompletterade varandra eftersom den ene var elak och busig och den andre var snäll och busade vackert. Pelle skötte lite nattdagis för dem båda på Teknis och BMC, vilket var ett rent nöje.

      https://scholar.google.se/scholar?um=1&ie=UTF-8&lr&cites=17404191521117136819

      Radera
    4. Du Hasse, jag Gogglade på den där Henry Danielsson. Såvitt jag kan förstå så var det ju han som vi kallade för Hästdopingprofessorn när han kom in genom dörren på den Naturvetenskapliga avdelningen på Mikrobiologen och yrade om E-Coliebakteriens genom.

      Radera
    5. Vinkeln påminde inte ett dugg Om satans Zlatan Flatan. För det första så hade Andersson inget bollsinne Men en teknik och styrka så att han kunde göra köttfärs av odrägliag Juggar. Det kunde jag också på 70-talet under Titos tid när jag bodde på militärförläggningen rak ovanför Centralstation i Beograd. Jag gjorde slarvsylta av alla som låg i slafarna där på fjärde våningen - och det ångrar jag inte alls.

      P. Andersson med sinne för Pivo.och 5-stjärnig Cesar-Conjak som kostade 8 kronor litern på den tiden. Även Zampagnen som min vän Boris i Pula bjöd svenska flickor och mig på var drickbar.

      Radera
  10. sant! samtidigt är det där med den fria viljan ett problematiskt ämne. Mördaren, eller skall vi kanske kalla henne dråparen innan dom faller, har med största sannolikhet en personlighetsstörning av Boarderline-typ, d.v.s. emotionellt instabil med en oförmåga till adekvat impulskontroll. Hon är antingen född med denna problematik, eller (mer sannolikt) så har hon förvärvat den genom traumatiska händelser i barndomen. Likt en pitbullhund går hon omkring som en osäkrad handgranat. Min fundering handlar om huruvida den fria viljan verkligen existerar eller om vi är slavar under våra dysfunktionella hjärnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte våra dysfunktionella hjärnor, men vi kan bli medberoende pga uppväxt och annat. Utan att fatta det. Vi ser aldrig den verkliga verkligheten utan det som vi skapar som verklighet åt oss. För att ha en fri vilja gäller det att veta om det. Och inte hindras av omgivningen.

      Radera
    2. Det finns ju faktiskt flera välkontrollerade experiment som bevisar att vi handlar före att vi ens vet vad vi skall göra.
      Att vi nu i realtid kan se vad som händer rent kemiskt inne i huve på folk tror jag dock inte bevisar så mycket eftersom jag är en andlig varelse och tror mer på Tibetanska demoner och Kvantmekanik än dessa expiriment. / Pelle Andersson

      Radera
    3. Det där med omedveten okunskap är komplicerat. Kanske har människohjärnan evolutionerats fram för att kunna ta emot och reagera på impulser från avlägsna delar i kosmos, men vi är ännu inte medvetna om detta...

      Radera