torsdag 20 juni 2013

Gandolfini

UPPDATERAT
Jag inte har någon relation till denne man som skådespelare. Har inte sett honom i gangsterrollen. Tittar helst inte på deckare eller maffiaserier. Tycker att verkligheten bjuder på tillräckligt med elände ändå.

Det finns massor med dokumentärer i TV-apparaten, som varje dag beskriver denna eländiga värld där ute, så jag undviker påhittade sådana berättelser. Men någon kanske kan upplysa mig om denne mans storhet. Nu när han är död 51 år gammal i en hjärtattack. 

Som någon skrev om en annan man som hade dött mitt livet: kanske dog han för tidigt, men han levde fullt ut. Så verkar det ha varit med denne skådespelare också. James Gandolfini hette han och dog på en "grabbresa" med sonen. Det sorgligaste är att han fick en dotter i oktober förra året.

Han var född 1961 den 18 september och var således en nia som så många andra skådespelare. Då kan man bli känd, men får akta sig för att bli ökänd när man har samma tal som karmatal, som han hade. Men han löste ju det galant genom att spela gangster. Han hade problem med alkohol och knark tidigare i livet. Och enligt uppgift drack en del under kvällen plus fyra shots och föll sedan ihop nu i en hjärtattack.

Kuriosa: Prinsessan Madeleine har karmatal nio och hennes make Chris likaså. Han är dessutom en nia. Liza Marklund är detsamma, en nia med karmatal nio. Hon har löst det genom att skriva deckare. Chris och prinsessan Madeleine får väl hjälpas åt med sina karmatal. Namnen som föräldrar ger sina barn hjälper dem enligt denna syn på världen. De med karmatal nio behöver i och r i sina namn. Chris har det och prinsessan Madeleine Thérèse Amelie Josephine också.

Här är Svenska Dagbladets kultursida om Gandolfini. Själv kan jag bara läsa de tre översta raderna i artikeln eftersom jag inte är prenumerant. Men ni kanske kan läsa länken? Vi fattiglappar som inte tycker vi kan unna oss en morgontidning ska heller inte få ta del av artiklar på nätet. Basta! Tack DN och Nicholas Wennö att jag får läsa detta om Gandolfini. Fast jag inte är prenumerant. Och här är en artikel till som jag inte kan läsa om Gandolfini. Man blir bara förbannad varje gång! Får väl tömma cashminnet som gubben min säger. Bäst av allt är nog det som Peter Stormare berättar. Äkta.
14:49
Och så var det gubben och gumman som bodde på landet. Gumman sa nu åker jag och köper en midsommarstång. Åh nej tänkte gubben och såg framför sig en 20-meters drasut till stång, som han skulle få hjälpa till och klä och resa. Men han sa inget. Gumman åkte hon och gubben gruvade sig för vad hon skulle komma hem med. Gumman skrattade för sig själv i mjugg för inte åkte man iväg och köpte midsommarstång inte. Det var ju julgran man köpte om man inte hämtade den i skogen, men gubben trodde på allt hon sa och fattade inte att hon skojade!

Åh vilken lättnad när hon kom hem och det var en liten, liten midsommarstång hon hade köpt som dessutom stod i en blomkruka! Här kan ni se den! Plus en extra som fanns kvar från året innan. Så det året hade gubben och gumman två midsommarstänger på den egna tomten! Och gubben som hade fattat galoppen skröt för sina vänner om de båda stängerna. Minsann! Och så skrattade gubben och gumman tillsammans åt hur rika och välmående de framstod, som hade dubbelt så många midsommarstänger som alla andra. Sensmoral: Även små saker duger att skryta med om man har förstånd att berätta det rätt och utelämna en del fakta!

4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar att du t ex läser Bodil Malmstens bloggskriv om denne skådespelare!
    Länk: http://www.finistere.se/blogg/entry.asp?ENTRY_ID=3238

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Magda! Inte mycket kött på benen dock där heller tycker jag. Mest att hon ville tala om att hon sett denne skådis i New York. Har aldrig haft råd att åka till New York själv. Nä jag håller dock fortfarande en slant på DN:s artikel som jag länkar till ovan. Bäst hittills!

      Radera
  2. Förresten ligger jag före Bodil på Bloggportalen den här dan! Om vi nu ska skryta! ;)

    2 Literatura&Linguagens 8877
    3 Kulturbloggen 6140
    4 Skolarbete 6000
    5 Onekligen 4692
    6 Twistedspeedo - TO THE RESCUE! 3838
    7 Slottsträdgårdsmästaren på Engsholm 3689
    8 Ann Helena Rudberg 3207
    9 Svenska sexnoveller 3064
    10 Bodil Malmsten

    SvaraRadera
  3. Tryck på TWINGLY-baneret i grönt där uppe till höger så kommer ni dit!

    SvaraRadera