söndag 23 juni 2013

Är män att betrakta som barn?

Min tidigare jobbarkompis Ann Persson på DN har skrivit om att Migrationsverket får hård kritik för åldersbedömning av barn. Som exempel finns på bild fyra män från Hagfors som kommer från Afghanistan. De ser ut att vara minst lika gamla som min mellanson som är 28 år. Men enligt bedömning från myndigheterna så är de minst 19.2 år.

Världen är underlig för i deras liv betyder det mycket att bli bedömd vara under 18 år. Då räknas man fortfarande som barn. En av killarna i Hagfors säger att han är 16.5 år. Det har hans föräldrar sagt. Men han har blivit bedömd vara äldre. På Socialstyrelsen får de många upprörda samtal från gode män, läkare och lärare som är arga över Migrationsverkets sätt att bestämma de här männens ålder.

Problemet är att Sverige tar emot flest ensamkommande barn i hela EU sedan några år. Barn har naturligtvis lättare att få stanna och har fler rättigheter än vuxna. Migrationsverket tycker det vore bra om de hade tillgång till barnläkare, vilket de inte har i dag, utan de måste fatta beslut ändå.

Egentligen förstår jag inte problemet. Det är väl bra att det kommer hit vuxna män bara de vill arbeta och försörja sig. Men att behandla dem som barn löser väl ingenting?

PS. För övrigt har jag inte sett några multikulturella reportage från midsommarfirandet. Bara enhetligt svenskt firande. Vart har vårt multikulturella land tagit vägen? Förra året fanns det fullt av sådant, men inte nu tydligen. Eller har ni sett några? Här är firandet i Södra kolonin, Gävle.DS.

7 kommentarer:

  1. Midsommar tillhör den nordiska kulturen. Man kan inte tvinga andra kulturer att fira någonting de normalt inte firar. Däremot bevittnade jag själv hur vår svenska midsommar firades av alla möjliga olika etniciteter. http://malteroxxx.wordpress.com/2013/06/23/arets-midsommarfirande-ar-over/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Swedish Midsummer for Dummies. Den stämmer perfekt! Förutom när firandet går över styr, men då har vi ju den trygga svenska stadiga polisen som tar hand om allt. Särskilt ute på Möja och i Sandhamn. God fortsättning på sommaren!

      Radera
  2. Arbetslinjen, den afghansk-svenska arbetslinjen: Den dagen de egentligen ska bli svenska folkpensionärer så ska de jobba tio år till. Man tackar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck ja så länge har dom kanske inte tänkt att stanna här. Det är alltid en fördel att ha två länder att bebo och använda som medborgare. Värre för oss som är svenskar sedan födsel och ohejdad vana.

      Radera
  3. det var samma sak för 40 år sedan. Min dotter har äldre halvsyskon i ett afrikanskt land. Men när fadern tog dom till Sverige var alla tre plötsligt yngre än min dotter. De ville få barnbidrag istf att ta studielån. :(

    SvaraRadera
  4. Oja, i min kommun var det kurdisk + persisk + multikulturell fest och det firande som jag passerade var mest olika åkattiraljer för barn och olika stånd med godis mm, men det restes en midsommarstång. Jag såg en kvinna i folkdräkt och hon gick med rollator. Och på kvällen var platsen som en soptipp.
    I Finland ålderstestar man alla "ensamkommande barn" och de som ser ut att ha ljugit får åka hem. Nästan inga av den kategorin kommer längre till Finland.Kanske åker de till Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soptippar gillar vi inte. Jo Sverige är nog mer invandrarvänligt.

      Radera