onsdag 5 juni 2013

Ungdomar är inte arbetslösa

Det har jag misstänkt länge. Jag känner inte en enda ungdom som är arbetslös eller som inte studerar. Jo någon enstaka, men då tar rika föräldrar hand om den och det är en frivillig arbetslöshet. Att det påstås vara så illa i Sverige beror av att vi har olika system i olika länder. I Tyskland får lärlingar lön, inte så i Sverige: alltså är man arbetslös som lärling. Fast man mycket väl kan ha en rätt hög lön. 

Dessutom har man i andra länder studiemedel hela året och räknas inte som arbetslös på sommaren om man inte jobbar. Om man inte jobbar här är man utslagen och arbetslös. I Sverige har vi dock näst lägst ungdomsarbetslöshet i åldrarna 15-24 i hela Europa om man jämför på rätt sätt.

Nederländerna har lägst ungdomsarbetslöshet i Europa och högst har Spanien. Genomsnittet för ungdomars arbetslöshet i Europa ligger på nära 14 procent. I Sverige på 7,5 procent. Väldigt lågt således. Så bra att jag fick mina aningar bekräftade.

1 kommentar:

  1. Jag håller med om att siffrorna inte alltid stämmer helt och säkerligen ligger i överkant. Men samtidigt känner jag att jag måste lägga in, som tidigare arbetssökande ungdom, att systemet inte är helt fungerande. jag sökte själv i nästan två månader nästan 5 timmar per dag (både genom att kontakta arbetsgivare själv, genom arbetsförmedlingen och personliga möten med personalansvariga), det är inte lätt.
    Vad tycker du orsakar arbetslösheten bland ungdomar i Sverige? Jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-3346/vad-tror-du-att-arbetslosheten-hos-unga-beror-pa

    SvaraRadera