söndag 11 november 2012

Tandläkare fuskar

Åtminstone i Västra Götland sägs det. Ja inte fuskar min tandläkare inte. Häromsistens satte hon tillbaka en sliten gammal krona som akuttandläkare hade satt dit så sent som för några månader sedan. Den ramlade ut för det var dåligt gjort.

Akuttandläkaren tog nästan tre gånger så mycket betalt som min egen tandläkare. Detta var mitt i semestertider och jag blev tvungen att gå akut annars hade jag aldrig gått dit. Nu tror jag min krona sitter kvar ett tag till. Den får sitta där tills det går hål på själva metallen som täcker tanden. Först då är det dags för något nytt och annat.

Min tandläkare sade att försäkringskassan vill att man sätter dit gamla kronor tills de ramlar sönder. Jo så är det naturligtvis. Inte fuskar hon inte.

Vilka är det då som fuskar? Jo ett par tandläkare är anmälda i Stockholms län. Jag ska inte säga vad jag tror om vilka det är. Häromåret betalade jag kring 25 000 för att få utbytt mina gamla amalgamplomber och få det vitt istället i munnen. Då slipper tänderna äntligen skavas sönder.

Elände med dessa gamla lagningar som vi 40-talister har dragits med. Men ännu har jag inte behövt någon tand som implantat som sitter i benet. Dessa lär kosta uppåt 15 000 kronor har jag hört. Trots ersättning från försäkringskassan. I Danmark har pensionärerna gratis sjukvård och gratis tandvård. Vilken lyx!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar