söndag 25 november 2012

Advent får firas men inte

Ja det är ett kluvet land vi befinner oss i när det nu blir advent nästa vecka. Visst får skolan gå dit om den vill, men det är absolut förbjudet är att höra något om Gud. Skolavslutningar får hållas, men absolut inte på så vis att Gud nämns.

Herregud säger jag Sverige är väl fortfarande ett kristet land? Och varför ska inte vi som inte tror på Gud få sjunga psalmer eller höra prästen predika? Det är väl ungefär lika lite farligt som att höra på när sverigedemokraterna predikar hat eller när kommunister gör det?

Varför anses inte svenskar ungdomar nog vuxna att delta i sina egna kulturtraditioner? För den svenska kyrkan är något jag är uppvuxen med, men inte har varit medlem i på drygt 30 år. Men ändå har jag deltagit i kurser där för min kulturtradition är kristen. Våra svenska lagar kommer ur Jesus syn på människor och från tio Guds bud.

Och vad är religiös påverkan? Detta säger Anna Ekström GD på Skolverket och Claes-Göran Aggebo, undervisningsråd på Skolverket inte får förekomma. Är det inte religiös påverkan att nämna religioner i skolan? Eller att låta eleverna besöka en synagoga eller en moské. Då får de ju veta något om Gud.

Kyrkan får inte ha konfessionella inslag ifall det skulle vara så att eleverna samlas där. Det får inte förekomma bön, välsignelse eller trosbekännelse. Dock får eleverna vara i kyrkan när sådant meddelas om det är frivilligt och utanför skoltid.

Både advent och jul är kristna högtider. Men låt bli att omtala detta. Sch! Säg ingenting. Våra statsmakter tvingar oss till tystnad i religionsfrihetens namn.
16:55
Till och med engelsmännen har upptäckt den svenska julen med dess traditioner.

14 kommentarer:

  1. Sverige är inte ett kristet land.

    Jul är inte en kristen högtid, den firades långt innan kristendomen kom hit, notera att den heter "Jul" på svenska (Yule) medan den heter "Christ-mass" på engelska. Midvinterblotet är dock avsevärt äldre, likaså den romerska Saturnalian som har rötter hundratals år äldre.

    Våra svenska lagar kommer givetvis inte ur kristendomen, det är ett rent absurt påstående. Hur motiverar du något sådant? Den demokratiska traditionen kommer från Grekland där den utvecklades runt 500 F.Kr (Eller B.C.E om vi ska vara korrekta :-)) Domstolsväsendet och lagstiftningen kommer i mycket stor utsträckning från det romerska riket. Vissa specifika lagar, typ hädelselagar, har försvunnit, men de har också en äldre tradition än kristendomen i det här landet.

    Tror du verkligen att förbudet mot att döda människor kommer sig av att "du ska icke dräpa"? Och exakt hur många av "guds 10 bud" är det egentligen som är förbjudna idag? Knappt något. Dessutom är det inte tio bud, utan 570 ungefär, från Leviticus. Jag skulle tro att mycket få av dessa regler står att finna i en lagbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha här kom den. Jo Sverige är ett kristet land med traditioner som härör ur detta. Sedan att det alltid har firats att ljuset kom tillbaka och att det var viktigt att veta när det hände är en annan sak. Det har människor sysslat med i tusentals år i sin undran över livet och döden. Men julen har övertagits av kristendomen.

      Det är väl självklart att våra lagar bygger på den mildare syn som kristendomen stod för i vårt land. Så småningom har detta genomsyrat vårt tänkande. Vi bytte från katolicismen till lutherismen. Sedan att det finns andra rättstraditioner är väl också naturligt. Historien är aldrig rät linje i tiden. Påverkan kommer från många håll. Allt är under ständig förändring också nu. Tagga ned nu! Och ha en trevlig söndag. Gå gärna i kyrkan! Det är inte farligt.

      Radera
  2. Jag tycker nog att kyrkan är, om inte farlig, så i alla fall otrevlig. Av just det skälet uppskattar jag att mina barn inte ska behöva gå dit. Om du får som du vill är det dock slut på denna min valfrihet, därav min irritation. Skicka dina barn till vilken kyrka du vill, jag ska inte störa dig men låt åtminstone mig ha samma valfrihet med mina barn. Det är väl inte för mycket begärt?

    Ok, så det är "en annan sak" att det alltid har firats att ljuset har kommit tillbaka? Det var en intressant syn. För mig är det inte alls en annan sak utan precis samma sak. Sverige är världen minst religiösa land med kanske 10% konfessionella kristna. Hur kan det då vara ett kristet land?

    Det är inte alls självklart att våra lagar bygger på den mildare syn som kristendomen stod för i vårt land. Det är bara ett påstående som inte underbyggts. Påverkan kommer från många håll, precis som du skriver, så att kalla Sverige för ett kristet land bara för att du tycks trivas med ett specifikt håll är helt enkelt felaktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gammal är du? Svenska kyrkan var statlig ända in på det här årtusendet. Fortfarande är det en nationell kyrka.

      Radera
    2. Du har rätt, kyrkan VAR statlig. Eftersom den inte ÄR statlig antar jag att du alltså håller med om att Sverige inte ÄR ett kristet land?

      Och du tycker inte det finns ens den minsta poäng i att jag inte vill att mina barn ska utsättas för vad jag anser är tokiga präster? Det är inte upp till mig? Det är dina preferenser som ska avgöra vad mina barn ska få lära sig?

      Om jag tycker det är ok att du skickar dina barn på allsköns religiöst nonsens så kan väl du åtminstone ge mig samma rättighet?

      Radera
    3. Jag är för att Barnkonventionen blir lag. Mina barn har fått göra som de vill. De är inte med i svenska kyrkan någon av dem. Kyrkan är fortfarande nationell och vår kulturtradition är kristen. Ha en trevlig söndag!

      Radera
  3. Varför förbjuds inte allt annat julfirande i skolorna?
    Varför får de ha luciafirande, Lucia var ju ett helgon inom den katolska kyrkan som fortfarande firas på dagis och i skolor.
    Varför skall advent firas med adventsljusstakar och adventskalendrar?
    Varför skall barnen ha julklappar?
    Varför skall skolor, dagis och arbetsplatser ha julfester?
    Varför är det OK att äta julbord och varför får de servera julmat på skolbespisningar?
    Är det bara kyrkobesöket på avslutningsdagen som skall bannlysas av de rättrogna sekulära?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Det är väl inte så illa att vi ska tvingas ta bort våra egna symboler som julgranen för att tillfredställa religionsfriheten? Och är det ens en religiös symbol? Här skrev jag om detta:

      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2012/11/storbrak-om-julgran.html

      Och DO var inne på något liknande i början av det här årtusendet. Men sedan fick nästa DO Katri Linna sparken och ordningen var någorlunda återställd.

      http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2011/02/do-katri-linna-far-sparken.html

      Radera
  4. En i sammanhanget inte oväsentligt sak:
    Om man skulle besluta att samlingar inför termins- och läsårsslut inte får ske i kyrkan, var ska de i så fall hållas? Det är en obetydlig andel av landets alla skolor som har samlingssalar som rymmer alla elever ens stadievis. Många skolar har inte samlingssalar, ja inte heller skolgårdar. Ska man lägga samhällets resurser på att bygga samlingssalar till alla dessa skolor som saknar sådana? Är det i själva verket inte en praktiskt lösning att man använder den resurs som en stor kyrka erbjuder? Och om nu julen inte är en kristen högtid, vari består då problemet? Tokiga präster?
    Om jag vore präst så skulle jag nog vid det här laget ha nått den punkt då jag betackade mig för all kontakt med skolan både vid termins- och läsårsslut. Det bästa vore eligt min mening att låta dessa fåtaliga människor med beröringsångest inför kyrka och präster anordna sina egna avslutningar.

    Leif

    SvaraRadera
  5. I Ekshärad i Värmdland fick de ingen gran förra året. För dyrt. Och i år ska de inte få fira advent i kyrkan. Det har rektor bestämt. Och föräldrar har ingen talan i detta. Men annars finns det alltid gympasalen.

    http://www.nwt.se/hagfors/article1206870.ece

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gympasalen... Ja det blir säkert trevligt!

      Leif

      Radera
    2. Jodå det kan vara kul. Vi har firat julavslutning i fullpackad gympasal rätt många år. I brist på kyrka i närheten. Det har gått bra.

      Radera
    3. Byt skola!
      Om du röstar med plånboken kommer allt att bli bättre.

      Radera
    4. Obegriplig kommentar eftersom jag inte går i skolan. Inte mina barn heller.

      Radera