onsdag 28 november 2012

Vintern är här!

UPPDATERAT
Så skönt att få lite vinter istället för att dränkas i vatten, som vi har gjort de senaste dagarna. Översvämningar överallt och risk för vattenplaning i hela Stockholmsområdet. Men det stigande havet har jag inte sett skymten av trots allt vatten.

Vi bor vid ingången till Narnia. Här är lyktan!
Klimatforskarna har det inte lätt för ingen tror på dem. Jag tycker att alla gör rätt i detta. Strandlinjen har ändrats hela tiden där vi bor. Det är naturligt, men den drar sig hela tiden längre ut. Havet stiger inte. Men det har varit otroliga stigningar av hav genom tiderna.

Särskilt efter den senaste istiden då Engelska kanalen skapades för tidigare hängde England och Frankrike ihop. Och haven var mycket lägre över hela jorden när vattnet var bundet i fast form i is. Strandlinjen gick mer än 130 meter lägre för 18 000 år sedan.

Men att november är fuktig och grå är inte heller ovanligt. Så illa som i Göteborg blir det sällan, men jag minns när jag var tonåring i Stockholm en sådan här november när jag var kring femton år. Det gråmulna tog aldrig slut precis som i år. Det var i slutet av 50-talet. Vädret skiftar och klimatet också. Men är det vi som åstadkommer det? Nej knappast.

Förresten har vi dubbade vinterdäck så hit med isen också! Vi är beredda på allt också 
snökanon!

30.11.2012
Ja herregud vad det snöar. Det slutar aldrig och ingen plogar för det slutar aldrig snöa. Moment 22. Var ute och halkade runt med bilen på isbarken som ligger på vägarna under snön. Och höll knappt på att komma hem igen. Trots att jag har dubbdäck. Ta det lugnt där ute!

 Bilden där uppe är från julen 2009, men det ser absolut likadant ut nu efter två dagars oavbrutet snöande. Bara mer snö på buskar och träd. Men varken meteorologerna eller medierna vet om det. Undrar när strömavbrottet kommer?
15.57
Kör inte efter hastighetsskyltarna säger polisen. Nej kör saktare! Det är halt. Kolla kameran vid Mölnviksrondellen. Igensnöad. Dock inte nu längre (1.12) eftersom denna länk uppdaterar.
4.12.2012
Och nu har också SMHI vaknat. Klass 2 varning. Jo jag tackar jag. Kan nog knappast bli värre än det redan är. Det är vinter helt enkelt! Och nu låter de som om det är världens undergång. Jaha. Här är det minus 3.8 och snöar knappt. Vi får väl se i morgon då om vi lever. Gäsp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar