lördag 7 januari 2012

Saluki är den vackraste

Ja han är den vackraste hunden i hela Sverige. År 2011. Titta får ni se. Vilken skönhet. Han heter Shiraz California Dreamin´. Det är nästan så jag blir sugen att köpa hund nu igen.

Men nej, vi får nog nöja oss med vår jack-russel-terrier Lukas, som är gammal och grå, tjock efter julen och snart fyller 100 år (om nu hundår är sju stycken per år).

Men för alla er som inte vill diskriminera raser: salukin är en urgammal hund från Mellanöstern. Den lär ha funnits i 7 000 år. Längre än de flesta civilisationer hos mattar och hussar. Pappa till vinnande drömhunden heter Baghdad Globetrotter om jag nu har läst stamtavlan rätt. Kul namn!

Kolla in skönheterna!

6 kommentarer:

  1. jag håller med, den var vacker, har själv en liten prinsessa, japansk spets, ser ut som en fjällräv, min kompis och levnadskamrat, plus förstås Oskar som är katt, plus förstås alla mina finkar i alla färger,

    SvaraRadera
  2. Mullis: Ingen liten fru då? Eller någon sambo? Fjällräv låter bra som kompis och bästa vän också. Min yngste son hittade ett skogsmusbo i dag i vår bil, när han tog bort lådan som innehåller luftrenarfiltret. Men där går gränsen för husdjur. Musen flydde för livet. Den som hade gjort så fint med eklöv och ekollon som vinterförråd. Men den får väl bo någon annanstans.

    SvaraRadera
  3. ingen fru sen 80-talet, har dragit mig tillbaka till dom stora skogarna och bergen "Kilsbergen" på gräsen mellan Närke och Värmland, där har jag livskvalitet och följer samhällsutvecklingen via mina datorer ;-)

    SvaraRadera
  4. Mullis: Låter bra! Ha det så gott i skogarna! Det går ju alldeles utmärkt att följa allt på avstånd numera. :)

    SvaraRadera
  5. speciellt nu när det finns bloggar man sympatiserar med, alla har inte gåvan att uttrycka sig i skrift, din blogg läses flera gånger om dagen, kommer alltid in nytt som jag gillar. (nu är det slut på smörandet :-))

    SvaraRadera
  6. Tack mullis det värmer ett gammal internethjärta ;)

    SvaraRadera