söndag 15 januari 2012

Farligt att lyxkryssa

UPPDATERAT

"Tretton barer, fem restauranger och över femhundra hytter med balkong för att du ska kunna beundra Medelhavets klarblå vatten och njuta till fullo av varje minut du spenderar ombord på fartyget."

Så presenteras lyxkryssaren Costa Concordia av rederiet. Nu ligger det stolta fartyget, med nästan 2 000 kvadratmeter yta på två däck, omkullvräkt av havet. Kraften i vatten är alltid överraskande.

Kaptenen och styrmannen är anhållna av polisen och vilken tur att det sydkoreanska smekmånadsparet kunde räddas ur sin hytt. Ett minne för livet.

Costa Concordia beskrivs som ett flytande nöjestempel och återigen vilken flax att paret Jan och Ingalill Mosander fanns ombord, så att vi fick direktrapporter från dessa journalister. De beskrev paniken ombord.

Liknelser med Titanic har förekommit, men det verkar en smula överdrivet. Men tre passagerare sägs ha omkommit när de hoppade i vattnet. Med tanke på att navigationsinstrumenten är mycket bättre än på Titanics tid (hon sjönk 1912) så kan det vara den sk mänskliga faktorn, som ligger bakom grundstötningen.

Ni kan höra journalisten och passageraren Jan Mosander berätta mer i söndagens soffa hos TV4 nu på morgonen klockan 10.40.

10.50

Han berättade ungefär det han tidigare har sagt till tidningar och annan media. "Vi har något litet bekymmer med elektriciteten och datorerna, men vi har allting under kontroll." Tre gånger sändes detta meddelande ut. Strax efter kom meddelandet om att alla måste gå till livbåtarna.

Han själv blev inte rädd, kanske är han fatalist, säger han. Situationen var här och nu för honom. Men någon tanke om Estonia dök upp, men de var nära land och vädret var perfekt, inte alls som för Estonia.

Hans och fruns hytt hamnade under vatten, fast den låg mycket högt upp. Det har han kunnat se nu när han har sett bilder på skeppet. Många hoppade i vattnet enligt Jan Mosander. Det berodde på att livbåtarna hade svårt att komma till, när fartyget lade sig på sidan.

Att vara ombord på ett sådant fartyg är rena "operetten" säger Jan Mosander. De går omkring i sina vita kostymer och de presenterar sig för de ombordvarande. Man kan bli fotograferad med kaptenen.

Var det frun som tvingade ombord honom? Eller varför befann han sig i denna "operett".

Det tekniska fel, som uppstod måste besättningen ha vetat om under lång tid, innan grundstötningen, menar Jan Mosander. De borde ha vidtagit någon annan åtgärd, kastat ankar eller något. Fast allt sköts väl av datorer? Så om det var fel på dem...

Så allt handlade om datorerna? Så typiskt för vår tid i så fall.

13:44

Ännu en passagerare har räddats ur det kapsejsade fartyget och nu sägs det att en svenska fortfarande saknas. Stor förvirring.

16:14

Och den saknade svenska kvinnan har hittats igen. Stor förvirring. Kryssaren var en halv mil från sin rutt, när kollisionen inträffade.

17.25

Fartyget gick alldeles för nära land och kaptenen har ljugit om att han och besättningen var sist att lämna lyxkryssaren. Fem är funna döda och femton saknas.

18:36

I Daily Mail så berättar vittnen att kaptenen satt i baren och minglade (fanns ju tretton barer svårt att undvika dem kanske). Och där syns också vilken vällevnadsman denne kapten var. Han har en riktig kalaskula under skjortan.

Kanske var det en explosion i motorrummet, säger denna artikel också. Detta i sin tur kan ha orsakat strömavbrott och att dieselmotorerna inte fungerade.

16.1.2012

Sex personer har nu hittats döda, men det var väl bra att över fyratusen överlevde. Kaptenen riskerar ett långt fängelsestraff för dråp och för att ha lämnat fartyget.

4 kommentarer:

  1. Jag misstänker att Titanics besättning var bättre sjömän på alla sätt. Att upptäcka omkringflytande isberg, som knappt syns ovanför ytan och som ständigt förflyttar sig måste vara ett extremt svårt problem även idag, medan ett rev som legat på samma plats i evigheter inte borde vara något hinder för ett modernt fartyg med gps och all annan utrustning. Dessutom övergav Titanics kapten och styrman inte sitt fartyg i motsats till de här pellejönsarna, som säkert bara klarade av att strutta omkring i vita tjusiga uniformer och flirta med de kvinnliga passagerarna.

    SvaraRadera
  2. evaelisabet: Ajajaj, där var det lite rasism mot italienare i allmänhet. Beklagar att det ser ut som om kommentarerna är skrivna innan mitt inlägg, alla inställningar är korrekta, men det funkar ändå inte. Får skylla på blogspot.com.

    SvaraRadera
  3. Fast vad då varligt att lyxkryssa? Kan du inte presentera lite siffror på hur farligt det är att lyxkryssa jämfört med andra semesterupplevelser? Exempelvis hur många har omkommit pga fartygshaveri jämfört med hur många som omkommit under solsemester i Thailand? Och sedan återkomma huruvida det egentligen är så farligt... =)

    EXTRA EXTRA: Allt här i livet är farligt och kan ta livet av dig! Livet är farligt!!

    SvaraRadera
  4. Johan: Siffror? Nä det får du ta reda på själv. Varför ska jag jobba åt dig? Det är klart att det är farligt att lyxkryssa. Det var nämligen så att en lyxkryssare gick på grund och kantrade i går. Kom med en riktig kommentar nästa gång. Tack! Och du har tydligen inte begripit ett enda dugg varför du lever. Väx upp!

    SvaraRadera