lördag 28 januari 2012

Björn blev putt

UPPDATERAD
Det förstår man ju om han/hon blev väckt i vintersömnen. Det var en älgjakt, som gick snett och istället lyckades en jägare väcka björnen.

Det ska man som bekant inte göra. Mannen lyckades själv larma bror sin med hjälp av sin mobil. Och han har förts till sjukhus. Han var vid medvetande.

Vart björnen tog vägen vet man ännu inte. Och snart är det mörkt, så det blir ingen björnjakt i dag åtminstone. Låt björnen vara i fred, tycker jag. Den somnar nog om igen. Fast tyvärr sägs nu att den är skadeskjuten. Eftersök görs i morgon.

Det var söder om Bollnäs detta hände vid Kilafors. Jakt på älg är lagligt till 31 januari. Det finns omkring 3-400 000 älgar i Sverige. Kring 100 000 skjuts på hösten. Björnarna är några tusen i Sverige.

10:45 29 januari 2012
Björnen är hittad och avlivad. Den var skadskjuten och det var en hanne. Enligt skytten själv så hade hunden väckt björnen.

14 kommentarer:

  1. Och naturligtvis är det rovdjurens fel att jägaren blev skada.....

    Man kan ju undra hur björnen blev väckt, för de brukar ju sova djupt och i ett ide.

    Kan ju vart hunden och gjordet, så att husse blidde skadad.

    Jag har inget emot jägare, men de borde ge fan i att skylla allt som går fel på rovdjursstammen...

    SvaraRadera
  2. maukonen: jo det var hunden som väckte björnen. Var den inte inställd på fel djur då? Och varför jaga älg ända ini januari?

    SvaraRadera
  3. Hej, jag läste i nyheterna i DN. Där skriver dom inte ens att björnen va väckt.

    SvaraRadera
  4. Skogen har under mina 60 år blivit ett mer riskabelt område. Jag har mött många vilda djur i mitt liv men aldrig blivit skadad. Tyvärr är det så att allt fler blir skadade i kontakt med just björn och en Björn som fått blodsmak vill ingen ha kvar. Jag menar en björn som har upptäckt hur enkelt det är att äta folk, dumma och springer sakta.
    Det är nödvändigt att ta bort alla björnar som man misstänker kan ha fått blodsmak.

    SvaraRadera
  5. Judit: En skällande hund väcker nog den tröttaste björn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört talas om vildsvin som lockades av jakthundar. Jägaren fick springa som f---n. Samma person berättade att vargar kommer att inse att människor smakar gott och lätt att jaga dom.
      Det räcker inte att jägare och icke-jägare pekar på varandra. Vi måste hitta lösning och ändra på hur vi, människor jagar.

      Radera
  6. n annesch: Om björnen är skadad behöver man naturligtvis ta bort den.

    SvaraRadera
  7. Björnar ligger i dé från oktober till april maj...

    SvaraRadera
  8. Det där hände i mina hemtrakter och jag är inte särskilt förvånad. Släpper man lös jakthundar i skogen som spårar upp och stressar djur så händer det då och då olyckor och tyvärr är det alltid djuren som får lida för människornas respektlöshet. Var inte så länge sedan jag satt vid middagsbordet med en jägare som satt och berättade om en kompis som varit tvungen att sluta ta med sin älghund ut i skogen för att den vid fyra tillfällen spårat och retat upp björnar. Sedan när björnen blev för läskig sprang hunden och gömde sig hos husse, självklart med en uppretad björn i hasorna.

    SvaraRadera
  9. bellonas: varför jagar man älg i januari? Har du något bra svar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste att älgjakten pågår januari ut och eftersom det inte är så mycket snö där uppe i år var de väl ute för sista gången den här säsongen.

      Radera
  10. bellonas: Ja det var jag som skrev det där uppe... men varför ska man jaga i januari?

    SvaraRadera
  11. Judit Lingons kommentar försvann:


    Jag har hört talas om vildsvin som lockades av jakthundar. Jägaren fick springa som f---n. Samma person berättade att vargar kommer att inse att människor smakar gott och lätt att jaga dom. Det räcker inte att jägare och icke-jägare pekar på varandra. Vi måste hitta lösning och ändra på hur vi, människor jagar.
    Av Judit Lingon på Björn blev putt kl. 15:21

    SvaraRadera
  12. Låter som jaktbrott som borde utredas, att väcka en sovande björnhanne i idet och sedan skadskjuta den. Farligast i den här historien är väl jägaren som verkar ha en dåligt dresserad hund.

    SvaraRadera