tisdag 1 maj 2012

Vem är arbetarklass?

Detta diskuterades nyss på TV4 och där konstaterade damerna att arbetarklass var den gamla hederliga som gärna skulle vara metallarbetare. Åsa Linderborg på kulturen Aftonbladet tyckte så, vilket inte är så konstigt. Hon är kommunist och hennes pappa var metallarbetare.

Ylva Johansson, tidigare vänsterpartist, numera socialdemokrat i riksdagen, deltog på hennes sida också och menade att arbetarklassen var den, som var dåligt betald och som var utnyttjad i gammal hederlig stil. Vem är då arbetarklass?

Göran Rosenberg försökte tillsammans med programledaren säga att kartan inte såg ut som förr i tiden. Det var inte samma samhälle, som för 50 år sedan.


Nej det stämmer precis, för vårt land förändrades på 90-talet ohjälpligt genom socialdemokraterna, som tyckte att de måste klämma åt medborgarna ordentligt. De fick hjälp av riksbankschefen Bengt Dennis, som höjde räntan till 500 procent som värst. 

Jag försökte se vilken klass jag själv tillhörde eller mina barn, för man föddes in i en klass enligt de båda damerna. Jaha då borde mina barn vara överklass eller åtminstone medelklass då, eftersom föräldrarna inte är medellösa och äger saker. Men å andra sidan har vi varit rätt fattiga allihop och barnen har "bara" gått ut gymnasiet.

Har mina barn då backat tillbaka till tidigare generationers arbetarklass? De har yrken, som tar hand om det materiella hos andra människor. Är de då arbetare? Och har de backat från att ha varit överklass eller medelklass till att bli en underklass av arbetare?

Nä det där håller helt enkelt inte längre. Det är ett föraktfullt sätt att se på hur det står till i samhället och nedvärdera människor. Det är lika bra att jobba praktiskt som att sitta i en TV-studio och tycka till. Och få betalt för detta.

Märkligt att en del jobb ska ses som mindre värda. Det handlar väl om att trivas med livet och att kunna försörja sig själv?


Jag har nyss avslutat I Ormbärarens tid (kommer i höst), som handlar om min släkt på min mammas sida. De ägde ingenting. Mormor och morfar var snäppet över statare genom att de hade ett torp på Lindö gods ägor. Än i denna dag äger familjen Ral denna gård och torpet, som släkten tillåts arrendera. Morfar och mormor fick betala förr genom dagsverken. Där har tiden stått stilla. Torpet ligger två mil från Västerås och heter Skärsholmen. Åsa Linderborg är uppvuxen i Västerås och har uppenbarligen fastnat i tiden hon också.

Min mormor och morfar såg sig aldrig som mindre värda och inte de tio barnen heller. Och de delade på jobben och tog hand om det som låg dem närmast. Mormor tog hand om barnen och morfar om det andra, fisket och möbelsnickrandet. Och barnen hjälpte till så fort de kunde. Både med djuren (kor, grisar, häst och höns), trädgården och odlandet på den lilla täppan.

Min mamma blev egenföretagare och jobbade åt sig själv. Så hon gjorde en klassresa och ägde bil, företag och sommarstuga när hon dog 1968. Detta stämde på den generationen. Hon föddes 1924. Hon gjorde sin klassresa efter kriget då Sverige hade gått oskatt ur det som annars lade Europa i ruiner.


Men att nu prata om klassresor är väldigt underligt. Jag blev enbart förvirrad av det där samtalet på TV4 och begriper inte vilken klass jag tillhör. Och vilken klass ska nu mina barn ha fötts in i då? Begreppet är verkligen urmodigt. 


De som satt där i TV4 tillhörde alla överklassen med den gamla definitionen och de skulle tillsammans bestämma vilken klass vi andra tillhör. Övermaga.

3 kommentarer:

  1. Övermaga är ordet!

    //Susanna

    SvaraRadera
  2. alltid samma människor i tv4 och svt som sitter och snackar sk-t
    tittar aldrig på dom,

    SvaraRadera
  3. Tror det var Gunnar Sträng som sa att det fanns en skillnad mellan de som klampar in på ett nytvättat golv utan att blinka, och de som försöker gå så försiktigt de kan utan att skita ner. Många har beskrivit klassresan från arbetarklass till medelklass. Ronny Ambjörnsons "Mitt förnamn är Ronny" är bra.

    SvaraRadera