söndag 9 oktober 2011

Jag slog Stieg Larsson

Det år han sökte till Journalisthögskolan och fick avslag så kom jag in. Det var 1972 på hösten. Då började jag journalisthögskolan och gick ut 1974, då jag fick jobb på DN i juni.

Olika falla ödets lotter, som det brukar heta. Han dog som 50-åring av hjärtinfarkt. Han hade helt enkelt jobbat för mycket, men gick inte in i väggen, utan dog istället. För lite sömn, kaffe och cigaretter tog hans liv. Nu ska brevet som gav honom avslag säljas på auktion. Pengarna ska gå till Expo. Herregud jag har också fått avslag en gång, men jag sökte en gång till.

Och brevet med avslag har jag verkligen inte sparat! Varför det? Jag har inte ens sparat brevet som gav mig tillträde till institutionen.

Här vilar inga halta hästar. Det var bara att söka igen! Men Stieg Larsson som kom från Norrland gjorde aldrig det. Vi blev dock båda författare. Trots allt. Brevet väntas inbringa omkring 130 000 på auktionen i London i december.

Jag lever, jag lever och jag skriver varje dag! Jag har en lång karriär bakom mig och är numera pensionär, men skriva tänker jag göra tills jag dör.

3 kommentarer:

  1. Ha, då slog jag också Stieg! Men sen slog han å andra sidan ordentligt. Det kanske är så vist ordnat i världen att allt jämnar ut sig i längden.

    SvaraRadera
  2. Claes: Visst jämnar det ut sig... eller inte. Svårt att veta. Det lönar sig nog alltid att leva länge... kanske... vem vet... ;)

    SvaraRadera
  3. Jodå. Det är säkert precis som skalden säger:

    The loser now
    Will be later to win
    For the times they are a-changin

    SvaraRadera