tisdag 18 oktober 2011

Särbegåvad och säregen

Det handlar inte alltid om intelligens, utan också om miljö, att barnets omgivning ger det stöd. På högstadiet finns inte mycket sådant. Det fanns inte på min tid och det finns det inte nu heller.

Maria Raned, 27 år, vet hur det är. Hon är högintelligent och var skoltrött. Hon orkade igenom gymnasiet och drömde om att bli journalist, men det blev Gekås i Ullared istället.

Jag känner igen det, för jag fick också barn tidigt, när jag var 21 år och det gick åt några år innan jag vågade mig på att gå journalisthögskolan. När jag började var jag just 27 år. Maria har lille Neo och tycker inte att hon kan flytta från Falkenberg.

Nä, det är inte säkert att hög utbildning gör någon lycklig, men Maria Raned verkar som hon grubblar på om det inte vore bra för henne trots allt. Det är inte för sent. Det går att börja plugga även som 30-åring om så skulle vara.

Och uppenbarligen har Maria hittat lyckan. Hon lever i ett bra förhållande med en man. Det är mycket värt. Hon har också en speciell födelsedag eftersom hon är född den 22:a, vilket betyder att man har fått ett krävande nummer. Dessa människor har fått en dubbel dos av allt: talanger, känslor och tankar. Nyckelordet är balans, att harmoniskt utveckla det man har fått.

12 kommentarer:

  1. Ska hälsa det till min svärdotter som är född den 22 september. Nej, det är aldrig för sent. Det är bara samhällets fyrkantiga ramar som begränsar.

    SvaraRadera
  2. Helena: Så bra! Gör det. Har varit gift med någon som var född den 22, men det var för svårt för honom.

    SvaraRadera
  3. "Hon har också en speciell födelsedag eftersom hon är född den 22:a, vilket betyder att man har fått ett krävande nummer. Dessa människor har fått en dubbel dos av allt: talanger, känslor och tankar."
    På vad stöder du ett sådant påstående? Jag känner mig smickrad ett ögonblick, men mitt intellekt reser omgående invändningar.

    SvaraRadera
  4. Leif: Ta det inte så gravallvarligt! Jag brukar roa mig med att se vilket datum folk är födda och har en liten bok som skådespelerskan Signe Hasso har skrivit en gång i tiden, där man kan utläsa ett och annat.

    Allt är inte kritiskt tänkande eller intellekt, för då skull vi gå omkring som robotiska datorer i livet och kärlek och annat skulle inte finnas. Människor består av känslor, fysik, det mentala och det andliga. Vilket man betonar beror av vilken sorts person man är.

    Det bästa är att ha balans mellan dessa saker medan vi lever här på jorden.

    Smickrad? Att vara en 22:a är en börda också och hur man förvaltar den är en livsuppgift. Alla tal har både positiva och negativa innebörder. Själv är jag en tvåa och jobbar bra i grupp, vilket är sant, men jag har också andra egenskaper. Naturligtvis.

    Det är lite sällskapslek och lite allvar. Man får fundera i andra banor än de logiska precis som när man lägger tarotkort eller annat.

    SvaraRadera
  5. Det här med numerologi känns som ett stort nys, liksom homeopati och annat humbug. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad en som är född den 21:a kan ha för egenskaper, utifrån själva datumet? ;-)

    SvaraRadera
  6. Annika: Humbug som du kallar det finns därför att vi har olika nivåer inom oss. Den som är född den 21:a är av naturen lyckligt lottad enligt Signe Hasso.

    Din begåvning ligger inom den konstnärliga området. Du kan få positiva chanser och möjligheter,som dyker upp från de mest oanade källor. En fara är att bli lat, låta splittring och nyckfullhet ta över, vilket leder till nervositet. Du hör hemma på toppen! Bara du bestämmer dig för vad du helst vill göra! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Okeeeeej, det där låter ju himla bra :-)

    Hm, begåvning inom det konstnärliga området, kan inte ta en ton rätt, spelar inget instrument, kan bara rita streckgubbar, men jag gillar att skriva. Det är alltså författare jag ska bli ;-)

    Fast jag är ju förfärligt lat. Och har lätt att börja projekt, men svårt att avsluta dem.

    SvaraRadera
  8. Annika: jo hon nämner litteratur eller musik och det är som det brukar vara på Top Model: det är inte den som är vackrast och gör sig bäst på bild, som vinner, utan den som verkligen vill och har passion för detta. Så fungerar det med skrivande också.

    SvaraRadera
  9. Jag skojade lite i förra kommentaren, men faktum är att jag just nu går en skrivarutbildning. Sedan vet man ju inte vart den leder.

    Jag skickar dessutom in bidrag till novelltävlingar (t ex), driver egen blogg (inte för att det säger så mycket, det gör ju "alla") och arbetar sakta men säkert med en roman. Om jag får den utgiven är en annan sak.

    SvaraRadera
  10. Annika: Kul! Så roligt att denna lilla bok eventuelllt kunde hjälpa dig en smula då! Signe Hasso sträcker ut en hjälpande hand från andra sidan... själv skriver jag ju jämt som du vet (kanske) och har två manus liggande på förlag just nu.

    SvaraRadera
  11. Tack för omtanken :-)

    Har ännu inte läst någon annan text av dig än här på bloggen, men det får jag väl ändra på.

    SvaraRadera
  12. Annika: Jag finns på Newsmill (38 artiklar)

    http://www.newsmill.se/user/annhelenarudberg/artiklar

    och i bokform tex här:

    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=634991

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197583545

    SvaraRadera