tisdag 11 oktober 2011

Avgå!

Det borde vara självklart för Håkan Juholt att avgå. Det tycker jag. Och inte bara jag utan massor med gräsrötter och en del höjdare i hans eget parti socialdemokraterna.

Den värsta skandalen i partiets historia har nyss briserat och det har visat sig att Håkan Juholt med råge uppfyller sin företrädares skor på ett mycket snett sätt.

Att överhuvudtaget inte ens undra över ifall han ska ta emot hela hyran för sin sambos lägenhet verkar vara helt ute i det blå. Eller som om han tror att han lever på 1910-talet.

Kanske är det därför han ser ut precis som den bov, som alltid fanns i Charlie Chaplins stumfilmer. Detta årtionde för hundra år sedan, då det var självklart att en dam inte kunde klara sig själv utan att karln skulle ta hand om henne.

Håkan Juholt vidhåller att han hela tiden trott att han har gjort rätt. Hur dum får man bli som riksdagsledamot och partiledare? Varför skulle vi andra betala för Juholt hela livet? Inte bara en saftig lön utan också ge honom bidrag fullt ut?

Men han har sitt på det torra vad som än händer. Han har suttit i riksdagen sedan 1994 och får massor med pengar också efter nästa val, ifall väljarna inte vill ha honom kvar som riksdagsman. En gång ingående i partieliten, alltid där. En egen gräddfil ingår.

Olof Palme vänder sig säkert i sin grav, inte så långt från sossehögkvarteret i Stockholm.

Av drygt 12 000, som har svarat på frågan om Håkan Juholt borde avgå, i Göteborgsposten så tycker drygt 80 procent så.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker han ska bita sig kvar så länge han kan:-). Efter detta kommer sossarna enbart bestå av de som behöver bidrag för sin försörjning och riktigt indoktrinerade individer! Varje själv tänkande individ har då vänt dem ryggen! En inte helt oangenäm tanke:-).

    SvaraRadera
  2. Jag är inte sosse men jag tycker att drevet mot Juholt gått på tok för långt. Överdrivet moraliserande stör mig mycket mer än om en politiker tagit ett eller annat snedsteg. Om den främsta meriten för en politiker skall vara att han eller hon aldrig gjort fel, då har vi ett rejält problem. Vem har aldrig gjort fel? Vem har inga skelett i garderoben? Själv kan jag mycket väl tänka mig att rösta på någon som varit full på krogen, haft svart hemhjälp eller gått på porrklubb - bara jag tror att vederbörande kan åstadkomma något som jag tycker är positivt. För min del är det inget krav att politiker skall vara helgon. Om nu Juholt fått ut för mycket i bidrag, kräv då att han betalar tillbaka men låt det räcka med det.

    SvaraRadera
  3. Juholt får mig att tänka tillbaka till flydda tider.

    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0001/09/herman.html

    Utdrag ur artikeln;

    "En gång var han på väg till ett stort politiskt kvinnomöte, där han skulle vara huvudtalare. Darrande inför uppgiften mötte han Gunnar Sträng, en man med både livbälte och hängslen och som därför alltid hade läget under kontroll. Lange bad Gunnar Sträng om råd. Sträng svarade genast: ”Börja med en rolig historia. Ta den här. Du blickar ut över kvinnorna och så säger du: Jag känner mig som shejken som kom inför sitt harem och sa: Jag vet vad jag ska göra, men inte var jag ska börja! Sen hör dom på vad du har att säga. Sanna mina ord!”

    Ett utmärkt råd och en bra historia, tyckte Lange. Han skyndande något uppmuntrad till sitt kvinnomöte. På något osäkra ben steg han fram och då han såg havet av förväntansfulla damer bleknade han. Men så kom han ihåg Strängs historia. Nästan. För han sa: ”Då jag ser er känner jag mig som shejken som kom in i sitt harem och sa: Jag vet var jag ska börja men inte vad jag ska göra!”
    Damerna såg mest förbryllade ut."

    SvaraRadera