söndag 23 oktober 2011

Gravsten dödade flicka

Detta måste vara höjden av otur att bli dödad av en gravsten på en kyrkogård.

Flickan uppges vara i 8-årsåldern och att olyckan skedde i Härrydatrakten på Bollebygds kyrkogård.

Gravstenen ser ut att vara av normalstorlek och tydligen så träffades flickan av den i huvudet och överlevde inte.

Mycket underlig olycka. Hon måste ha legat på knä för att kunna träffas av den i huvudet och måste inte någon annan ha hjälpt gravstenen att falla över henne?

Det sägs att en mamma var där med några flickor och att den nu döda flickan klättrade på gravstenen. Polisen vet att en sten fallit, men inte varför.

- Klart är att tösen klättrade upp på stenen och att hon hamnade delvis under den när den välte, säger Ulf Andersson, inre befäl i Borås.

38 kommentarer:

  1. Borde kanske ha mer respekt än att klättra på en gravsten

    SvaraRadera
  2. Anonym 16:10: Jo sensmoralen blir: klättra inte på gravstenar. Men är historien sann? Låter osannolikt. Polisen har inte hört mamman ännu.

    SvaraRadera
  3. Kyrkogårdens gravstenar är ingen lekplats. Kvinnan som var med borde stoppat flickan från att klättra på en gravsten.

    SvaraRadera
  4. Anonym 16:18: Jo här är moralens och uppfostrans väktare i full gång... men som sagt är det sant?

    SvaraRadera
  5. Gravstenar välter inte, tyvärr ett solklart exempel på en förälder utan ansvarstagande.

    SvaraRadera
  6. Herregud det kan ju faktiskt vara så att mamman inte hunnit säga till!!! Man har inte ögon i nacken ,svårt att tänka mig att mamman tyckte det var ok.

    SvaraRadera
  7. +1 till moralens väktare!

    Vi vet ju inte riktigt vad som har hänt. Vi kan bara anta. Och så kan vi använda vad vi vet om dagens människor.

    Jag är inte det ringaste förvånad att en mamma i dag låter en 8-åring klättra på en gravsten. Många i dag verkar ha varken respekt eller omdöme.

    Jag är inte heller det ringaste förvånad över att en gravsten välter och har ihjäl en unge som klättrar på den. Det verkar bara som en händelse som väntar på att hända. Gravstenar är knappast barnsäkrade och uppallade så att de inte kan ramla om man klättrar på dem.

    Fast ... å andra sidan så låter det ju som en vandringssägen. För mycket sens moral för att riktigt klinga sant.

    SvaraRadera
  8. Vad ni är hårda och kalla. Tänk om hon är på kyrkogården och sörjer någon och är väldigt ledsen. Ett barn som är 8 år övervakas ju inte heller varje sekund. Ann skriver att historien låter osannolik, varför då? Borås tidning rapporterar om en tragisk olycka och varför skulle det inte vara sant. Vart är mänskligheten på väg suck! Mina tankar går till familjen.

    SvaraRadera
  9. Anonym ... jo det kan ju ha varit en otrolig otur. Och mamman hann inte stoppa. Det är bara den lilla haken att dagens ungar verkar klättra överallt. Vilket dom (enligt mig) inte borde få. Så ... ibland hjälper man oturen på traven.

    SvaraRadera
  10. Wunder: Jag håller med dig... vandringssägen var ordet. Visst går det att skylla på en gravsten när något annat har hänt. Polisen kan inte höra mamman. Hon klarar inte det.

    Rena Halloweenskräckisen om det hade en vecka senare på året och inte mitt på dagen.

    SvaraRadera
  11. Lotta: Visst är det synd om familjen och inte minst tragiskt för flickan. Men vad som har hänt måste ändå redas ut. Förr eller senare. Det är olika saker.

    SvaraRadera
  12. Lotta ... kalla? Hmmmm ... tja du. Antag att det är sant. Ungen har dött för att hon klättrade på en gravsten. Bara anta att det är så. Det är ju naturligtvis väldigt tragisk ... vad nu bakgrunden till det hela var.

    Men Lotta ... kan du inte hålla med om att gravstenar knappast är klätterleksaker? Och att ungen troligen klättrade på gravstenen för att hon var van att klättra på allting, vilket är ganska vanligt i dag.

    SvaraRadera
  13. finns det ingen respekt i samhället idag Man går inte på en grav och klättrar definitivt inte på gravstenar. Tragiskt men vilken uppfostran har föräldern bidragit med var ju dessutom vittne till olyckan

    SvaraRadera
  14. En gravsten är ett livlöst objekt och kan således inte utföra några handlingar; barnet må ha dött under en gravsten, men gravstenen dödade inte flickan.

    SvaraRadera
  15. Fredde: Är du alldeles säker på det?

    SvaraRadera
  16. Jag har sett gravstenar välta av sig själva pga dåligt underhåll

    SvaraRadera
  17. Oavsett hur det är så är det förtvivlat synd om flickan. Om det sedan handlar om bristande ansvar från föräldrar eller vad det handlar om är en helt annan sak. Det snarare späder väl på tragiken om så är fallet. Det är lite oroväckande med undertoner om att det är ett offer som krävs för att freda döda gravstenar. Och hur det nu är så kanske man skulle ställa sig frågan om vi inte har överdriven respekt för döden här. Vore jag död skulle jag gärna se att barn lekte på min grav. :) /Henrik

    SvaraRadera
  18. Henrik: Vi kanske ska lagstifta om att lagstenar måste ligga ned så att de inte kan ramla över människor? Min mamma har ett kors i trä. Det kan inte skada någon, min biologiska pappa ligger under en grästuva i Karlstad i den gemensamma lunden utan gravsten och min andrapappa ligger under en liggande gravsten på Skogskyrkogården.

    SvaraRadera
  19. Killed by death!!!

    SvaraRadera
  20. det är inte läge att prata respekt för de döda eller bristande uppfostran just nu, ingen av oss vet exakt hur situationen såg ut och det är fel att klandra en mamma som för bara några timmar sedan förlorat sitt barn.
    Även flickans tvilling syster var med vid händelsen och fick se sin syster dö, det är svårt att tänka sig något värre och alla mina tankar går nu till denna stackars flicka och hennes familj!

    SvaraRadera
  21. Lagstiftning känns kanske lite överdrivet, men ptja... Själv skulle jag kunna tänka mig att ha en bänk för trötta gravplatsbesökare istället för gravsten. :) Minneslundar är riktigt fint annars. /Henrikigen

    SvaraRadera
  22. Anklaga inte mamman. 1959 fick jag en gravsten över mig.På Bollebygds kyrkogård. Jag skulle sätta blommor på graven, stod bakom stenen och böjde mig över den., ville inte trampa på graven. Sen vet jag inte mer, låg där avsvimmad och fastklämd. Kyrkvaktmästaren hade hört rop på hjälp och gick runt och letade. På något sätt fick han undan stenen så jag kom loss. Klarade mig med en skadad arm.Birgitta

    SvaraRadera
  23. Birgitta: Verkar vara en farlig kyrkogård... två olyckor med gravstenar inom drygt 50 år...

    SvaraRadera
  24. Anonym ... det står i artikeln at flickan lär ha klättrat på gravstenen. Det är det som är grunden till diskussionen här.

    Sedan ... klandra? Om man inte lär av sina misstag så lär det ju hända igen.

    SvaraRadera
  25. Förstår inte. Det står att hon klättrade på den och den föll på henne. ?
    Stenen är inte så stor, så jag undrar vilken kroppsdel den föll på?

    SvaraRadera
  26. Anonym: Borde ha varit huvudet, men kan ha varit bröstkorgen så att hon inte kunde andas. Hon hängde över stenen säger dom på TV4.

    SvaraRadera
  27. Ni männsikor tycker man borde förstå bättre. Visst kanske inte är respekt att klättra på en gravsten. Men det är en 8 åring vi pratar om. Mamman var ju nu där med sin andra dotter. Man kan inte ha koll på allting hela tiden, speciellt inte 8 åriga barn.

    SvaraRadera
  28. Här var det en massa snusförnuftiga människor som har en massa åsikter..Visa respekt mot den som nyss har mist ett barn.

    SvaraRadera
  29. En 8 åring är gammal nog för att fatta regler som att en kyrkogård inte är en lekplats. Gravstenar ramlar rätt lätt, titta bara på de rapporter om vandalism där rader av stenar puttats ikull.
    Synd om mamma och syskonen, visst.

    SvaraRadera
  30. Sara: Tack för det du skrev. Samma tänker jag.

    Inte är det väl konstigt om ett barn står bakom en gravsten och hänger sig fram över den. Det fruktansvärda är ju att stenen välter och att hon hamnar med huvudet under den på något sätt.
    Respekt för döden - det saknas i flera av kommentarerna här ovan - tyvärr

    SvaraRadera
  31. Jag har varit på begravningplatser med min dotter och väninnors döttrar (små alla tre). Utanför sa jag till dem att "nu håller ni er lugna, här visar man respekt och springer inte runt!" och nog sjutton går det att få barn att lyssna. det är ens plikt som förälder att lära ungen hyfs och hänsyn.

    SvaraRadera
  32. Sluta ursäkta den jävla morsan. Vad är det för försvar att det är svårt att alltid hålla koll på en 8-åring? Hade hon fått en ordentlig uppfostran så kanske morsan inte hade behövt hålla ordning på ungen hela tiden.

    Och nej, bara för att det är tragiskt det som hänt fråntas man inte ansvar.

    SvaraRadera
  33. http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2011-10-23-1350-Sjukdomolycksfall-Bollebygd/

    SvaraRadera
  34. Jag har jobbat som kyrkvaktmästare på flera olika kyrkogårdar och det är förvaltningen/församlingens ansvar att de står fast, främst för att inte skada de som arbetar på kyrkogården.

    En sten som är riktigt förankrad välter inte om en åttaåring lägger sig på den.

    Att barnet inte var under uppsikt har inget att göra med saken.

    SvaraRadera
  35. För nåt år sedan var det en före detta präst som välte gravstenar nånstans uppe i Norrland. För att inte tala om unga vandaler med ovanliga frisyrer som vält gravstenar båda här och där. Jag vill säga tack till er! Tack vare er insats har åtminstone de gravstenarna setts över. Nu behövs det nya byggnormer för gravstenar. Tills dess: Tillåt endast liggande gravplattor, de kan man inte ens snubbla över. Tack för ordet.
    Mvh fd sommarjobbare på körrgår'n i Söderhamn

    SvaraRadera
  36. Okej nu är jag riktigt jävla förbannad! har ni ingen respekt!!? Jag känner flickans storasyster och familjen, och att ni ens vågar säga att föreldern är ansvarslös och inte har respekt med mera, DET är helt jävla otroligt att ni vågar yttra er på det sättet! ni vet ingen ting om vad som hände o ni borde ha lite mer medkänsla för familjen som faktiskt har förlorat deras ögonsten! Jag skickar all kärlek o stöd jag kan skicka till familjen o ni borde göra det samma istället för att skriva o diskutera om saker som inte ens existerat!

    SvaraRadera
  37. Anonym 23:01: Jag skickar värme och kärlek till familjen i deras sorg. Må deras lilla flicka vila i frid!

    SvaraRadera
  38. bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
    bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra

    SvaraRadera