fredag 28 oktober 2011

Ska vi slippa Saab?

UPPDATERAT

Det sägs att företaget säljs till kineser för 100 miljoner euro. Ska vi då slippa höra talas så mycket om detta företag i fortsättningen? Vad jag vet så har de anställda, som skulle ha fått lön i tisdags, ännu inte fått en krona i lönekuvertet, men om det hela har gått i lås så ordnar det sig.

Aktien är stoppad och det är företagen själva, som har gått ut och pratat med nyhetsbyrån Reuters om affären.

Det är företagen Youngman och Pang Da, som betalar kring 900 miljoner kronor för detta bilföretag. Allt som allt. För ett tag sedan var värdet 2,2 miljarder, men aktien har rasat kraftigt.

Saab kommenterar ännu ingenting, men har gått ut med en pressrelease, där affären bekräftas. Vad denna lösning betyder konkret för anställda och för Sveriges tillverkning av bilar vet vi inte, men någon annan köpare fanns inte, uppenbarligen. Så detta var det enda raka.

Victor Muller lär både vi och Saabs anställda slippa. Han är historia. Men naturligtvis säger han nu att det är "fantastiskt" det som har hänt. Senare i dag ska Saab ha en presskonferens. Den bli nu snart kl 12.15 och 14.30 ska VD Victor Muller framträda i Trollhättan på ännu en presskonferens. Sägs det.

Han berättade att produktionen kommer att stanna i Trollhättan och att produktionen kan komma igång om ett par månader. Och avtalet kommer säkert att gå i hamn och att detta var det bästa som kunde hända Saab. Hans ställning har det inte talats om alls. Han kommer att stanna ett tag till och det som har skrivits om hans höga ersättningar är missuppfattningar, enligt honom. Lönerna kommer att betalas ut till fullo senast måndag, säger han.

Och facit är att aktien har gått ned 85 procent på drygt ett och ett halvt år. Inte roligt... och varenda bil har gått med 75 000 i minus under Victor Mullers tid som ägare. Och naturligtvis finns det risk för uppsägningar med de nya ägarna.

3 kommentarer:

  1. En avsiktsförklaring är inte det samma som ett avtal. De är fortfarande inte i hamn. Tyvärr måste jag säga. Ett "letter of Intent" som detta handlar om är inte värt någonting. Jag hade blivit jätteglad om affären varit klar och ett säljavtal tecknats. Nu kan ju båda parter fortfarande backa ur, affären.

    SvaraRadera
  2. Christer: Skulle tro att det ordnar sig den här gången... så billigt som det här företaget har blivit. Och Saab kan inte backa. Det betyder konkurs. Detta avsiktsbrev gäller till den 15 november och förutsätter att rekonstruktionen fortsätter plus att vissa myndigheter och andra godkänner. Regeringen låter positiv.

    SvaraRadera
  3. Vad skall man säga? Saabs stora bekymmer är egentligen inte ägarfrågan eller hur mycket pengar man stoppar in. Det är helt enkelt att man inte säljer (och tillverkar) tillräckligt många bilar. Men det är klart, att om en ny ägare kan få igång produktionen OCH FRAMFÖRALLT FÖRSÄLJNINGEN så kan Saabs framtid se ljus ut (nåja åtminstone inte lika mörk). Jag anser att man fokuserar för mycket på personer och ägarfrågor när verkligheten ofta är en annan.

    Henry Ford (biltillverkare)

    SvaraRadera