lördag 1 oktober 2011

Martin är curlad

Hans mamma ställer upp och fixar så att han får lägenhet i stan. Hon har gjort detsamma för hans bröder. Själv bor hon i en villa i Bromma. Dock har hon hjälp till utgifterna av sin yngste son och en sambo.

Mamma Majlis är 51 år, men ser äldre ut. Hon har två jobb för att få allt att gå ihop. Martin är 22 år och bor således fint och fashionabelt tack vare att mamma har gått i borgen och bidragit till lånen genom att inteckna villan.

Vad gör man inte för sina söner. Hur mycket ska man göra för sina barn? Förr i tiden så fick de börja jobba som 15-åringar och skaffa sig någonstans att bo på egen hand. Inneboende i värsta fall.

Jag själv ärvde min första hyreslägenhet eftersom min mamma dog medan jag bodde kvar hemma. Det har alltid varit svårt att få lägenhet i Stockholm. Mina föräldrar fick sin första egna hyresrätt först när andra barnet kom. Då slapp de bo i andra hand.

Det gick dock inte att ha rötter i en hyreslägenhet. Mina rötter fanns på Värmdö eftersom mina föräldrar hade köpt en tomt där år 1950.

Det har varit viktigt för mig att ha något eget, att känna att här har jag rötter. En bit mark och ett hus, som jag äger själv. Men hur mycket ska man curla barnen? Ska man ta lån för att ge dem någonstans att bo?

13 kommentarer:

  1. Det är en sak om ens föräldrar hjälper till lite, men måste man skaffa sig en dyr lägenhet i innerstan som första lägenhet? Kan ju köpa en betydligt billigare bostadsrätt ute i förorten och då behöver inte mamma låna upp och artiklar skrivas i DN. Helt klart är Martin "curlad"...

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om du är rätt person att avgöra om Martin är curlad eller inte, eftersom du uppenbarligen fått dina bostäder serverade på silverfat. De flesta måste betala för sitt boende och kan inte lita på att få hus av släktingar. Ett förstahandskontrakt i stockholm är idag ofta värt bra mer än de 200k som Martins mor LÅNAT till honom. Martin har ju lånat till bostaden för att själv betala av den efterhand.

    I detta fallet skulle det nog fungera att pendla från bromma, men är det verkligen idealt att barn ska bo hemma tills de är 30?


    Själv samlade jag ihop till mina 300k i insats till första lgh efter tekniska högskolan genom att åka och kriga i afghanistan, men alla ungdomar kan ju inte åka med utlandsstyrkan..

    mvh
    Axel i Lund

    SvaraRadera
  3. Axel i Lund: Du missförstod vad jag berättade... när jag lämnade min hyresrätt, så lämnade jag den till bostadsförmedlingen. Inga svarta pengar. Något hus av några släktingar har jag inte fått. Det jag bor i har jag betalat och byggt själv med familjen.

    Jag sade att mina föräldrar köpte en tomt på Värmdö Ingarö när jag var liten. Den var vi tvungna att sälja när min mamma dog. Själv bor jag på norra Värmdön, Sveriges 5:e största ö.

    Jaså det är så bra betalt att kriga i Afghanistan? Där ser man.

    SvaraRadera
  4. "Jaså det är så bra betalt att kriga i Afghanistan? Där ser man."

    Hoppas jag missuppfattade din ton i svaret, all heder till dem som vågar sitt eget liv för andra.

    Och lönen för en kontraktsanställd soldat är inte särskilt bra däremot så blir det en "hyfsad" inkomst med missionstillägget.

    Mvh!
    Fänrik West.

    SvaraRadera
  5. Adam: Jag tror du har fördomar... jag blev bara förvånad, för det låter ju som om det var riktigt bra betalt. Vad är missionstillägg?

    SvaraRadera
  6. Fördomar?

    Missionstillägg är ett lönepåslag, det baseras på vart du gör din utlandstjänst. Afghanistan ger det högsta missionstillägget baserat på situationen/hotbilden i landet.

    Det är ca: 12.000:- i Afghanistan om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  7. Adam: Ja du hörde något i ditt huvud baserat på vad jag skrev... det var bara ett konstaterande från min sida. Tolvtusen? Det är inte mycket det heller, men det finns väl inte så mycket att lägga lönen på i Afghanistan. En släkting till mig lyckades spara 70 000 på sex månader bara genom att jobba utomlands. Bra det också. Då bodde dom gratis. Och det gör man väl i krig också?

    SvaraRadera
  8. "all heder till dem som vågar sitt eget liv för andra"
    Ja för vi måste banka folk i huvudet med "demokrati", tillsätta en krigsherre som ytterligare inskränker kvinnors rättigheter och som man sedan måste vakta med vapen i hand för att han inte ska kastas över ända. Det är inte hedersamt någonstans.
    /Eva, uppvuxen i militärfamilj men som valt att ifrågasätta dumheterna

    SvaraRadera
  9. Nej, Martin är inte curlad. Klart att föräldrar som har möjlighet till det ska ställa upp och hjälpa sina barn att få möjlighet till att köpa en lägenhet. När föräldrarna var unga så hade dom möjlighet att köpa en lägenhet i innerstan själv då priserna var lägre, varför ska deras barn till samma månadskostnad bo ute i förorten?

    SvaraRadera
  10. Förr i tiden fick man börja jobba vid 15. Det var verkligen bra. Jag började vid 17. Det gick jättebra. Ungdomar idag är så bortskämda med skola och sånt, tills de är både 21 och 22.

    Du skrev att det inte går att ha rötter i hyreslägenhet. Det går jättebra det också. Då fick mina föräldrar pengar över till annat än lån.

    SvaraRadera
  11. Anonym 23:14: Nä i en lägenhet går det inte att ha rötter, men i gården mellan husen och omgivningarna utanför, eller i skogen intill. Rötter trivs i marken eller i ett eget hus som står på marken. Och hos andra människor om man menar sociala rötter. Det är min absoluta syn på saken.

    SvaraRadera