onsdag 14 september 2011

Handbroms dödade Lokomotiv

Det kan ha varit en icke urkopplad handbroms, som dödade hela ishockeylaget Lokomotiv, inklusive Stefan Liv. Att handbromsen inte var urkopplad sägs ha upptäckts av haverikommissionen.

Finns det handbroms på flygplan? Och varför tjuter inte en signal om den inte är urkopplad, eller åtminstone lyser en lampa? Det gör det ju på bilar? Där det inte alls är lika allvarligt ifall man glömmer handbromsen.

Det var i så fall de icke kunniga piloternas fel, den mänskliga faktorn, som det brukar heta. Eller "en blondins misstag" som det kallas i Ryssland. Men varför hade de inte bättre hjälp av instrumenten?

Den ende överlevande spelaren Galimov gav upp och dog, efter att ha genomgått en svår operation, då hans förstörda luftstrupe byttes.

PS. Precis det var som jag trodde, inte finns det handbromsar på flygplan, däremot finns det klaffar på vingarna, spoilers, som håller nere farten vid landning. Men de ska inte vara uppfällda vid start. Naturligtvis. Underligt att inte det upptäcktes av andrepiloten. DS.

2 kommentarer:

  1. Jo, det finns både bromsar på hjulen och luftbromsar (som oftast sitter på vingarnas ovansida). På moderna flygplan finns också varningssystem som med en mycket tydlig ljudsignal indikerar att planet inte är redo för start om luftbromsar, parkeringsbroms, flappar, trim eller något annat inte är inställt för start. Så, varför det blev tokigt vid den här starten får nog haverikommissionen reda ut.

    SvaraRadera
  2. Rikard: Självklart finns det bromsar på hjulen, men inte handbroms. Det var medierna som trampade snett där, också i det här flygplanet lös en lampa sägs det. Men varför andrepiloten inte såg den vet inte någon. Piloten blev sjuk och lät denne ta över. De borde inte ha startat.

    SvaraRadera