lördag 10 maj 2014

Stress ger depression

Det visar den här undersökningen. Den belöning som gör att dopamin utlöses av lagom stress försvinner om man stressas hela tiden. Åtminstone gäller det möss, som undvek en boll de tidigare lekt med när de utsattes för konstant stress. Några dagars stress gjorde att de blev deprimerade i tre månader. Gäller detta för människor? Jo det kan jag garantera, som själv har varit sjukskriven för depression mellan åren 2003 tills jag tvångspensionerades år 2006 under sosseregeringen. Då hade jag kämpat i ungefär tio år med en statsapparat, som inte gav mig några belöningar utan bara ställde krav. Mycket lång tid sade min läkare. Ingen höll ut så länge annars. 

Jag hade hela mitt yrkesliv blivit belönad för att jag var duktig och kunde mitt yrke. Med hög utbildning och bra betalt, men allt detta försvann. Och till slut orkade jag inte längre utan satt hos min läkare och sade att det var lika bra att jag dog. Så inleds min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad, som kom år 2006. Jag tar på mig skulden och går igenom vad som har hänt i mitt liv. Varför har jag råkat ut för detta? Så orättvist, men livet är som bekant inte rättvist. Särskilt inte ekonomiskt.

Vår yngste son råkade illa ut. Han blev deprimerad till slut. Det smittade. Vi som familj fick det ekonomiskt allt sämre och särskilt då sedan min sjukpenning, som låg i högsta klassen hade förvandlats till a-kassa istället. De tog ifrån mig och min familj mer än 10 000 i månaden när de ändrade sjukpenningen och lyfte ut mig ur försäkringskassan. Detta gjorde den socialdemokratiska regeringen sommaren 2003. Så efter detta går all ersättning senare i mitt liv på låg nivå. Det betyder att jag i dag har fattigpension, trots ett långt uppburet arbetsliv i Sverige. Inte ens damen på försäkringskassan begrep varför jag fick så låg pension. Hon trodde jag hade jobbat utomlands.

Staten fungerar som Lennie i John Steinbecks Möss och Människor. Den klämmer åt för hårt ibland för den är lite förståndshandikappad. Jag skrev till hela socialförsäkringsutskottet då när de sänkte min ersättning år 2003, men inte ens ordföranden Thomas Eneroth (s) begrep vad de hade gjort. Han trodde jag hade fått förtidspension. Nej de sänkte min sjukpenning så att de sedan kunde ge mig en mycket låg förtidspension. Och därmed en fattigpension nu och resten av mitt liv. Thomas Eneroth är vice ordförande i socialförsäkringsutskottet i dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar