fredag 30 maj 2014

Fantastiskt boende för ungdomar

Såg ett inslag i morse på TV om att ensamkommande flyktingbarn ska tas emot mitt i stan av Stockholms Stadsmission. Där ska det bo ungdomar mellan 14-18 år och alla ska integreras blixtsnabbt i det svenska samhället genom att de bor så centralt. Alla ska ha möjlighet att äga staden, säger Maria Wisén verksamhetschef.

Det blir sju dubbletter med inbyggt kök och badrum till 14 ungdomar. Så väldigt exklusivt och bra. Alla ungdomarna har permanenta uppehållstillstånd. Det finns många ungdomar i förorterna som aldrig har varit inne i stan, menar Maria Wisén, så här gör verkligen hon och andra en insats. Fast de kommer väl inte från förorterna? De som bor vid Fridhemsplan i Stockholm i Stadsmissionens lokaler ska få hjälp med studier, praktik, läxläsningar och aktiviteter och kan dessutom ansöka om en egen fadder. Tolk dygnet runt och god man är självklarheter.

Naturligtvis är det här ett sätt att få pengar till Stadsmissionen. Flyktingbarn ger stora bidrag till att börja med. Sedan när de är 18 så får andra ta hand om dem. Pojkarna som det handlar om kommer från Afghanistan och Somalia. Ett ensamkommande flyktingbarn kostar ungefär en miljon kronor per år. Det kom kring 4 000 år 2013 till Sverige.


3 kommentarer:

  1. Jag läste förut att 90% av flyktingarna från Somalia till Kenya är kvinnor och barn. Ensamkommande barn ifrån Somalia till Sverige är nästan bara unga män.
    Känns inte helt rätt.

    SvaraRadera
  2. Det var ett fint nyhetsreportage i objektiva SVT om de små barnen. Slutbilden visade en svart afronalle, som de säkert kommer att uppskatta o kela med.
    Lite konstigt är det dock att placera barnen mitt i stan. Barn behöver bo i förorterna där det finns bra tillgång till lekparker och natur, inte bland krogar, knark, våld o trafik i innerstan.
    Pops
    ( 10-15 kr per dygn kostar det att ge de värst utsatta barnen på soptipparna i Asien ett bra liv i sina egna hemländer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var liten fick jag en svart docka att leka med av min farfars syster som ömmande för de afrikanska barnen då också och ville att jag skulle göra detsamma. Men jag tycker absolut att vi kan unna stadsmissionen att tjäna lite pengar på dessa nytillkomna. Det gör dom ju inte på andra vanliga utslagna.

      Radera