måndag 12 maj 2014

Livslängden i Sverige sjunker

UPPDATERAT
Det borde vara rubriken på Vetenskapens Värld i kväll för är inte detta vad som händer i förlängningen när människor som kommer hit till våra utanförskapsområden inte har någon utbildning, inte har blivit omhändertagna som små, inte får jobb, inte har det bra ekonomiskt. De blir dessutom sjuka och dör tidigare. Skillnaden mellan Danderyd och Vårby gård är så dramatisk som närmare 20 år i livslängd om man räknar in utbildning också.

Och vad kan vi göra åt detta? I Västvärlden har klyftorna mellan människor minskat över tid sedan 1800-talet. De utjämnades ända tills andra världskriget inträffade och under efterkrigstiden för då hade alla det lika eländigt, men sedan har klyftorna ökat igen. Som jag ser det är det inte så märkligt. Om jag ser på mitt eget liv har jag jobbat hårt för att få det bättre och likadant gjorde mina förfäder. Det är inte ens hundra år sedan min mormor och morfar var egendomslösa och mycket fattiga. Jag har skrivit om det här i min tredje utgivna bok I ormbärarens tid. Mormor blev 56 år. Morfar blev 72 år.

För några år sedan brukade man jämföra män i Överkalix och kvinnor i Ekerö för skillnaderna i livslängd mellan dem låg kring tio år. Orättvist. Naturligtvis har vi bättre liv ju längre vi lever, samtidigt som myndigheter och politiker förfasar sig över kostnaderna för sjukvård och pensioner. Vi har inte råd. Sic!

Nu tar Vetenskapens Värld det stora klivet och drar in hela världen i våra vardagsrum. Hur ska vi få utjämning mellan människor? Ja först och främst måste krigen ta slut och alla våldsamheter. Mord inträffar i stort sett dagligen i vårt land. Det gynnar inte någon utveckling alls. Min mamma dog för snart 46 år sedan. Det skapade ett stort hål i vår släkt. Hon blev misshandlad och hade astma och hennes hjärta stannade en sommardag. Hon blev 43 år.
13.5.2014
Sju av tio vill att klyftorna i Sverige ska minska. Åt vilket håll uppåt eller nedåt? Ska alla få bättre betalt eller alla sämre? Ska vi bo på ett berg alla eller nere i dalen? Ökningen av klyftorna går snabbast i hela OECD-området just i Sverige. Vad beror detta av? Kan det vara att vi tycker att alla ska ha det lika bra, vilket gör att alla får det lika illa. Förutom sådana som sitter i riksdagen eller annorstädes i statsapparaten? De som försörjda av det arbetande folket. Eller kan det hemska tanke ha något att göra med att vi tar in omkring 100 000 nya medborgare per år till Sverige. En politik, som alla står för som sitter i riksdagen. Det är bra för Sverige med nytt friskt blod, men det kostar. Socialbidragen i Sverige ligger tio gånger högre till nya invandrare än till gamla svenskar. Det gör det inte i andra länder. Där ligger de ungefär lika.

Här är en del av min närmaste släkt och familj
Jag är äldst 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar