lördag 10 maj 2014

Kan tiggare ha mobiltelefoner?

Jovisst kan de det. Det "fattiga, svältande" Afrika är fullt med mobiler. Det finns fler mobiler i Afrika än i Nordamerika. Simkorten uppgår till 650 miljoner i Afrika. Det tror vi inte för vi har våra stereotyper i huvudet. Jag har ingen mobiltelefon. Det behövs inte. Jag har en fast telefon. Det räcker. Det är onödigt att vara uppkopplad hela tiden.

Men det är inte så märkvärdigt ifall en tiggare på gatan drar fram en mobiltelefon. Det är de som behöver dessa. För de är på resande fot och behöver hålla kontakten. Tiggarna på gatorna kör en inarbetad roll. De sitter tysta och stör oss inte annat än med ett eller annat goddag. Då är chansen störst att få något. Där jag bor finns det inga tiggare, men det finns glada spelmän. De fanns också när jag var liten och jag kastade ned några ören inlindade i lite tidningspapper till dem på gården.

Inte heller är det så märkvärdigt att tiggare har bilar. De behöver ju ta sig fram. Och att de försörjer sina anhöriga med pengar från oss. Det är så självklart. Tiggeri är ett system som har funnits och alltid kommer att finnas, men det finns finare ord på det: insamlingar och skänkta gåvor. Det är organiserat tiggeri, som alla sysslar med från partier till de hörselskadade och röda korset. Mänskligheten är beroende av givmildhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar