lördag 25 juni 2011

ABBA var politiska

Det påstås det nu. Det finns ett spår från 1981 som heter The Visitors, som påstås handla om kalla kriget. Det säger åtminstone Björn Ulvaeus.

Mmm visst. Det är säkert sant. Men Waterloo från 1974 då? Det var ju deras genombrott:

Jo jo, vid Waterloo Napoleon fick ge sig
Men men, sitt öde kan man möta på så många skilda sätt
Själv känner jag, se'n jag mött dig
Historien upprepar sig

Waterloo - jag är besegrad, nu ger jag mig
Waterloo - lovar med nöjet att älska dig
Waterloo - allting känns rätt och det är min tro
Waterloo - du är mitt öde, mitt Waterloo
Wa Wa Wa Wa Waterloo - du är mitt öde, mitt Waterloo

Bara trams. Så det är dags nu då och bli mer seriösa? Politiska? Nää det tåget har gått för decennier sedan.

Jag såg dom på TV då när dom vann Eurovisionen, Melodifestivalen, 1974. Inte var dom politiska inte. De ville bara vinna.

Det var därför det var så skämmigt att gilla ABBA. För hela 70-talet var politiskt.

4 kommentarer:

  1. Money, Money, Money är politisk.

    SvaraRadera
  2. Stefan: Tycker du? "In my dreams I have a plan If I got me a wealthy man I wouldn´t have to work at all I´d fool around and have a ball". Det verkar mera vara en flickas önskedröm, att gifta sig rikt och slippa jobba. Inte ett skvatt politiskt.

    SvaraRadera
  3. Läs mer om låten 'The Visitors' från 1981 så förstår du vilken politiskt laddad text låten har. Mycket bra låt med fantastisk text.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jag tycker mer det verkar som om någon håller på att bli galen ... cracking up.. och lider av förföljelsemani, vem är det som ska komma genom dörren? Aliens?

    "My whole world is falling, going crazy, there is no escaping now, I´m cracking up"

    SvaraRadera